graupner bell 212 twin jet

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door victor 3 sub, 1 mrt 2015.

  1. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    deze foto,s wilde ik jullie even delen ,overgenomen van een ingenieur die bij fokker heeft gewerkt,laatste vlucht was in 1975 sindsdien opgeslagen gestaan inmiddels is de motor gereviseerd originelen lak en verf,voorzien van start box(op maat gemaakt)in de originele verf van graupner ,deze is voorzien van accu,toerental meter,bezine pomp met snelsluiting en automatische stop bij vol,en tevens zit er bovenop een trainingplaat met kogellager dus kan niks met heli gebeuren,het enige wat nog moet gebeuren is de rotor bladen uitbalanceren,moet er bij vertellen dat hij alleen via trainer plaat zal vliegen,in het echt doe ik niet (zeker niet bij zo,n oud beestje van 40 jaar oud)en ik heb diegene belooft waar ik hem van overgenomen heb dat hij een goed en rustig plaatsje krijgt in mijn verzameling
     
  2. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klinkt heel tegenstrijdig wat ik nu ga zeggen, maar gebruik ALSJEBLIEFT die trainerplaat niet. De belastingen op het frame zijn dan onbeheersbaar groot. Dat was destijds al niet een goed idee, en nu (het epoxy van de romp is ondertussen wel 40 jaar oud) helemaal niet!

    Gebruik alsjeblieft gewoon een heel groot trainingskruis, en ik weet niet hoe goed je bent met heli's, maar als je geen of weinig relevante ervaring hebt (d.w.z. met grote brandstofheli's van oude bouwjaren).... ZOEK HULP!

    Verder is het een extreem mooi ding, zo mooi zie je ze maar héééél zelden...

    Groet, Bert
     
  6. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Heel erg mooi apparaat! Hoe werkt die trainerplaat dan? Zit de heli hieraan vastgeschroefd en kan hij alle kanten op gestuurd worden?
     
  7. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    Op de zesde foto zie je de constructie dit aluminium stuk wordt onder de heli vastgeschroefd hier zit dan een kogellager in die alle kanten kan bewegen het aluminium stuk met kogellager zit vervolgens vast op een stang die vervolgens weer op en neer kan bewegen dit tot maar 20 cm boven de trainings plaat dus de heli zal nooit weg kunnen vliegen hij zit immers vast op de stang die op en neer beweegt in een kogellager
     
  8. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    OK, je maakt de heli dus gewoon vast aan de constructie. Dan snap ik Bert zijn post ook over de trillingen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Je hoeft me niet te geloven Victor, maar ik heb zelf in mijn beginjaren (nu meer dan 30 jaar geleden) dergelijke trainers gebruikt, en het is echt slopend voor de heli en levensgevaarlijk voor jezelf.
    De heli MOET juist kunnen vliegen, anders komen alle gyroscopische krachten en ander onheil op de romp te staan, en die is daar gewoon niet voor ontworpen. De heli is niet ontworpen om 20 cm op te stijgen, en dan met een rotklap door die stang tegen gehouden te worden.

    Daarnaast: de heli op een kogelgewricht vastzetten ONDER het natuurlijke kantelpunt, en het verhinderen van de vrije zijwaartse beweging verziekt de stuurrespons zodanig, dat je er qua leren vliegen werkelijk helemaal niets aan hebt!

    Echt, niet doen!

    En ik zeg dit niet om je te klieren, maar omdat ik serieus meen wat ik zeg: die heli van jou, zo mooi zie je ze zelden. Die moet je niet blootstellen aan zoiets gevaarlijks (voor de heli) als zo'n trainerplaat.

    Er is een reden voor, dat die trainer-constructies uitsluitend midden jaren 70 verkocht werden, en daarna nooit weer, terwijl leraar-leerling systemen pas in de jaren 90 algemeen werden.... Het leek in het begin een goed idee, maar men kwam er al vlot achter dat het dat niet was. De heli beschadigt er van, en de "leerling" leert er NIET van vliegen....
    In die tussenliggende 10~15 jaar had men daar geen oplossing voor, maar vond men het veiliger om zelf zonder hulp te beginnen, dan zo'n "trainer" te gebruiken.

    Trainingskruisen, of opblaasbare drijvers, werken ook uitstekend, en zijn WEL veilig voor je heli.
    Maar boven alles: ZOEK HULP!

    Echt waar: ZOEK HULP.

    Ik kan het niet vaak genoeg zeggen....

    Groet, Bert
     
  10. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    Dus eigenlijk staaft dat mijn gedachten om de heli vlieg klaar te maken en er niet meer mee te vliegen dit ivm de onderdelen die niet meer te verkrijgen zijn .en een verkeerde beweging in vlucht en het is een enkeltje vuilnisbak. Nee hij komt zoals gezecht in mijn verzameling en zal evt bij meetings te voorschijn gehaald worden .maar alleen voor show en niet om mee te vliegen
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor.... als je KUNT vliegen (de vaardigheid om te vliegen bezit, bedoel ik), kun je ook met deze heli vliegen. Want zo slecht vliegt hij niet.
    Je moet geen brokken maken, maar er zwerft nog geregeld wat aan onderdelen over ebay en dergelijke. Je kunt zelfs nog volledig nieuwe rompen etc krijgen (huidige productie), kijk maar op www.helioldie.de

    Marco (Bruteforce) heeft recentelijk twee van deze heli's ge-electrificeerd, en naar ik begrepen heb vliegen die prima.

