Graupner C19 Ontvanger

• Topicstarter Topicstarter F47O(Geert)
  • Startdatum Startdatum
F

F47O(Geert)

Guest
Hey modeltruckers,

hier is er weer een vraag van een NIEUWE!

Ik ben dus bezig met de bouw van Scania van het merk Tamiya.

Dt is mijn eerste project.

Nu heb ik mij een tweedehands Graupner MC-15 aangeschaft op d 40Mhz band. Hierbij was er een graupner C19 ontvanger.

Die ontvanger heeft geen aanduiding van polariteit voor het aansluiten van servo's of batterijen. Mijn eerste vraag is dus kan iemand mij dit vertellen?
Kan ik iets beschadigen indien ik een rijregelaar verkeerd aansluit?

Ook heb ik de rijregelaar van Tamiya TEU-301 in deze handleiding staat dt je de ontvanger niet afzonderlijk mag voeden met batterijen. Kan dit op deze ontvanger?

In een vorig draadje had ik ook gevraags naar schema's voor de zender zelf uit te bouwen, hierop kwam geen reactie daarom hier een herrinering.

Alvast bedankt.

Geert

Voor het aansluiten van servo en regelaar hou je gewoon de ontvanger voor u met de kanaalnr van laag naar hoog en u steekt de kabels erin met de signaalkabal naar boven (wit of gele kabel) of anders gezien de goeden konektoren van u weg dus de zwarte kant van de konektoren naar u gericht

Hopelijk is het een beetje duidelijk

groetjes

roby

Was effe te rap voor de regelaar is het geen probleem deze geeft BEC stroom voor de ontvanger dus je mag geen aparte stroom meer geven voor u ontvanger bijna alle ontvangers die er nu zijn kunnen bec stroom hebben .

Ik zie dat je van Hofstade bent dus niet ver van bij mij ik woon in Kampenhout

groetjes

roby

.

Ik zie dat je van Hofstade bent dus niet ver van bij mij ik woon in Kampenhout

Hey bedankt voor de info! Maar die C19 is al een ouder ding denk ik.

Zal het eens uit proberen.

PS. Ik ben van Hofstade/Aalst niet bij Mechelen.

Geert

Als je op de stekerlijst van de ontvanger kijkt, zie je dat er in de kunststof afgeschuinde kantjes zitten. Ook servostekers hebben deze afgeschuinde kanten en kunnen dus op slechts één manier worden gemonteerd. De meeste merken hebben tegenwoordig deze zogenaamde uni-stekers aan het servosnoer zitten. De uitzondering is Futaba, die ook nog een extra nokje bezit. Dit is eenvoudig te verwijderen, zodat het ook in Graupner ontvangers past.

Overigens is de C19 één van de betere ppm-ontvangers, die er zijn gemaakt. Dat het beestje al misschien wat ouder is, maakt niet uit. Tenminste, zo lang er geen gekke dingen mee zijn gedaan.

Laatst bewerkt:
Hey Corrien,

bedankt voor de uitleg, ik heb inderdaad gezien nu als ik dat nokje verwijder deze slechts op een manier kunnen ingestoken worden.

Ik ben nog geheel nieuw in deze hobby, voorheen deed ik modeltreintjes, en vraag liever iets voor ik iets in rook zie op gaan.

Weet jij ook of ik deze ontvanger zo kan gebruiken zonder batterijen, omdat mijn rijregelaar dit vraagt. Elders heb ik ook gelezen dat ik de plus van de rijregelaar kan doorknippen en dan de ontvanger appart voeden?

Ondertussen alvast bedankt.

Geert

Als de regelaar een bec-systeem heeft moet je kiezen. Je gebruikt dan óf het bec-systeem, waarbij de voeding van de ontvanger en servo's wordt aangeleverd via het servosnoer van de regelaar. De accu-aansluiting van de ontvanger blijft dan ongebruikt. Óf je gebruikt een ontvangeraccu en dan moet de rode draad uit het servosnoer van de regelaar worden onderbroken. Doorknippen zou ik niet doen. Gewoon met een hobbymesje het lipje van de steker oplichten en de stekerpen van de rode draad er uit trekken en isoleren.

Back