Graupner Bx 3000 Vraagje

Hallo,

ik overweeg om een graupner BX 3000 te kopen om mijn speed 700 motor in te bouwen. Nou was ik vandaag bij 2 brothers RC (fijne zaak trouwens) en daar kan je hem bijna compleet kopen met roer schroefas enz.
Heeft iemand ervaring met die boot? en is dit wel of niet aan te raden?
Alvast bedankt...
Groeten Paul.
PS mijn zelfbouw projectje heb ik in de hoek gelegd en wil het nu wat serieuzer aanpakken.

Hallo Paul,

De BX3000 (en de BX2000) zijn door Hopf ontworpen voor Graupner; de prototypes zijn door Hopf zelf opgebouwd en voeren goed.
Graupner is in de 'consumentenversie' gaan knoeien met goedkopere componenten, die wil je dus niet hebben, zeker niet, als je het 'serieuzer' wilt gaan aanpakken.
Als de 'complete' versie in Bussum met Graupner componenten (as en roer) is, zou ik andere (betere) uitzoeken.

Als je even kijkt in de thread BX2000: [69183] begginnende-bouwer-een-paar-vraagjes-graupner-bx2000
dan vind je een paar links naar deze boten.

Als wedstrijdboot is de BX3000 niet goed ontvangen door de (met name Duitse ) wedstrijdvaarders, met name het "Unterschneiden" in de bochten (de neus graaft zich in) is iets wat de boot pas na een aantal ingrijpende veranderingen aan het onderwaterschip is af te leren...
In de het Nederlandse wedstrijdgebeuren heb ik de boot nog nooit gezien.

Als je alleen voor de lol vaart is het best een goede romp.

Minstens zo goed is de Xcalibur van BK.
Hier een paar plaatjes van de mijne:
URL=http://img135.imageshack.us/my.php?image=pic03560rp8.jpg]
pic03560rp8.th.jpg
[/URL]

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo.Jan,
bedankt voor je reactie. Ik dacht zelf over de BX3000 dat als de onderdelen er al in zitten dat dan ook gelijk goed zou zitten. Maar ik begrijp dus dat het geheel niet optimaal is.
En de Xcalibur die je noemt is neem ik aan niet gedeeltelijk voorgemonteerd, want dat vind ik eigenlijk wel makkelijk.
En heb je anders misschien ook nog andere suggesties?
Ik vind zelf bouwen op zich niet zo'n probleem, maar omdat ik nog beginnend ben ben ik bang dat ik alles 6x over kan doen omdat het nog niet helemaal goed zit. En wat naar mijn mening ook wel handig is is de kantelkamer.
Groeten Paul.

Hallo Paul,

Beginnende bouwers vinden een kantelkamer altijd 'vreselijk' moeilijk om te maken, dat valt erg mee, alleen je moet (zoals bij zoveel dingen) weten hoe.

De Xcalibur komt af fabriek met een kantelkamer, dus da's al meegenomen.

Het blijft fabriekswerk, de mijne was dus lek, maar dat is een kleinigheid om te repareren.

Om het even welke romp je kiest, de manier van het inbouwen is voor elke mono-romp globaal hetzelfde, daar kan ik je, na er een tiental te hebben gebouwd, wel mee assisteren.

Als de BX3000 die jij op het oog hebt, voorzien is van Graupner onderdelen, zou ik een kale romp aanschaffen en de benodigde 'goodies' met wat hulp van forumleden, zelf selecteren en aanschaffen, dat scheelt je weer breekwerk, om de Graupner delen er uit te slopen...
Daarnaast zijn er van een boel rompen op de diverse fora en homepages bouwbeschrijvingen te vinden, waar je je aan kunt oriënteren

Groeten, Jan.

Back