Graupner Bell 212 restauratie

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door heimhelicopters, 27 okt 2015.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Een oom van mijn vrouw heeft 10 jaar geleden een 2e huisje erbij gekocht wat hij door de ligging makkelijk aan zijn camping koppelen kon. Echter heeft hij er op de zolder een romp van de Graupner Bell 212 gevonden. Nu dan toch eindelijk stond het ding em zo in de weg dat ie naar mij is gekomen. Dus hier issie:

    [​IMG]

    De romp is helaas volledig ontdaan van het mechaniek en die is nooit gevonden. Dus voor mij nu de zaak om mechanische delen op te sparen en de romp te herstellen. Dat zal nog een flinke klus worden. Zoals bijna gewoonlijk is de staart geraakt door de rotor en er is voor zover ik zien kan alleen maar plamuur aan de buitenkant op gemeerd. De staart is nogal belangrijk bij deze heli omdat de staartrotor er bovenop zit. Hij moet dus absoluut stevig zijn. Mijns inzien zal er dus een glasmatje in moeten. Ik heb de balsa achterlijst verwijderd om dat beter te kunnen bekijken. En het wordt lastig. Er lopen ook 2 messing buisjes door de staart en daardoor kom je er slecht met een glasmatje langs, maar het moet toch. Gezien het stabilo ook vernieuwd moet worden hoop ik er via die gaten er ook bij te kunnen.
    Eerst nog maar wat foto's.

    [​IMG] [​IMG]

    Servohuis:

    [​IMG]

    Staartschade:

    [​IMG]

    Niet eens zo'n erge smeer bende, Ik verwacht dat hij niet eens veel gedraaid heeft.

    [​IMG]

    Groeten,
    Steven
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2021
    Cnn en Louis79 vinden dit leuk.
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .... lange winterdagen !
    suc6, Groet Uwe
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar waar is het mechaniek ? zonder dat zou ik er niet eens aan beginnen,
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Steven, zoals je weet heb ik er ook zo eentje vliegen. Wil je niet ontmoedigen, maar het is echt onbegonnen werk om alle parts erbij te zoeken. Koop een complete in redelijke staat dan ben je uiteindelijk veel beter af.

    Groeten, Marco,
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn: als er een onderdeeltje of twee missen, kun je nog hopen iets te vinden, maar als het complete mechaniek weg is....

    Aan de andere kant weet ik dat Albertino een heel rijtje van die dingen heeft staan, en ook nog een los mechaniek heeft liggen.... Ik weet niet of hij daar in handelt, maar je kunt het altijd proberen?

    Groet, Bert
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja op zijne schaal-schatten-zolder. Hahaha :)

    Heb een paar jaar geleden zo een heli gratis weggegeven, ergens diep beneden zat een klompje roest wat ooit een 10cc was. Ding had een jaar of 2 gewoon buiten gestaan..

    Had hem zelf gekregen via een collega.

    Een vlaamse zanger heeft ooit nog is een liedje geschreven over die verwaarloosde heli dacht ik toen ik die heli van men collega voor de eerste keer zag.

    Will Tura - Hopeloos
    Hopeloos
    Loop ik hier door de straat
    Zonder doel, zonder haast, zonder jou

    Hopeloos
    Zelfs de lucht hangt vol mist
    De hemel is triest en in rouw

    Eindeloos duurt de tijd die ik slijt
    Langs de weg van mijn eenzaamheid

    Want de zon, de zon in mijn bestaan
    Is ondergegaan
    De dag dat jij weg bent gegaan
    En mij hopeloos achterliet

    Hopeloos
    Waar ik ben, waar ik ga
    Waar ik zit, waar ik sta eender waar
    Hopeloos
    Als ik 's morgens ontwaak
    En ik merk dat 't ontbijt me niet smaakt
    Hopeloos
    Ziet mijn toekomst er uit
    In dit huis, zonder hart, zonder ziel
    Want de zon, de zon in mijn bestaan
    Is ondergegaan
    De dag dat je weg bent gegaan
    En me hopeloos achterliet

    Hopeloos
    Loop ik hier door de straat
    Zonder doel
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2015
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Niet kwaad bedoelt tov jou hé heim :) maar zoals al gezegd zou ik wachten tot er is 1 op 2de hands ofzo komt compleet met mekaniek.. heb ze af en toe al wel is gezien. Lijkt me een veel beter renovatie project dan..

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2015
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nee hoor Easy geen kwade gevoelens hoor, ik snap jullie wel.

