Graupner C17 ontvanger

Hallo lezer.....

Zijn er mensen die ervaring hebben met de graupner C17 ontvanger?

Ik heb het volgende probleem, mijn graupner c17 ontvanger komt niet door de afstandstest. Met mijn antenne ingeschoven, ( volle accu's ) kan ik niet verder dan +/- 10 meter van de zender vandaan lopen want dan beginnen de servo's als een gek tekeer te gaan.
In alle omstandigheden, zowel ingebouwd in een zwever met een snelheidsregelaar van protech, als ook los met een eigen ontvangeraccu liggend op de tuintafel.

Wie heeft ervaring hiermee?

Heb je het goede kristal? Is kristal kapot (vervangen met een ander setje)

Heb je niet toevallig een 35 MHz RX op een 40 MHz TX (werkt wel, alleen niet zo goed :wink: )?

Is de antenne draad stuk? Is het de goede lengte (90-100 cm afhankelijk van merk)?

Heb je een andere ontvanger die wel goed werkt?

Het kan natuurlijk ook gewoon een slechte ontvanger zijn:
Nieuw=terugbrengen
Oud=weggooien

Het gaat om een nieuwe ontvanger, nieuw gekocht samen met het juiste kristal. thans het kanaalnummer is hethelfde.
Ik mag ervan uitgaan dat een nieuw kristal naar behoren werkt ( of zie ik dat fout )
Het is inderdaad een 35 Mhz set zowel zender als ontvanger, antenne is niet kapot of ingekort.
Ik heb een robbe futaba ontvanger en die werkt perfect.

Kan ik het kristal van de futaba ontvanger in de graupner ontvanger stoppen of is dat vragen om problemen?
Afgezien van het feit dat het misschien niet eens past.

Over het terug brengen, ik heb in eerste instantie een ACT ( of ACN ) ontvanger gehad, deze had hetzelfde probleem, deze heb ik terug gebracht en me door de verkoper laten vertellen dat deze graupner ontvanger veel beter is.echter zonder resultaat.

Ik heb ook een C17 en ben er zeer over te spreken. Met mijn kristalsetje kan ik m'n zender zelfs uitzetten zonder dat de servo's gaan bewegen.. Hij pakt geen enkel storingssignaal op bij ons in de buurt.. Heb je wel de grijze RX in de ontvanger zitten, en niet de zwarte TX?

Je ook minder goede kristallen, dan heb je het gewoon niet getroffen en moet je eens aan je winkelier vragen of je deze kan ruilen voor een nieuwe... Zit er nét een minimaal verschil tussen je RX&TX wat al gauw resulteert tot storing.

Alleen de Graupner/JR kristallen gebruiken in Graupner ontvangers & zenders...

wat voor zender heb je?
je zegt dat je ook een futaba ontvanger hebt die wel goed werkt.
ik geloof dat graupner/JR werkt met positieve shift en futaba/robbe/hitec met negatieve shift.
als je dus een futaba zender hebt, zou het dus kunnen dat dit niet werkt met een graupner ontvanger.

over de kristallen is al veel geschreven op het forum, het loont om daar eens op te zoeken, veel info erover :wink:
kort samengevat daarover: houd bij voorkeur het merk kristallen bij het merk van de ontvanger om problemen te verkomen.

Hoi Gerard,

Ik heb een robbe futaba zender , type f16 ( analoog, niet te verwarren met fc16)
De verkoper in de winkel beweerd dat je alles kunt kombineren zolang de frequentie, het kanaal , en de modulatiesoort maar klopt.
Had ik maar naar mezelf geluisterd en een futaba ontvanger gekocht :-(
Ik zal zeker eens over de kristallen gaan lezen , bedankt !

Andreas,

Er is inderdaat al heel wat gescgreven over kristallen, ik denk dat jou probleem daar ook bij is.
Overigens klopt het wat de winkelier jou vertelde, je kan in principe alle onvangers met alle zenders gebruiken, zolang de frequentie en het modulatietype kloppen. Er is één uitzondering en dat is PCM. Bij PCM moet je een ontvanger van het zelfde merk gebruiken als de zender.

Back