Graupner Cirrus

Beste modelbouwers,
Ik heb een oude Graupner Cirrus. Deze heb ik ooit eens gekocht op een rommelmarkt en ligt inmiddels al weer een jaar of 25 op zolder. Omdat er het nodige aan moet gebeuren heb ik altijd met andere modellen gevlogen. Nu wil ik aan de cirrus beginnen.
De vleugels liggen op de werkplank en als deze er vlak op liggen ligt de achterlijst bij de tip ongeveer 8 mm van de plank. (vanaf het punt dat de vleugel taps loopt) De tweede vleugel ligt over de hele lengte vlak op de plank.
Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen hoeveel verdraaiing er in de vleugel zit en vanaf welk punt.
Ik hoor het graag…

Ronald.
Utrecht.

Beste modelbouwers,
Ik heb een oude Graupner Cirrus. Deze heb ik ooit eens gekocht op een rommelmarkt en ligt inmiddels al weer een jaar of 25 op zolder. Omdat er het nodige aan moet gebeuren heb ik altijd met andere modellen gevlogen. Nu wil ik aan de cirrus beginnen.
De vleugels liggen op de werkplank en als deze er vlak op liggen ligt de achterlijst bij de tip ongeveer 8 mm van de plank. (vanaf het punt dat de vleugel taps loopt) De tweede vleugel ligt over de hele lengte vlak op de plank.
Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen hoeveel verdraaiing er in de vleugel zit en vanaf welk punt.
Ik hoor het graag…

Ronald.
Utrecht.

Ik weet dat dit model tipverdraaiing heeft, maar hoeveel precies weet ik niet. De vlakke vleugel lijkt hiermee niet helemaal in vorm. Er zijn hier veel Cirrus liefhebbers op het forum, dus het antwoord volgt snel denk ik.

Een kerel van de vliegclub waar ik lid ben, heeft een oude cirrus met ribbenvleugels en deze heeft dit wel. Mogelijk dat er dan toch verschillende vleugeltypen bestaan?

hoi ronald :grin:

de cirrus heeft vanaf het schuine gedeelte ! tot aan de tip n verdraaing van ongeveer 5 tot 8mm dus hetgeen jij opgeeft klopt aardig hoor ronald :yes: maak je hem evt met elerons mag de helft van de verdraaing er uit ronald, dus als je hem zonder elerons maakt moet je de vleugel zonder ! verdraaing gelijk maken aan de andere :yes::wink:

Alle Cirrusvleugels zonder rolroeren horen ongeveer 8mm tipverdraaiing te hebben. Iets meer of minder is geen probleem, als het maar aan beide kanten gelijk is.

Er is een al 5 jaar lopend Cirrusdraadje, zie HIER

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is mooie informatie!
Omdat ik de vleugels opnieuw moet bespannen ga ik er gelijk ailerons in maken. Ik begrijp dat de verdraaiing dan dus onder de 5 mm zit.
Eigenlijk wil ik de V stelling ook verminderen. Is er iemand die weet of dat ook invloed heeft op de verdraaiing.
Trouwens alvast bedankt voor de antwoorden. Ik ga nu even door het oude Cirrus draadje heenlopen.

Hoi Ronald,
Kijk op je gemak het genoemde draadje eens door. Daar staat alles in wat je wilt weten en waarschijnlijk nog wel meer. Ik heb er zelf diverse van rolroeren voorzien. Zie het draadje :-) En als je dan nog vragen hebt stel ze dan ook gerust daar want veel mensen zijn er op geabonneerd en dan blijft de informatie lekker bij elkaar.

Groet,
Arjan

-edit- ik zie dat ik precies gelijk met Johan precies hetzelfde antwoord heb gegeven :-)

in principe heeft tipverdraaiing niet rechtstreeks effect of verband met Vstelling...

ik ken wel meer cirrussen die ze verbouwd hebben met ailerons, en de Vstelling naar 0-5° gehaald hebben...
de vleugels plooien vrolijk door, dus als je het naar 2° haalt , moet het bij het vliegen verdubbelen vermoed ik?

Een kerel van de vliegclub waar ik lid ben, heeft een oude cirrus met ribbenvleugels en deze heeft dit wel. Mogelijk dat er dan toch verschillende vleugeltypen bestaan?

Een Kerel? :p ;)

8mm verdraaiing in de tip is goed, en maakt dat de normale 2 as versie zo goed vliegt. Met rolroeren kan je dat eruit halen omdat je dat met je roeren af kan stellen. Je gaat een stevige klus hebben om de V-stelling eruit te halen :yes:
Deze kist gaat enorm zwabberen in thermiek (dat maakt hem zo goed omdat hij het aangeeft) maar of je dat net zo goed als een V-stelling kan corrigeren? Ik vind hem mooi juist omdat het zo'n goede 2 asser is, hij geeft direct een thermiek belletje aan door een tip op te lichten. (op hoogte gewoon door laten gaan in de bel, laag bij de grond tegensturen de bel in)
En ik vind het wel wat hebben zo'n zwabberbak af en toe aan de fietslier, ik heb al zoveel rolroerkisten ;)

Er zijn wel verschillende Cirrussen, de originele, en de Cirrus 75. De laatste heeft geen tipverdraaiing en is moderner

Bij mijn Cirri heb ik ook geëperimenteerd met de v-stelling en rolroeren. Na veel gedoe ben ik er op uitgekomen dat je het best bijna de origine v-stelling aan kan houden, ook al heb je rolroeren. Standaard is 2x6 graden, ik zit nu op bij de ene 2x4 graden en de andere heeft de standaard v-stelling. Met minder vliegt hij gewoon lang zo strak niet.

idd arjan de cirrus heft die v steling gewoon nodig :yes:,vandaag ben ook ik weer n stapje verder, richtingsroer aansturing gemaakt en afgewerkt , :wink:

ook ik ben de trotse bezitter van een Cirrus geworden. DWZ ik heb een romp gekocht en de rest moet ik er nog bij bouwen.

Dat gaat wel goed komen de winter is nog lang. :-)

Gisteren de Cirrus in ontvangst genomen :-)

nu nog even wachten op de tekening en dan kan er een snij bestand gemaakt worden zodat ik reserve vleugels kan snijden.(ribben lazeren)

Mochten er mensen een reserve kapje willen dan kan ik daar ook wel wat aan doen maar dan moeten er minimaal 10 verkocht worden om uit de kosten te komen.

Kapjes gaan ongeveer 15 euro per stuk kosten. Dat is dan voor een zeegroene kap (zo als de originele) van dik plastic en geen luxe pet fles.

klopt de kappen zijn groen/blauw achtig en er zijn wat kleine kleursverschillen in omloop maar de kleur is niet extreem anders hoor !:grin:

en voor n mooi ribbensetje van vleugels stabilo en richtingsroer houd ik mij zeer aanbevolen :yes: en n reserve kapje is ook nooit weg toch:wink: maar dat wist je al he jan-hein haha:grin:

volgens mij is de officieele kleur zee groen, en dat zit idd tussen blauw en groen in. als ik mijn materiaal binnen heb dan zal ik wel plaatje posten voor de juiste kleur.

En als ik een set digitale tekeningen kan krijgen dan begin ik ook aan de vleugel sets.

Back