Graupner Bell 212 restauratie

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door heimhelicopters, 27 okt 2015.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Leuk Steven dit projectje, ik heb trouwens ook een oldie gekocht en ga deze zondag ophalen. Daar zit nu ook een brandstof motor op, deze laat ik voorlopig wel zitten en misschien bouw ik hem later alsnog om naar elektro. Ik zal komende dagen wel in "mijn" draadje melden welke het is :)
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ben benieuwd John.
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik gok dat het een Kavan is.

    Mijn Bell 212 gisteren:



    Ik zie dat hij momenteel wat schokkerig is, dit zal ik in youtube aanpassen (stond op automatisch stabiliseren).
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2015
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Na enige tijd van wachten wordt er vrijdagmiddag een doos afgeleverd. De inhoud is behoorlijk compleet. Eigenlijk mist er enkel een busje die tussen het hoofdtandwiel en onderste lager moet. Stangetjes met kogellinkjes kunnen we ook wel zelf maken ,dus deze brug is genomen.

    What's in the box?
    [​IMG]

    Hierboven het overzicht.
    Hieronder het hoofdmechaniek, koppeling , pitchstang,verloop naar staartaandrijving.

    [​IMG]

    Hoofdtandwiel. Hij heeft een hele aparte scheve vertanding zodat de staartaandrijfas langs de hoofdrotoras kan lopen.

    [​IMG]

    De hoofrtrotorkop. 1 van de eerste ontwerpen met collective pitch. Bij deze kop wordt de pitch via een stang door de hoofdrotoras bedient. Via de tuimelschijf wordt dus enkel de cyclic doorgegeven. Er is dus alleen maar indirecte cyclic sturing.

    [​IMG]

    De daarbij behorende paddles. Blijkbaar zijn deze ooit eens doorboord om gewicht te besparen.....

    [​IMG]

    De tuimelschijf en de tuimelschijfmeenemer.

    [​IMG]

    Een hoofdrotoras en een bijbehorende pitch stang en een lange pitchstang die bij een lange hoofdas hoort. Die heb je dus alleen nodig als je de lange hoofdas hebt en wilt gebruiken.

    [​IMG]

    Heckrotormechaniek, een oude en een nieuwe....

    [​IMG]

    Staartbladen, effe opknappen en tzt vernieuwen...

    [​IMG]

    Aandrijfstang van de staart:

    [​IMG]

    Lagerhouder voor het bovenste lager, De korte en de hoge voor de langere hoofdas indien je die hebt en wil monteren.

    [​IMG]

    En nog wat onderdelen voor het geval ik toch wat met brandstof wil doen. Ik zat al even te kijken of het achterdeksel zou gaan passen in een super tigre 60 die ik nog werkloos heb liggen. Dat zou op zich kunnen maar dat brengt dan wel weer heel veel knutselwerk met zich mee.

    [​IMG]

    Voor elektro zit ik te denken aan een ongeveer 550 Kv motor op 8s. Ik heb nl nog 2 stuks 4s accu's liggen die dit schip wel omhoog moeten kunnen tillen.

    Kalm aan,......
    S.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2021
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Leuk man zo'n oldie, ben erg benieuwd hoe het ooit zal vliegen.
     
  6. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Sinterklaas is vroeg dit jaar. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Puntje van aandacht: Ik zie het excentrische steunlagertje niet, waarmee je de tandspeling instelt. Die heb je per sé nodig, want het hoofdtandwiel zelf is te slap om de tanden in elkaar gedrukt te houden....

    Het uitboren van de paddels was in die tijd heel gebruikelijk om een vlottere cyclische respons te krijgen, want door de pure Hiller-aansturing is het systeem een beetje "wazig" in de cycische respons. Stuurt prima maar je moet wat langer wachten voor er wat gebeurt, en dus een beetje meer vooruitdenken....
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  8. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    Hoy maatje misschien een idee (als je nog materiaal hebt) om eerst een mal te maken van de heli
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Bert, dat lager is er wel hoor!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2021
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, gelukkig! Want het lagertje is gewoon een lagertje, maar het excenterstiftje is best lastig na te maken....
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mooi Steven! Op het eerste gezicht lijkt er weinig te missen. Als je de maat moet weten van dat missende busje dan geef je maar een gil. De rotorkop heeft de bladhouders ook al geborgd zitten zie ik, erg belangrijk anders vliegen ze eraf.

    Hoe zit het met rotorbladen? Ik heb een hele bos splinternieuwe dus ik kan evt. wel een setje missen. Mocht je toch op brandstof willen dan heb ik daar ook nog een aantal motoren voor liggen.

