Graupner Comet Aandrijving?

Hoi allemaal,

Picture_5-me.jpg

Ik heb dit model geruild met Noah voor mijn hammer bootje,
en nu wil ik toch wel graag dit oude beestje meetrekken naar et brushless/lipo tijdperk. :)
Dus nu vroeg ik me af, wat voor spul zou dr et lekkerst lopen in zon EDF?
Ik heb hier echt nog geen kaas van gegeten.

Dit zijn de units die dr bij zitten:
http://www.rbckits.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=223

Wat zou ik et beste kunnen doen?
Zijn dr leuke motortjes voor zon 400/480 EDF?
Kan ik hiervoor mijn 3s 2200mAh 12C packs mooi gebruiken?
Moet ik ook andere bladen gebruiken enzo?

Ik kan wat mee laten komen bij een bestelling van UnitedHobbies als die mischien een stel lekker goedkope motortjes hebben.
Et hoeft van mij niet persee et neusje van de zalm te zijn, als et maar lekker jankt en ik eens n keer naar vlissingen kan met een echt leuk EDF toestel dit jaar. :P

Ben benieuwd wat jullie dr van maken. :)

Grts,
Sven

Ik heb al een bericht teruggestuurd hoor Patrick. Ik zal eens kijken offie daadwerkenlijk verstuurd is.

En 2x400 is niet genoeg hoor. :-) Veel mensen op RCgroups hebben geklaagd dattie, ondanks dattie dr wel mee vloog, niet genoeg power had voor zn formaat/gewicht. Daarom is de comet een tijdje geleverd met 480 units.

Maar met een gezellige brushless wil zon ding wel denk ik.
Alleen hoeveel KV moet ik nemen. :P
En moet ik de EDF bladen aanpassen daaraan? (6 bladen, 3 bladen, pitch ofzo?)
Ik ben echt nog helemaal nieuw met EDF, ik heb geen enkel benul wat erbij komt kijken met dit spul. ;)

Ha die Sven, alles goed?

Als hier echt 2x 480 in moet, dan heeft UH niet echt iets geschikts vrees ik. Je moet bovendien i.d.d. ff goed op de asdiameter letten. Wat je kan doen is 2 van die DIY-motortjes kopen bij ACW en daar je juiste winding bij zoeken.

Hoi Zambezi,

Ja, ik heb al es iemand gezien die et geprobeerd heeft, 2.0 asje in een 2.3 hub, zn magneten waren snel naar de $%^^. ;-)

En zelf motortjes draaien durf ik niet aan te beginnen. :)
Heb nieteens n bankschroef om die stator in te zetten.

Dus dan maar n andere winkel. :P Heeft ACW mischien wat? Of www.aero-nuts.com ?
Waar moet ik op letten voor n goeie motor? Dan kan ik zelf ook gaan zoeken. ;)

Freakazoid zei:
Hoi Zambezi,

Ja, ik heb al es iemand gezien die et geprobeerd heeft, 2.0 asje in een 2.3 hub, zn magneten waren snel naar de $%^^. ;-)

En zelf motortjes draaien durf ik niet aan te beginnen. :)
Heb nieteens n bankschroef om die stator in te zetten.

Dus dan maar n andere winkel. :P Heeft ACW mischien wat? Of www.aero-nuts.com ?
Waar moet ik op letten voor n goeie motor? Dan kan ik zelf ook gaan zoeken. ;)

lijkt me redelijk geschikt en met de juiste asdiameter: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=120559
ik heb er eentje in m'n EDF Huckebein (de /12), maar je moet voor jouw situatie ff de juiste versie er bij zoeken; misschien de /16 ofzo
http://www.modelmotors.cz/index.php?page=62&kategorie=16

per motor zal je pakweg 15 amp. trekken, dus je lipo kan je beter niet gebruiken
wat gaat die kist eigenlijk wegen?
wat is de voorgeschreven brushless voor de fan?

Modelbouw Holland zal nog wel een paar van die Mini AC's hebben liggen in de opruiming (hij stopt; alles gaat voor de helft tot 2/3 van de prijs weg); 'moet je 'm ff bellen

Waar verkopen ze die motors, Zambezi? Ik ken et merk niet. :)

Dat et op 1 zon packje zou lopen had ik ook niet verwacht. ;) Ik bedoelde eigenlijk 2 van die packs samen, zoals ik ze al wilde gebruiken in de twinstar II die hier ook klaar ligt. Met maar 1 zon pack zou je ook CG gesodemieter krijgen denk ik.

