Graupner Batterij

Ik heb een klein vraagje. Ik heb vorige week een batterij gekocht voor mijn gloeidriver van robbe.

Ik heb deze nu ongeveer al 15 uur op 0.50a geladen. Het probleem is nu dat mijn lader een "Intelli Bi-power" nog steeds niet af heeft geslagen.
Wat mij wel opvalt is dat wanneer ik deze batterij aansluit en ik stel mijn lader in op PB en 2V en 0.50A. Dat na een aantal minuten de Ampere op mijn Bi-Power zie zakken van 0.50a naar 0.09A. Hij blijft dan ook op deze 0.09A laden, terwijl mijn lader/batterij gewoon veel hoger kan natuurlijk.

Wat kan mogelijk de oorzaak zijn? Batterij al bijna vol?

Ik wil niet dingen gaan forceren, dat deze batterij spontaan in de fik vliegt ofzo. Hij wordt verder ook niet warm bij het laden.
De voltage na aantal minuten laden is rond 2.3V. Als ik hem nu uren eraan hang zoals gisteren, dan blijft de voltage ook op 2.3V hangen. Hij zakt niet.
Als hij vol zou moeten zijn, dan zou eigenlijk de Bi-Power automatisch moeten afslaan, temminste dat doet ie wel netjes met mijn NiMh/NiCD batterijen.

Hier een plaatje van de batterij om je een betere indruk te geven:

Graupner Battery

Deze accu heeft een capaciteit van 10,5 Ah. Dat betekend dat als je hem met 0,5A oftewel 500 mA gaat laden het 10,5 / 0,5 = 21 uur duurt voordat de batterij vol is. In de praktijk heb je ook nog wat verliezen dus zou het wel eens richting de 22 of 23 uur kunnen gaan. Jou lader meet waarschijnlijk de spanning en heeft aan de hand daarvan gezien dat de accu vol begint te raken. Daarom wordt de laadstroom naar beneden bijgesteld.

Gewoon door laten laden dus tot hij afslaat of na ca. 24 uur ontkoppelen. Bij deze lage laadstroom zal niet zo snel schade ontstaan.

Oxize heeft mij deze vraag ook al via een PB gesteld en ik heb hem daar het volgende antwoord op gegeven,

Het is mij duidelijk dat je niet weet hoe een loodaccu geladen wordt. :roll:
Lees DIT artikel eens door. Als je dat gedaan hebt dan zal je waarschijnlijk zelf het antwoord al kunnen bedenken.
Begrijp je het dan toch nog niet laat dat mij dan weten dan zal ik proberen om het duidelijker uit te leggen. :wink:

Jakkie takkie, lees dat artikel ook eens door dan weet je het juiste antwoord.

Ergens gevonden

Code:
Naarmate de accu verder geladen wordt loopt de spanning van de accu op. Naarmate het spanningsverschil tussen de accu en de voeding kleiner wordt zal de laadstroom lager worden. Na verloop van tijd wordt die stroom vrijwel 0Amp. 
Als je dus gebruik maakt van een GOEDE loodaccu lader dan kan je de accu MAANDEN of zelf JAREN aan die voeding laten hangen zonder dat hij overladen wordt

Dus dat de amperes zakken op mijn lader kloppen dus wel. Dan klopt het verhaal van ernst ook wel. Maar zie nergens in zijn verhaal staan dat de amperes ook zakken bij het laden van een loodbatterij

Dus mijn Intelli Bi-Power zou bij 0.01 / 0.00 Ampere de Delta Peak moeten inschakelen. :)

Heuh, Ernst volgens mij klopt mijn verhaal dan toch wel ongeveer (behoudens de technische achtergrond informatie).

Vroeger laden we de loodaccu's altijd gewoon met een lader zonder allerlei poespas (ik geloof een robbe lader 5?) en dat was gewoon aan/uit dus na het vliegen eraan hangen en de volgende morgen weer afkoppelen.

Oxize zei:
Ergens gevonden

Code:
Naarmate de accu verder geladen wordt loopt de spanning van de accu op. Naarmate het spanningsverschil tussen de accu en de voeding kleiner wordt zal de laadstroom lager worden. Na verloop van tijd wordt die stroom vrijwel 0Amp. 
Als je dus gebruik maakt van een GOEDE loodaccu lader dan kan je de accu MAANDEN of zelf JAREN aan die voeding laten hangen zonder dat hij overladen wordt

Dus dat de amperes zakken op mijn lader kloppen dus wel. Dan klopt het verhaal van ernst ook wel. Maar zie nergens in zijn verhaal staan dat de amperes ook zakken bij het laden van een loodbatterij

Dus mijn Intelli Bi-Power zou bij 0.01 / 0.00 Ampere de Delta Peak moeten inschakelen. :)
Die quote komt mij heel bekend voor, het zou best wel eens door mij geschreven kunnen zijn.
Maar je hebt het stukje waar ik naar verwezen heb niet goed gelezen want er staat precies hetzelfde in:
Als er een lege accu op de lader aangesloten wordt is het spanningsverschil tussen de lader en de accu groot. Daardoor zal de maximale stroom gaan lopen. Naarmate de accu voller wordt stijgt de spanning en wordt het verschil met de lader steeds kleiner. Omdat het spanningsverschil kleiner wordt zal de stroom lager worden. Uiteindelijk zal de spanning van de accu gelijk zijn aan die van de lader en als er geen spanningsverschil is loopt er geen stroom.
Dan die delta piek, die heeft NIETS maar dan ook echt helemaal niets met het laden van loodaccu´s te maken. Alleen NiCad en NiMH accu´s laten een delta piek zien als ze vol zijn. Loodaccu´s doen dat NIET en de lader ook niet. De lader kijkt bij het laden van NiCad en NiMH of hij een delta piek ziet en stopt dan het laden.
Het laden van een loodaccu stopt ALLEEN doordat het spanningsverschil tussen de lader en de accu nagenoeg 0V wordt. De lader schakeld dan ook NIET uit!

Oxize zei:
Ergens gevonden

Code:

Nee maar hij verwijst naar een verhaal waar dit wel in staat.

Gecopieerd. :wink:

Naarmate de accu voller wordt stijgt de spanning en wordt het verschil met de lader steeds kleiner. Omdat het spanningsverschil kleiner wordt zal de stroom lager worden.

Back