Graupner Carina opknappen,

Discussie in 'Speedboten' gestart door Woltergraaf, 28 okt 2018.

  1. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    IMG_0026.JPG Goedenavond iedereen,

    Ik heb vandaag deze Graupner Carina aangeschaft om op te knappen.
    Echter heb ik hem wel laten versturen. Dus krijg ik hem waarschijnlijk dinsdag.
    Ik heb al via Facebook een tip gekregen dat ik de schroefas moet verweideren en weer opnieuw moet plakken.

    Daarnaast had ik sowieso in gedachte om het houtwerk na te kijken maar ik vraag me af of ik dit uitelkaar moet halen tips hierover zijn welkom.

    Het elektronica ga ik zeker helemaal omgooien en daar heb ik al ideeën over.

    Aan de hand van deze foto's ziet iedereen dar hier nog veel gerenoveerd moet worden een leuk project dus.

    Zijn hier nog tips die jullie voor mij hebben? Dan hoor ik ze graag

    Meer foto's volgen zodra ik hem heb.

    Ps. Hij is gekocht voor 3 tientje dus ik kan er nog wel wat in duwen.

    Mvg Wolter graaf
    IMG_0026.JPG IMG_0027.JPG IMG_0028.JPG
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
  3. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Leuk hoor ! Gaat helemaal lukken
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is weer iets anders dan een Smit Nederland Wolter! Als je er een nieuwe schroefas in zet zou ik gelijk het open stuk tussen as en romp opvullen met een scheg. Geeft je askoker wat meer steun en laat de boot beter rechtuit varen. Zie dat de doorvoer van het roer in de romp niet is afgesteund. Kun je doen door er een paar ribben aan te zetten naar de bodem, of een horizontaal plaatje naar de achtersteven. En zet tussen motor en schroefas een stukje slang of een dubbele kruiskoppeling. Op die manier breng je rust in de MK en gaat er zo weinig mogelijk kracht verloren. Wil je brushless gaan varen, neem dan een motortje met een laag KV getal (750) en een 10 A regelaartje (zie link). Met zo'n combinatie vaar ik al een paar jaar met plezier. Afgekeken van verslag van de Yarra van Lex Verkuijl. De door hem gebruikte motortjes zijn er niet meer, maar er zijn wel alternatieven bij de concurrentie. Gr. Klaas.
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-7
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Wolter,
    Dat is een mooi klassiekertje wat je nu hebt en leuk om dat op te gaan knappen.
    Ik zag dat Tamaniac je al een (Carina)linkje gegeven had, maar er staat van Smaragd, de schrijver van dat verslag ook nog een verslag van zijn tweede Carina op het MBF, nl : http://www.modelbouwforum.nl/threads/graupner-carina-rebuilt-2.259366/ en misschien is het interessant om dat verslag ook nog eens er bij te pakken, door te bladeren en te zien of er iets bruikbaars voor je bijzit.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2018
  6. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Goedenavond heren,

    Even aan Bert, ik heb beide forums van smaragd gelezen en daarnaast heb ik ook persoonlijk contact met hem.

    Aan Klaas,
    Ik ga waarschijnlijk de zelfde combinatie als van de Smit gebruiken, een carson motorretje en een graupner v30r als regelaar.
    De koppeling moet ik weer goed bij stil staan want wij weten allebij wat een problemen ik steeds had in de Nederland.

    Dan nu in het algemeen,

    Ik heb vandaag de Carina ontvangen en ik moet eerlijk zijn het wat niet mee voor mij om dit op te knappen. Er zitten namelijk delen waar het houd geen goede en zelfs een totaal geen mooie verbinding heeft.
    Dan hebben we ook nog het probleem dat de servostang boven het achterdek loopt.
    Daarnaast zit ook nog de aanuitschakeling boven seks en ook niet mooi.
    Er zitten ook nog vele lijmtesten op de romp dus die moet ik er nog vanaf schuren.

    Maar vanavond eerst maar eens alles goed schoon maken en het standaard weer opknappen wat die laat zowel lijmtesten achter op de boot als dat hij uit elkaar licht.
    Zodra dit geregeld is hoop ik alles van binnen en van buiten beter te kunnen overzien.

    Mvg wolter graaf
     
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
  8. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    image.jpg 968DA8A9-A1D3-45A6-8322-FFB6915D3969.jpeg image.jpg Oke de eerste kleinigheidjes zijn gedaan. De Servo motor en de aan uit schakelaar zijn eruit. Helaas niet zonder die gaten die er al in zaten. Rechterhand was de schakelaar en het linker was voor de Servo.
    Binnenkort bij een clublid het achterdek verweideren om het roer onder het dek te plaatsen.

    Klaas even voor jou omdat je ook mijn topic over de Nederland zo goed volgt. Dit hier ben ik gestart omdat ik het zat ben om elke zondag te zeilen als deze boot vaart en waterdicht is ga ik ook wet volledig verder met de Nederland.

    Word vervolgd

    Mvg wolter graaf
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Kan me voorstellen dat je even moest slikken. Het is wel een uitdaging om hier iets moois van te maken. Maar des te groter is de voldoening als het lukt. Wil het motortje dat er bij is nog soepel draaien? Is zo te zien een Marx Monoperm. Zal 6 Volt zijn en die kun je zonder problemen op een 7,2 Volt accuutje laten draaien. Mijn coaster vaart ook met zo'n ding. 30 mm schroefje eraan en uren vaarplezier. Een 30 A regelaar is helemaal niet nodig. 10 A is ook zwaar genoeg. Nieuw RVS schroefasje erin en je kunt weer jaren vooruit. Maar eerst de romp aanpakken. Zie dat de doorvoer van het roer in de kuip zit. Ligt de kuipvloer boven de waterlijn? Als je met de roeraandrijving daar onderdoor wilt zou ik de roerdoorvoer 100% waterdicht maken. En maak er dan een luikje boven om erbij te kunnen voor onderhoud. Je zou in de kuip ook een soort kist met daarop een tafelblad kunnen maken met daaronder roerdoorvoer met een miniservo. Allemaal leuke dingen om over na te denken en uit te tekenen. Eerst maar eens kijken of het dek eraf kan en wat je van de opbouw kunt redden. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  10. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha Klaas,
    Bedankt voor je antwoord.
    Dat motoretje ga ik zelf niet meer mee werken ik zou er zelf graag een wat betere zuinigere motor in zetten. Ik haal deze spullen bij een winkel due gaat sluiten en alles in de aanbieding gooit.
    Zodra ik alles eruitgehaald heb maak ik een afspraak bij een clublid om het achterdek als het ware eruit te zagen. Dit ga ik dan op zo’n manier maken dat ik er altijd weer bij moet kunnen.
    Over het roerdoorvoer gesproken die ga ik sowieso waterdicht maken ik vind het ook veel mooier dit alles weg te werken. Maar u zij net dat dit motorretje nog gied te gebruiken is. Dus misschien heeft u er wel interesse in, zo betaal ik al die ledjes en weerstandje af.

    Maar goed terug naar de Carina.
    Ik ha zelf vandaag en morgen maar eens alles schoonmaken en loshalen. Dan ga ik waarschijnlijk zondag met een clublid een plan van aanpak maken dan zagen we samrn de delen uit die ik nodig zal hebben en dan kan ik het daar vast maken of thuis.
    Eigenlijk zijn de problemen die ik hier thuis niet kan doen het uitzagen van het dek en andere nieuwe onderdelen uitzagen. Ik heb namelijk geen figuurzaag machine maar alleen een zaagtafel en dat is toch even ietwat te groot voor dit priegelwerk

    Mvg wolter graag
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Een veel zuiniger motortje zul je niet vinden. Oogt natuurlijk heel oud, maar ze zijn bijna onverwoestbaar. Motortje niet weggooien. Komt altijd weer van pas. Zelf heb ik er geen emplooi meer voor. Uitwisselen met die in mijn coastertje gaat niet. Het niet hebben van een figuurzaagmachine mag toch geen probleem zijn? Heb nooit zo'n ding gehad en behelp me al 60 jaar met een figuurzaagplankje op de rand van de tafel of bureau. Maakt niet uit wat ik te zagen heb. Hout, aluminium, perspex of messing. Kwestie van geduld, juiste zaagje en rustig op en neer halen. Vooral niet hard drukken. Gr. Klaas.
     
  12. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hoi wolter
    hele klus maar top uitdaging.
    mbt roer, mijn eerste heeft ook onderdeks roer, houd er rekening mee dat je een hele korte roerkoker overhoud, je roer heveltje komt er nog bovenop.
    dat is best wel krap onder het dek,maar wel mogelijk,
    bij de tweede heb ik m boven langs laten lopen maar wel netjes langs de kant., dan kan je roer nooit lekken ( visueel wel wat minder mooi , maar is een keuze )

    succes !
     