En welke brushless ze aanbevelen? De Graupner comet komt uit et jaar 2000, toen kende ze denk ik nog niet veel fatsoenlijks op dat gebied. En hij wordt om een of andere rede ook nietmeer gemaakt. Dus erg moeilijk om er info over te vinden. De fan unit zelf vind ik ook bar weinig over.

Heeft modelbouw holland ook een website mischien?

RCTechnics levert b.v. de B2040-5T een € 23,50 motortje met 20mm diameter motortje dat een 2,3mm asje heeft en tot 180W kan leveren (imitatie Hacker B20L) ..... op 2SLipo zou zoiets 30.000 RPM moeten draaien .... als de EDF het aantal A's rond de 20 houdt zou dit best nog eens kunnen werken (trial & error)

Voor 2s lipo moet ik ook weer nieuwe accutjes kopen denk ik. Maar ik zal em onthouden voor als et echt niet gaat met mijn 3s packs. :-) Bedankt.

@Freak: http://www.modelbouwholland.nl/
site doet 't verder niet, want hij is gestopt, maar je kan wel z'n telefoonnummer er op vinden; hij ruimt echter z'n magazijn op - ik heb een tijdje in Hoofddorp gezeten voor m'n werk en toen aardig wat leuks weggesleept daarzo (Huckebein, Swift, lipo's, motortje etc.)
ik zou 'm gewoon ff bellen of ie nog wat heeft, wel even zelf research doen wat je wilt hebben en check ook ff of die motor wel lekker past in de behuizing qua afstand voor de boutjes (ik denk 't wel)

het motortje is van Modelmotors; die maken ook de AXI-serie, of dacht je dat AXI de merknaam was?
Modelmotors zelf is ook meestal wel bereid tot advies; je zou wellicht ff een mailtje kunnen sturen naar Jan Vaclavik: vaclavik apestaartje modelmotors.cz

Das t vervelende van telefonisch, je kunt niet lekker op je gemakje neuzelen en vergelijken. :P

En ik dacht idd dat axi een merk was. :P Maar als deze motor etzelfde kost als de rest van dat merk, dan weet ik al genoeg. ;)

Maar Ik stuur ondertussen Jan wel even een mailtje met die link van de EDF. Kijken wat die dr van maakt. :)

Al druk bezig zie ik :) goed zo!
als je hem mooi bouwt is het echt een leuke bak!
genoeg ruimte in de romp om vanalles mee te nemen. :)

Heheh, ja ik kan niet wachten om dat geluid nog eens te horen, en bij deze comet is et nog maal twee ook. ;) Maar et motortje erbij puzzelen is altijd et moeilijkste van et hele model. :)

Contact Us
RBCkits
Rob Bulk
Proeftuin 40
2771MT Boskoop
Netherlands
Phone office : 0031(0)172-231869
Phone factory : 0031(0)172-404064
Fax : 0031(0)172-231866
Mobile phone : 0031(0)6-54318182
E-mail : sales@rbckits.com

Ik zal proberen, maar zijn winkel heeft alleen peperdure typhoons, en dat hoeft voor mij nou ook weer niet. En hij zal me vast niet naar n andere winkel verwijzen.

Sven; ik zou toch even de KB20-40-14L en KB20-40-12L van UH overwegen. Ik lees dat deze goed functioneren in de EDF van Alfa Model en de EDF-64. Ze zouden wel eens vergelijkbaar moeten presteren met het motortje dat ik hierboven aanbeveel, maar voor veel minder knaken!

Ik moet van de week nog wat bestellen bij UH en ik denk dat ik zo'n 14L laat overkomen; kan ik eens kijken wat dat doet in een EDF-64 (heb ik nog) op m'n MS Composite Swift.

Hmm, die 12L is wel interesant denk ik. 4800Kv en janken tot 20A. Dat zou mooi passen bij de 2p3s accupack die 52.8A kan leveren aan een motor vermogen van maximaal 40A (444watt), toch?

Goed, ik wacht nog wel eventjes tot Zambezi de 14L geprobeerd heeft in zijn EDF. :) Maar voor 13 euro kun je nooit veel naast et potje pissen. ;)

En zou je bij zon 12L nou een andere fan nodig hebben? Of gewoon die orgineel voor de 480size bedoeld is nemen?

Back