Graupner C6 FM ontvanger ruikt verbrand!!!

• Topicstarter Topicstarter dkawa
  • Startdatum Startdatum
D

dkawa

Guest
Hey...

Vanavond ben ik even naar de Makro geweest om mn auto te testen omdat ik nu een 2 naalds carb heb.. Ik startte en reed weg maar na 5 meter ofzo had ik geen bereik meer... Niets reageerde. Wat bleek het nu te zijn (dacht ik dan) dat mijn accupack leeg was. En dat was ook zo, want ik had deze even bij mijn broertje's auto getest.

Toen heb ik zijn accupack gepakt maar dat werkte niet. Ik had geen zin om daar te gaan sleutelen dus ben ik maar naar huis gegaan :(

Nu zit ik dus thuis en heb de ontvanger even getest maar het wordt warm en ruikt naar 'verbrand'. Hoe kan dit nou gebeuren? De ontvanger zit altijd bedekt onder het bekende kapje bij de RS4-3. Is nooit in aanraking geweest met water of andere vloeistoffen. Er zit nu gewoon een kortsluiting in maar weet niet waar.

Het gaat hier om de Graupner C6 FM 40S ontvanger...

Wat kan ik doen??? Is dit nog te verhelpen??? :cry:

Als je ontvanger warm wordt en zelfs verbrand ruikt is ze zeer waarschijnlijk reddeloos verloren.
Je zal aan een nieuwe moeten of de ontvanger eventueel ter reparatie aanbieden (weinig hoop als ik het zo lees).

Check wel, voor je er een andere ontvanger in zet, al je bedrading naar servo's en regelaars.
Goede kans dat daar ergens sluiting zit.

Sterkte, Erwin

aha... ik denk nu dat mijn schakelaar kortsluiting heeft, of iig de bekabeling waar de schakelaar aanzit want de stekker vanaf de schakelaar die naar mijn ontvanger gaat (voor de voeding) die ziet er een beetje bruin uit, beetje aangebrand..

Dit zal wel de oorzaak zijn waardoor nu mijn ontvanger naar de knoppen is...

Er zal wel sluiting in (de bedrading van) een van de servo's zitten. Het Bec-systeem van de ontvanger is dan verbrand. Als je een aparte ontvangeraccu gebruikt, heb je dit Bec-systeem niet nodig. Je kunt het dan overbruggen door de plus van de accu-aansluiting door te verbinden met de plus van de servo-aansluitingen. Als kanaal 3 niet wordt gebruikt is het nog gemakkelijker: je sluit de accu gewoon op kanaal 3 aan! De voeding voor ontvanger en servo's komt dan direkt uit de ontvangeraccu, net zoals dat bij ontvangers zonder Bec-systeem gebeurt.

Voordat je dit doet, moet je eerst de oorzaak van het probleem opzoeken: er moet dus iets met een van de servo's aan de hand zijn of de polariteit van de ontvangeraccu is verkeerdom geweest. In het laatste geval zal er iets meer defekt zijn geraakt en zal er wel degelijk eerst gerepareerd moeten worden.

Als je de ontvanger wil laten repareren: de kosten hiervoor bedragen zo'n 15 a 20 euro, exclusief portokosten.

Hoi Corrien, dit is een duidelijk antwoord. Ik ben inmiddels al verder gekomen met het zoeken naar de oorzaak. Het is mijn stuurservo die dit heeft veroorzaakt want ik heb net met mijn broertjes ontvanger en zender getest en alleen mijn gasservo werkt...

Dus nu weet ik waardoor dit probleem is ontstaan. Nu wil ik het oplossen maar dan moet je me even meer over het Bec systeem vertellen. Heb ik dit allemaal op mijn C6 40S FM ontvanger?

Ik zie aan de rechterkant van de ontvanger 4 contacten op een rij. De bovenste is voor de accupack en de onderste 3 zijn de kanalen. Nr 1 en 2 gebruik ik voor mijn gas en stuurservo.

Dus als ik het goed begrijp kan ik de kabel van de aan/uit schakelaar in nr. 3 steken. Dus op deze manier omzijl ik het Bec systeem??

Wat is het Bec systeem eigenlijk?

En als ik het goed begrijp bedoel je met ontvangeraccu gewoon een accupack of batterijhouder met losse penlites?? Ik heb de polariteit iig niet omgedraaid ofzo, het moet echt de stuurservo zijn want afgelopen donderdag flipte die al. Ik zette mijn auto aan en toen begon ie meteen te trillen, dus wielen gingen heel snel naar links en rechts. Misschien al een teken dat de servo bijna stuk is??

Anyway, bedankt voor de tip Corrien. Ik hoop dat je bovenstaande nog even aan me kunt uitleggen.

B.E.C.= battery eliminator circuitry. Dit betekent, dat je geen ontvangeraccu nodig hebt als je met elektro rijdt. Je kunt dan de ontvanger (via de accu-aansluiting!) op de 7,2 of de 8,4 Volt accu aansluiten. Het Bec-systeem maakt hier dan zelf 5 Volt van en voedt daarmee de servo's en de ontvanger zelf. Dit Bec-systeem zit dus op de accu-aansluiting van de ontvanger. Bij elektro heb je meestal een snelheidsregelaar, die ook zo'n Bec heeft. In dat geval komt er via het snoertje van de regelaar 5 Volt op de ontvanger en wordt de accu-aansluiting helemaal niet gebruikt.
Als je een ontvangeraccu hebt of een batterijhouder met penlite-cellen mag je deze zo op kanaal 3 aansluiten. Je omzeilt dan het Bec-systeem en de ontvanger en servo's krijgen gewoon de 4,8 Volt die ze nodig hebben.

Nog een tip: als je de ontvanger openmaakt zit er naast de stekkers een zwart geval met 3 pootjes. Bij oudere C6 ontvangers staat er A1214 op dit zwarte geval, bij de nieuwere weet ik dit niet uit het hoofd. Bekijk dit ding eens goed: als er een barst in zit of als de soldeer van de aansluitpootjes er een beetje bruin of gesmolten uit ziet, weet je zeker dat het Bec-systeem door kortsluiting defekt is geraakt. Je hoeft hier niets aan te doen als je voortaan de accu-aansluiting niet meer gebruikt.

:D

Dus het lijkt erop dat de schade niet zo erg is als dat ik dacht...

Ik heb de ontvanger net opengeschroefd en heb naar dat 3 potige component gekeken en zag wel dat er A1.40 op stond of iets.. maar er zat een gat in het midden... Dus volgens mij is die echt doorgebrand, of niet? :(

Maja, als ik toch gewoon de voeding op kanaal 3 kan gebruiken ben ik al meer dan tevreden... dan is mijn stuurservo gewoon stuk.. of is deze nog te repareren? Ik heb de print bekeken en die was wel wat aangetast (oxidatie)....

Vanavond even testen of dit gaat werken...

bedankt nogmaals...

dkawa zei:
Dus volgens mij is die echt doorgebrand, of niet? :(
Volgens mij ook!

En die servo? Als het een goedkoop type is, kan deze het beste naar de onderdelenbak. Als 't ie wat duurder is: welk merk/type?

Dit is de Futaba S3003.. is toch een goeie??

Zijn die nog te redden...?

dkawa zei:
Dit is de Futaba S3003.. is toch een goeie??

Zijn die nog te redden...?
Porto heen...reparatiekosten...porto retour => onderdelenbak!
Als je een zelfde nieuw wil kopen: neem de FS100. Deze is goedkoper, maar heeft wel een indirect drive en een bronslager op de uitgaande as.
Voor het overige is deze het zelfde als de S3003!

Weet je ook hoeveel zo'n stuurservo kost??

Enne, heb net even alles getest en het is dus echt die stuurservo die stuk is... Gelukkig zeg, dacht even dat ik een nieuwe ontvanger moest kopen..

Corrien, kei bedankt voor deze goede tip om kanaal 3 te gebruiken. Dit werkt echt perfect!!!

dkawa zei:
Weet je ook hoeveel zo'n stuurservo kost??
Op de site van Verspaget 10,95 euro. WillieS geeft geen prijzen op zijn site, maar dat kun je hier op het forum vragen aan Savage 26.

:P

OH, dat is niet duur... Van de week maar eens een servo kopen..

Maar eh, mijn S3003 is niet meer te repareren??

heeel misschien, als je een beetje technisch bent aangelegt. Het printje van een andere kapotte servo halen, waarvan de tandwielen naar de maan zijn.... dat in jou sevo zetten... waar alleen dat printje kapot is...............

Je kunt het proberen.... :yes: .. maar het is een gok en je moet de onderdelen hebben.(andere servo) :nosmile:

groeten,Monkey

Nee, daar heb ik geen zin in.. iK koop van de week wel een nieuwe...

bedankt iig..

Back