    Het punt is: je moet geen domme dingen doen! Deze heli (jouw specifieke exemplaar bedoel ik) is werkelijk schitterend, en als de technische conditie net zo uitstekend is als de uiterlijke conditie, kan het ding gerust nog meerdere jaren vliegplezier geven.

    De heli op zo'n trainer binden, valt on der de noemer "domme dingen doen"

    Punt van belang is: heb jij het er voor over, om te leren helivliegen?

    Zo ja, koop een kleine 450 electro heli en ga oefenen. Zo nee: dan moet je hem inderdaad in de kast zetten, of verkopen aan iemand die er raad mee weet, en feitelijk is dat eeuwig zonde, maar andere opties zie ik niet....

    V.w.b. dat leren vliegen: het kost wat tijd, maar het is echt geen zwarte magie, hoor, en helivliegen is ontzettend gaaf om te doen!

    Groet, Bert
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik begrijp je verhaal dat je het zonde vindt om zo'n heli te vliegen vanwege de nostalgische waarde. Maar dat betekent dat de heli nooit zal doen waar hij voor gemaakt is: Vliegen! En hij is nou net zo mooi en splinternieuw zo te zien.

    Ik heb idd 2 elektro ombouwen gedaan van de Graupner 212 en 222. Deze heli's zijn voorzien van moderne servo's, gyro en besturing. En het moet echt gezegd.... ze vliegen als een droom! Die dingen waren mechanisch helemaal zo slecht niet en blijkbaar zat het probleem in de besturingen, zwakke servo's en motoren. Ga niet die Robbe Mars gebruiken, ik heb er ook zo eentje liggen en door contactproblemen is het vragen om stukken. Kies een moderne 2.4GHz zender.

    Je kunt er dan moeiteloos op een mooie zondagmiddag mee naar het veld, en doordat je een goed gedimensioneerde elektro aandrijving hebt en geen "stampende" motorbelasting, gaan tandwielen, aandrijfas naar de staart etc. etc. gewoon een eeuwigheid mee.

    Dus als je het ding écht eer aan wil doen...


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    450 maat heli (kijk bijvoorbeeld voor de align 450 sport)
    zender, lader en wat accu's.
    ben je gesteld. kun je leren vliegen, zonder schade aan je mooie oldtimer.

    eventueel kun je eens bij een club kijken, als iemand je helpt leer je vaak een stuk sneller vliegen.
    en met veel minder schade. zo iemand kan jou ook meteen wijzen op alle aandachtspunten

    Eigenlijk een must als je gaat leren vliegen, de simulator.
    op de computer vliegen..
    is niet alles, ikzelf zie bv bijna geen diepte in de pc, waardoor ik alsnog vrij vlot crash.
    Maar het leert je wel de basisbewegingen. en je kunt nieuwe figuren oefenen
    heb je schade, druk op de knop en je hebt weer een nieuwe heli.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoe je het ook wendt of keert... Die brandstof motor is een heel groot risico voor je oldtimer! Mijn Schluters hebben allemaal moderne brandstofmotoren, en dat vliegt met een wat beter vermogen en betrouwbaar. Maar de Stamo kun je niet zomaar vervangen door wat anders met die vast gemonteerde koelfan aan de voorkant.

    En het is net zoals met veel dingen, het gaat erom wat JIJ wilt!

     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
  16. Joppo

    Joppo

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    59
    Mooie Bell 212 Twin Jet ! , maar om deze heli op een trainerplaat o.i.d. te monteren zeg ik ook zoals Brutus [ Bert ] al opmerkte doe dit NIET !!!
    Zoals je misschien weet heeft deze Twin jet een holle hoofdas die redelijk snel kan krom trekken als de heli op zo'n trainerplaat is gemonteerd.
    Eveneens loop je de kans om de staart van de heli kapot of zelfs er af te slaan met je rotorbladen , die dan ook kapot zijn [ eigen ervaring ] vlieg sinds 1975 met de Twin Jet en vlieg er nog steeds mee met de orginele aandrijving de 10ccm HB Stamo motor. zowel met en zonder gyro, ik heb er n.l. meerdere. Als je hulp wilt hebben om deze heli vliegend te krijgen stuur me dan een PN om een eventuele afspraak te maken.
    Je kan natuurlijk ook naar Marco gaan om de heli om te bouwen naar een elektro uitvoering maar dit moet je zelf weten.
    Kijk om deze heli vliegend te zien met de HB motor op o.a. Eibergse Radio Model Vliegclub (ERMVC)
    voor een fotoreportage van de Heli Oldie meeting 2014 waar we ongeveer 15 Twin Jets bij elkaar hadden, en videobeelden op youtube Heli oldiemeeting eibergen 2014

    Groet Joop van Lent
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als iemand verstand heeft van Stamo's dan is het Joop wel!
    :proost:

     
  18. Joppo

    Joppo

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    59
    Dank je wel Marco.

    Joop
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Stamo was eigenlijk best betrouwbaar hoor, tenminste, ik had er geen problemen mee, en in de 3 jaar dat ik er mee vloog, is hij me nooit afgeslagen.

    Motoren zijn beter afstelbaar geworden tegenwoordig (de carburateurs zijn gewoon domweg VEEL beter), en ze leveren meer vermogen, maar een gloeiplugger liep veertig jaar geleden net zo betrouwbaar of onbetrouwbaar als nu.

    Ik zou er persoonlijk geen seconde over twijfelen, in elk geval NIET om reden van betrouwbaarheid of risico.

    Maar inderdaad, het is wat Geert wil, niemand anders ;)

    Groet, Bert
     
  20. Airmartin

    Airmartin

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Langbroek

Deel Deze Pagina