Graupner catalogus rond 1980

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
J

Jahre Viking

Guest
Wie heeft er nog een Graupner catalogus van rond 1980? Pak hem beet tussen 1975 en 1983. Ik hoef de catalogus niet in mijn bezit te hebben, scans of foto's zijn voldoende. Ik denk zelfs dat artikelnummers voldoende zijn.

Het gaat mij om de Graupner Bell 47G met alles wat erbij hoort aan gyro, ontvanger, zender, servo's etc.

Op de Graupner site is alleen het spul van nu, ze hebben naar eigen zeggen ook geen archief. Zit ook wel een logica in, wand er moet ook voor Graupner simpelweg brood op de plank komen en archievering is duur.

Ik heb het gezien, vreemd dat er zo weinig aandacht wordt besteed aan de Bell 47. Het was de eerste betaalbare rc helicopter ter wereld tot zover ik weet. In de film wordt hij niet eens genoemd.

Ik heb hier de Graupner Hauptkatalog 1979 liggen.
De BELL 47G staat er in.
Gyro was er toen nog niet.
Wat wil je weten?

Ik wil weten welke servo's er in gingen, de zender en de ontvanger. En als het even kan de uitlaat.

Eventueel een scan of foto van de helicopter zelf. Mijn model is incompleet en ik krijg binnenkort nog een incompleet model. Ik weten of er achter op de tailboom ook horizontale vinnen zaten. Eventueel andere zichtbare details.

Er waren toen al gyro's, maar dus kennelijk niet van Graupner. So be it.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de foto staat-ie met lineaire Graupner Varioprop Micro Servo C05 bestelnummer 3843. Zender ontvanger staat niet gespecificeerd, maar zal wel Graupner Varioprop geweest zijn. Die zijn er nu niet meer, is nog uit de tijd dat Graupner de RC bij Grundig liet maken.

Motor: HB 25H 4,08 cc mit Extrem-Kühlkopf und speziellem Schalldämpfer, dit staat als één geheel in de stuklijst met bestellnr 1527/64 (motor, koelkop en demper.

Dan zijn er nog Motor-Zusatzteile bestelnr 1527/65, lijkt op een ventilator te zijn.

Op de tailboom zit een klein horizontaal vinnetje, rechthoekig.

Ik zal zien of ik het voor je kan scannen, het zijn maar vier bladzijden. Op de foto's is niet al te veel detail te zien.

Kavan was de enige die in die tijd met een gyro kwam en dat was een nieuwe ontwikkeling. Heb ik ook nog een katalogus van.

Welke 4 of 6 kanaals zenders met bijbehorende ontvangers staan er in de catalogus?

Vreemd dat de demper er niet appart bij staat. Het lijkt me iets van vervangbaar moet zijn.

Het exemplaar dat ik binnenkort krijg komt uit 1983 en dat was het laatste bouwjaar van de Bell 47G. Er zal in die tijd ook wel het één en ander zijn veranderd.

Hallo Jahre Viking,

Ik heb hier 1983 voor mij liggen :-)

Je mag de catalogus hebben, als je de verzendkosten betaald, komt hij naar je toe, ik wil ook de Heli's blz. eruit halen.

Hij staat er in ieder geval in, mooi ding op blz.94

Geef mij maar een pb en we regelen het wel.

Groeten Martin

Hallo Jahre Viking,

Ik heb hier 1983 voor mij liggen :-)

Je mag de catalogus hebben, als je de verzendkosten betaald, komt hij naar je toe, ik wil ook de Heli's blz. eruit halen.

Hij staat er in ieder geval in, mooi ding op blz.94

Geef mij maar een pb en we regelen het wel.

Groeten Martin

Ik pb je wel, niets eruit schuren of knippen, laat de catalogus zo mooi mogelijk.

Hoi Jahre Viking,

Is goed, er staat een mooie pagina met alle bestelnummers van alle onderdelen en je krijgt een prijslijst erbij ;-)

Kun je zien wat het toen moest kosten ...

Ik zie je bericht wel, je mag mij ook mailen m.r.vd.barselaar@hccnet.nl

Dat gaat makkelijker

Groeten Martin

zender plus toe behoren

Op de Graupner site is alleen het spul van nu, ze hebben naar eigen zeggen ook geen archief. Zit ook wel een logica in, wand er moet ook voor Graupner simpelweg brood op de plank komen en archievering is duur.
ik heb nog zo een kompleet liggen geen accus meer bied maar

Back