Graupner comet bouwverslag

Luppie

verslagschrijvers
Van een clublid het ik een comet overgekocht. Deze doos heeft een andere eigenaar gehad die een kleine start heeft gemaakt met de bouw en daarna heeft hij jaren ergens staan te verstoffen.

Ik ben bezig met een bouwverslag op ons forum maar ik denk dat hier ook wel mensen zijn die hem willen volgen.
Ik ben begonnen met het (schoon) maken van de vleugel. De motorgondel bevestiging zat er niet helemaal naar mijn wens aan (scheef) en ook zat er een behoorlijk gat in de onderkant.
comet1_zps8e638e4a.jpg

Ik heb de motorbevestiging er af gesloopt en ik ben bezig het gat in de vleugel te dichten.
comet2_zpscae8ee03.jpg
comet3_zpsc7d118e4.jpg

Ik heb de orginele speed 400 EDF behuizing er bij die is gemaakt van koolstof en kunstof en dat zijn mooie impellers. Ik mis alleen één fan en ik wil ze natuurlijk niet op een speed 400 laten draaien.
comet1A_zps61adaba7.jpg

toevallig vandaag een pakketje gekregen met de nieuwe motoren, regelaars en twee 64mm diameter 7 blads fan. Ter vergelijking liggen de twee nieuwe naast de oude die een paar milimeter kleiner is. Daar moet nog aan geknutseld worden dus.
comet5_zps07cbf8f8.jpg

één van de bladen op de "fan" is niet zo netjes gemaakt maar ik verwacht dat het geen kwaad kan :shock: .
comet6_zpsd60a4711.jpg

De as die tussen de motor en de fan komt is eigenlijk ietsje te kort :x ik heb toen de fan zelf aangepast zodat de as aan de onderkant er dieper in gaat en dus aan de andere kant er verder uit komt, net genoeg voor een moer.
comet7_zpsae319f2c.jpg
comet8_zpsd36597df.jpg

En toen kwam het probleem van de te grote fan...
comet9_zps774484b9.jpg

Één van de motoren heb ik op een plankje gemonteerd...
comet10_zps39a4bedd.jpg

Toen de regelaar er aan solderen en op een 2S accu laten draaien en schuren totdat hij de gewenste diameter heeft.
comet11_zps5151d3d0.jpg

Hier het verschil tussen de geschuurde fan en de orginele maat.
comet12_zpsf5f28ae1.jpg

De volgende uitdaging was het plaatsen van de motor. Bij één van de impellers lag de binnenkant al los dus die kon er mooi uit om te passen. Ik heb een 28mm motor besteld omdat die net zo groot is als de orginele speed 400 en dus in de behuizing moet passen. Hij past ook perfect alleen had ik een grote uitdaging met de motordraden omdat die uit de zijkant van de motor komen en ik had minder dan 1mm speling. En toen hij eenmaal op de plek zat liep hij toch aan omdat het een buitenloper is :twisted:
comet13_zpsbf5c139b.jpg

Kortom de achterkan moest verdwijnen...
comet14_zps7c1a65cb.jpg

Hier een foto met de op maat gemaakte fan op de motor die in de motorhouder zit.
comet15_zps71d275c2.jpg

Hier is het zaakje in de behuizing geschoven en ligt de 2e ook al klaar om gemonteerd te worden.
comet16_zps1943e7a9.jpg

Hier het eindresultaat van een middag knooien.
comet17_zps19e254ab.jpg

hier de achterkant
comet18_zps125f91d9.jpg

Post no2

Ik ben iets te snel geweest met het bestellen van de regelaar :x Ik had eerst even de revieuws moeten lezen..
regelaarrevieuw_zps69c2a92f.jpg

Ik wilde de motoren even testen op stroomverbruik en kijken of de boel een beetje netjes draaid. Bij het aansluiten van de tweede regelaar kwam er slechts een kort piepje en daarna gebeurde er niks. toen werd de regelaar bloedje heet. Regelaar nieuw in de verpakking defect :oops:

Ik wilde even snel een nieuwe bestellen maar toen las ik even de revieuws en blijkt dat veel meer mensen last van zoiets hebben. Wel jammer want deze regelaar heeft goeie specs.

defecteregelaar_zpsff43dda0.jpg

post no3

resultaten van de goede regelaar
3S lipo, 7 blads 60mm EDF, 29 ampere. niks word merkbaar warm na 20 seconden vol gas.