    Toen ik zocht naar de mallen van de Sigma romp, klopte ik in ene keer op de goede deur en was het lenen van de mallen een feit. Ik heb dit keer volgens mij ook op een hele goede deur geklopt. Niet alles zal er zijn, maar ik heb al een lijst met onderdelen gekregen waarvan ik lig te smullen. Jullie weten allemaal wel dat ik onderdelen zelf kan maken , en ik ga er ook van uit dat dat hier of daar nodig zal zijn.
    Vooralsnog denk ik dat het van binnenuit herstellen van de staart moeilijker is dan de mechanische onderdelen verzamelen. In het ergste geval moet ik teveel kopen op ebay ofzo. Er komt genoeg materiaal voorbij.

    We gaan het meemaken.
    Steven.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, kijk.... daar heb je iets wat de meesten niet hebben: directe toegang tot een hoop onderdelen.

    Als die horde uit de weg is, dan hangt het slagen van je project alleen nog af van of je die staart weer in orde krijgt.
    En dat moet jou volgens mij wel lukken....

    Maar.... je maakt hem toch wel weer helemaal origineel he? Dus met HB StaMo?
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ben blij voor jou dat je zo'n goede deuren kent heim :) en ik wens je veel succes met het project, ben zelf geen schaal man maar zo retro schaal heeft nog wel iets. :)

    @brutus nee,hij gaat er volgens mij een zwaar getunde motor inzetten met header-tank, een 3d fbl hoofd er op en een V-bar controller, 2600 toeren op de kop en dan maar knallen met die heli :)

    P.s. hou hem idd maar mooi origineel ;)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben banger voor een "gebruiksvriendelijke electromotor".... Brrrrrr!:hammer:
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Of 2 elektromotoren, dat doen ze nu toch ook al dacht ik.. En 24s lipo erin hé ;)

    Nee uit zoiets moet idd rook en een "hoop" herrie komen.. anders verliest het gewoon (te)veel van zen charmes :)
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2015
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik zat vreselijk op de wip met die keuze, maar omdat de neus van de romp nog heel is en niet voorzien van zo'n ventilatie gat heb ik er toch voor gekozen om er een elektromotor in te bouwen. Ik denk dat dat de bedrijfszekerheid enorm verhoogd en crashen is een "not done" met een vintage model. Sinds ik elektro vlieg is mijn crashgetal in ieder geval gedaald....

    Steven
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ai nu gaat bert u heli ritueel moeten vervloeken vrees ik ;)

    Hang er dan op zen minst maar een vette smoke installatie in...
    Of hang er een dikke sigaar onder, ook al goed en handig voor na de vlucht ;)

    De elektro trex 700 van men vliegmaat heeft toch al 2x gefaald zene (1x regelaar, 1x one way bearing) dus het kan met een elektrische ook mis gaan..
    Of (kei stom maar het gebeurd) je stijgt op met een lege lipo..

    Ken geen lap van methanol motoren in heli's maar als je schaal vliegt ipv acro/3d heb je toch mr een (zeer) kleine kans op falende motor denk ik.. alhoewel ze wel in zo'n schaalheli's het wat heet krijgen dacht ik. En anders is het autototentatie hé, de echte moesten dat waarsch soms ook doen ;)

    Anyway elektro of niet, maak er iets moois van zou ik zeggen :)
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2015
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ai......

    :D
     
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Goede keuze, elektro vliegt-ie geweldig. Probleem-parts zijn het hoofdtandwiel en de 1,2mm aandrijfdaad voor de staartrotor. Die is nl ca 1,1m. Ook zijn bijna altijd de bladassen krom (die dingen met aangegoten bladhouders).
     
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Albertino heeft trws al zoveel parts weggegeven dat hij nu zelf klem komt te zitten....
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bij mijn brandstof T Rex is zeker 10 keer de motor uit gegaan,
    vanwege vele oorzaken, zo als kapotte slang, geen brandstof, kapotte plug, en en
    en bij alle autos was alleen een keer een schade, dat een potje gebroken was, meer niks, leuk.
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Met de Bell 212 geen autorotaties mannen, die heeft nog geen vrijlooplager...... Dat bestond toen nog niet.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Don't worry: Ik heb twee heli's uit diezelfde periode gehad die geen autorotatiemogelijkheid hadden (Bell 47G, en MFA Sport 500 Collective) en geen van beide heeft ook maar de geringste problemen gehad vanwege afslaande motor....

    Maar doet er niet toe: je moet de keuze maken waar je jezelf het prettigst bij voelt, Steven.... (maar dat leek me nogal wiedus ;) )
     

Deel Deze Pagina