    Die 550kV lijkt me een beetje weinig. Wij krijgen goede resultaten met een 800kV motor op 6S.

    @harkalt: Er zijn nog gewoon nieuwe replica rompen te krijgen in Duitsland. Voor dat geld kun je er zelf geen maken.
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik hou me aanbevolen voor een setje rotorbladen Marco! Het geld is even een beetje op dus ik wacht er wel nog even mee. Er is even goed nog genoeg te doen aan de romp en servo inbouw en het passen en proberen van het mechaniek.
    Ook de elektromotor moet nog even wachten. Brandstofmotor? klinkt verleidelijk, maar is het wel verstandig? dan moet zo'n stamo wel donders goed lopen....... ik investeer denk ik toch liever in een elektro aandrijving.

    550kv heb ik berekend met 8s. met als doeltoerental 1600rpm. dat is denk ik wat jij met de 800kv met 6s ook maakt....

    groet,
    steven.
     
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Steven,
    Die rotorbladen lopen niet weg hoor. En er is een duidelijke reden waarom ik ook voor de probleemloze elektro aandrijving gekozen heb boven de (zelfs nog nieuwe) Stamo motoren die ik heb liggen.

    Hoe kom je bij 1600 toeren? De 212 loopt niet harder dan 1200-1300rpm op de kop anders krijg je mega bladspoor.
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Weet ik eigenlijk niet, Waarschijnlijk teruggerekend van jouw 800kv en 6s. Daarmee kun je ook ongeveer 16000 toeren maken. En ik meende me te herinneren dat de tandwiel verhouding ongeveer 1:10 is......
    Het is goed dat je het meld, ik zal er rekening mee houden.
     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Misschien weet je dit al, maar je moet met die oldies even een omschakeling maken. Waar wij met de moderne heli's vrijwel continue hoge toeren draaien en op pitch dalen en stijgen, heeft een oldie zoals de 212 een hele beperkte pitchrange die alleen dient als ondersteuning voor het varierende rotortoerental. Dus tis een beetje een toerengeregelde rotor met collective support.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die motor loopt goed... ik heb er twee jaar mee gevlogen, en in die twee jaar is hij me nooit afgeslagen (weet ik zeker, ik kon óók in die tijd nog niet autoroteren, en de heli is wel gecrasht, maar doordat ik hem in de clubkeet boorde, niet door motoruitval).

    Zolang de O-ringen in de carb goed zijn, de lagers van de koelfan (i.v.m spoellucht lekkage) en de plug in orde, slaat die uitsluitend af bij de overgang van stationair naar toeren, maar dan vlieg je nog niet. in de lucht blijft hij gewoon lopen.
     
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb in de eighties een mega trauma opgelopen door slecht lopende nitromotoren. Ik heb er eerlijk gezegd ook geen gevoel voor. Maar wellicht dat ik toch nog eens een andere 212 opbouw met brandstofmotor. Als ik ergens in de verre toekomst een heleboel andere projecten eerst afgemaakt heb. Spullen en ideeën zat....:)
     
  18. Gimpy

    Gimpy

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Purmerend
    De aandrijfsnaar naar de heckrotor is inderdaad lastig verkrijgbaar in Nederland, de handelsmaat is hier 1000 mm en je hebt iets meer nodig. Ik heb ze op eBay.de gevonden bij seller:andys-bastelshop. Zijn daar ruim op voorraad met een lengte van 1500 mm. Kosten: 4.50 voor 3 stuks.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      100,4 KB
      Weergaven:
      281
    Laatst bewerkt: 10 dec 2015
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Top-tip!
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Even verder met de Bell.
    De staart moest m.i. goed onder de loupe genomen worden dus eerst maar even slechter maken ,....

    Eerst de staartrotorplankjes eruit, nu blijkt dat inderdaad de staart wel weer goed te richten zal zijn.

    [​IMG]

    Hier het plankje, ook de gaten van de staartrotor zitten niet echt in lijn met de staart maar zover ik zien kon wel met de aandrijfstang....

    [​IMG]

    Binnen houtwerk verwijderd op het stukje wat de buisjes vasthoud na...

    Toen maar eens het mes onder de loszittende stukje op de staart gezet. Voila, de hele bovenkant kwam er zooo af....
    Nu een kale bovenkant.

    [​IMG]

    behoorlijk dun geworden. Ik wil toch serieus proberen em van binnenuit te repareren....

    [​IMG]

    wat er van de staart afkwam......

    [​IMG]

    poeh hé, volgende keer meer....
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2021
    harkalt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina