Graupner chili vraag

Kijk we zijn er uit... iedereen bedankt voor het mee helpen/denken.

Zou het probleem wat ik heb tip stall kunnen zijn?

Als ik filmpjes op youtube bekijk lijkt het er erg op.
alleen die van mij doet dat alleen naar links.

Zou het probleem wat ik heb tip stall kunnen zijn?
Dat weet ik wel zeker, vandaar dat ik vanaf het begin al gezegd heb dat je de vleugel moest controleren en L/R vergelijken.

Tipstall kan je met een symmetrisch toestel aan beide kanten hebben als je maar langzaam genoeg vliegt in de bocht. De binnentip vliegt immers met een (nog) lagere snelheid.
Bij jouw toestel vliegt de linkertip met een grotere invalshoek dan de rechter, dus is deze extra gevoelig voor tipstall (en de rechter juist minder).
Eigenlijk verbaast het me dat je niet hebt geconstateerd dat-ie neiging heeft om, rechtuitvliegend, naar rechts te draaien...

Ik ben nog niet zon goede vlieger.
En ik heb pas 1 keer gevlogen met de cherry.
en had veel moeite om hem aan de grond te krijgen.
enigste wat echt opviel was dus die bocht naar links, en dat de snelheid er niet uit wou.

Dat de snelheid er niet uit wou, zit 'm in het relatief hoge gewicht van dit toestel.
Ik denk dat het een moeilijke operatie wordt om hem recht te breien. Ervan uitgaande dat het probleem in de romp zit (gaten niet goed geboord) dan zou je kunnen rondkijken of er een passend rompje ergens wordt aangeboden. Hoeft geen schouderdekker te zijn, hoogdekker zou ook kunnen. Lengte moet grofweg overeenkomen.

Ondertussen iets kopen wat makkelijk is om te vliegen, niet zo'n snel ding.
Een toestel met ailerons geeft vaak de mogelijkheid (ook afhankelijk van je zender) om de ailerons allebei omhoog te zetten voor je landing. Hij wordt dan niet langzamer (zoals ik hoger al uitlegde, de stallsnelheid gaat juist omhoog) maar hij zakt wel sneller naar de grond; dat is een goede landingshulp.

Jij laat er ook geen gras over groeien! Wel top dat je het meteen goed aanpakt. Rigoureus en geen half werk...

Nog een mogelijke oorzaak, vleugel(s) niet haaks op de romp (van boven gezien). Meten met touwtje vanaf de aanzet v.h. kielvlak naar de vleugeltip.

heej gert,

Dat is leuk om te horen, dan kun je ons vast meer vertellen over het toestel?

Zoals het orginele merk/type?
Was dit al een zwever met vstelling richting en hoogte roer.
Of had die toen wel rolroeren ?

Wat was toen de setup?
En is die welleens gecrasht?

@ de rest.

Ik hou jullie op de hoogte..

Hoi,

Nu moet ik heel erg nadenken (zeker wel 15 jaar geleden), de kist heet Cherry en is van Graupner.
De vleugels hadden toen best wel veel V stelling en geen rolroeren.
Dus niet een echte hotliner.

Bij mij is hij niet gecrasht, maar ik heb hem ook niet lang gehad.
Ik weet nog wel dat Piet H. of Willie C. een crach heeft gehad met het model en dat er een knik in de romp zat.
De kist was wel erg zwaar toen, en vooral met de accu´s van toen (zeven cellen)

De kist is ook niet lang in productie geweest bij Graupner.

Leuk man, als hij klaar is stuur dan wat foto´s
In mei ben ik weer in Nederland, misschien zie ik hem dan wel vliegen.

Gr,
Gert

Back