  13. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Image1541097266.596378.jpg
    Dit is de eerste.
    Om de roerstang laag te krijgen met een hoge servo heb ik een hevel ertussen gezet
    Image1541097353.369054.jpg
    De tweede door de achterwand.
    Als je m in lijn met je roer plaatst heb je geen groot gat nodig
     
  14. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Image1541097531.968964.jpg
    Ik denk er nog over om de stang wit te schikderen
     
  15. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha smaragd,
    Bedankt voor je reactie!

    Ik heb zondag een afspraak staan bij iemand van mijn club. Zijn neef heeft dezelfde boot gebouwd en die staat altijd daar hij heeft hem ook geholpen bij het opknappen.
    Ik ga west kijken met hem of het mogelijk is om het dek eraf te halen. Ik heb namelijk gemerkt dat als ik voorzichtig vrij tussen de romp en hout dat de verbinding breekt. Op die manier zou ik dus die lelijke bobbels tussen romp en dek kunnen verweideren. Een aantal van de juiste gereedschappen heb ik niet.
    Dus zondag een plan van aanpak om eerst alles mooi op een lijn te zetten en dat kan ik later op me zelf de rest kwa details erin bouwen
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Zitbankje' over de roerkoning plaatsen?
     
  17. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    01561820-45F1-47DA-8C0B-ECF808396AE7.jpeg ED154CD4-15BA-4F99-902F-5A08ECE0B974.jpeg Vandaag was het eindelijk zover.
    Ik ging vanmiddag om half 1 naar mijn clubgenoot om aan de Carina te werken.
    Toen ik daar eenmaal was hebben we werst met zn drieën staan kijken en hebben we zitten denken aan hoe we die dikke vette lijmklodders weg konden halen.
    Na lang ideeën op te brengen kwamen we op een ander vraagstuk uit.
    Dit ging over de schroefas voor in de toekomst.
    Mocht de schroef er ooit af vallen dan moet er een nieuwe komen. 1 van de twee personen die mij hielp heeft ook deze boot en heeft een m4 schroefas. Daarvoor zijn schroeven prima te vinden net zoals de kardan koppelingen.
    Toen we naar mijn as keken kwamen we erachter dat ik een m2 heb.

    Dus besloten we op het lijstje van aankopen een schroefas m4 te plaatsen.
    Nu dit geregeld is moest het dek er wel af dus gingen we eerst kijken of het met een mes te doen was. Maar nee, het enige wat er gebeurd is dat de romp naar de haaien gaat.
    Dus hadden we bedacht of de oneffenheden weg te schuren. Dus eerst aan de zijkant de lijmklodders weg schuren. En verhip het dek laat ineens los. Dus zijn we maar zi doorgegaan.
    Wat bleek nou de beste man die dit gebouwd heeft, heeft alleen lijm tegen de zijkant gesmeerd en op een paar plekken tussen de naden.

    Dus wij natuurlijk blij, helaas was er wel een randje van de romp beschadigd, maar dit was snel geregeld met een paar strookjes polystireen. Daarna hebben we met de schroefas zitten prutsen want deze was gewoon helemaal vol gestouwd met 2 componentenlijm. Maar ook dit was prima te doen het brak zo los.

    Nu ben ik weet thuis met de opbouw deze ga ik netjes schuren plamuren en in de grondverf zetten. Dan ga ik ook nog de benodigdheden kopen om dit alles te laten varen.

    Een motor heb ik inmiddels al die kreeg ik van deze 2 helpers.

    Ik ga vanavond nog kijken wat ik kan bestellen.
    Ik ga waarschijnlijk varen op lipo due ga ik bij hobbyking kopen net zoals een vaartegekaar voor kaar 8 euro geloof ik dat is dus beter dan dat dure spul in mijn Nederland.

    Dan moet ik nog een schroefas, koppeling en een schroef hebben dit haal ik bij een andere kennis.
    Dan als laatste moet er nog een Servo komen dit heb ik gedaan op aanraden van een clubgenoot hij vaart met de Carina op een micro Servo.

    Dit was even de update van vandaag, ik laat het weten als ik weer verder ben gekomen en wat het geworden is.

    Mvg wolter graaf
     
  18. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Leuk Wolter , mooi dat het voorspoedig gesloopt kon worden. !
     
  19. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Oja M4 asje wel goede zet. M2 wil gauw verbuigen
    Ervarings-momentje .....
     
  20. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Dat bedoel ik
     

Deel Deze Pagina