Korom 4S zou kort moeten lukken alleen dat moet ik nog wel even testen

Ik ga waarschijnlijk de H40A paarse towerpro regelaar gebruiken omdat ik daar nog twee stuks van heb liggen. nadeel is dat die niet hoger dan 3S kunnen. Ik heb na een paar emails en een filmpje van de regelaar wel geld terug gekregen van de defecte regelaar.

Hier nog een foto van het gat in de vleugel helemaal dicht:
dichtvleugelgat_zps9a48b74d.jpg

de rolroeren zijn uit de vleugel gezaagd en hebben scharniertjes gekregen. Ook heeft de rolroerservo een dekseltje gekregen.
rolroerenkapje_zps2ea6217d.jpg

schaniertjes_zpsbae18a72.jpg

De vleugel in de folie gezet die bij het vliegtuig zat. Beetje vreemde folie met een papieren bescherming voor de lijm. De lijm is helemaal wit en er zit best veel op want het komt er tussen uit met folieën.
folieklaar_zps7d81bcab.jpg

de plaats van de motor uitgemeten en uitgesneden.
foliemotorafteken_zps1ff4b15f.jpg

foliemotorsnijden_zps81d7b1a8.jpg

hier de motor op het steuntje. Het steuntje was een lastig ding op in de folie te zetten. Niet heel mooi geworden dus.
motoropfoliesteun_zps483c88d7.jpg

De motor op de vleugel zetten was ook geen makkie omdat de draden ergens in de motorsteun gesoldeerd moesten worden. toch wel goed gelukt bij de eerste motor.
motor1opvleugel_zps33092e44.jpg

motor1opvleugel2_zps27097333.jpg

ik ben door gegaan vliegtuigje want ik heb de romp gespoten :D

Hier de foto's van de romp met als eerste de witte (vergeelde) romp die ik hier op de foto al geschuurd heb.
rompwit_zpsec974da6.jpg

Ik wist niet welke kleur ik hem zou spuiten maar omdat ik nog een busje motip rood metallic had liggen is die het geworden. Het spuitwerk is niet echt mooi geworden misschien door de lage temperatuur, misschien omdat de spuitbus al enkele jaren over datum is maar waarschijnlijk omdat ik niet kan spuiten. Die metallic is raar spul en op de romp zijn er rare vlekken net alsof de metaal deeltjes daar niet wouden zitten.
romprood_zps8b41ff62.jpg

Ondertussen is de tweede motor met veel moeite ook gemonteerd en natuurlijk even gekeken of de romp wel een beetje bij de kleur van de vleugel past.
oordeel zelf!!
aanzicht1_zpsbeb7f4ef.jpg

aanzicht2_zpse2e5f7f1.jpg

hier nog de vlekken in de lak. Ik denk dat ik het maar zo laat.... :cry: :cry: :cry:
onderkant_zps2aa1d38d.jpg

Metalic lak moet je eigenlijk aflakken met blanke lak.
Dan wordt het echt mooi.
Zal als je het goed doet ook die vlekken wel weg mee kunnen krijgen.
Heel fijn schuurpapier ( ergens vanaf korrel 600 of hoger) en dan ook nog heel voorzichtig schuren.
Blanke lak erover en als een........

Ik heb toch maar een nieuwe bus metallic verf gehaald en ik kreeg nog 10 euro korting ook dus dat viel wel mee.

Eerst de romp weer geschuurd en toen heb ik uiteindelijk de hele bus op de romp leeg gespoten. En ik ben weer tot de conclusie gekomen dat spuiten best moeilijk is want ik heb een enkele druiper (op de romp). Maar over het algemeen toch wel aardig geworden.

Hier wat foto's na een laag blanke lak met als laatste de druiper :oops:

rompgespoten_zps482f2552.jpg

IMG_1590_zps6fe38970.jpg

druiper_zps9eacef77.jpg

Bij de bouwdoos ook zitten ook stickers voor op de romp en vleugel maar die vind ik wat te lomp dus heb ik zelf uit een restje zilver folie letters geknipt en die op de vleugel geplakt.

vleugeltekst_zps7c15d7a5.jpg

vleugelmettekst1_zpsc0fd452e.jpg

Ook even een motortest gedaan met de motoren gemonteerd op de romp. Ik moest de regelaar nog wel even instellen zodat ze allebei tegelijk gingen starten. Het balanceren heb ik gedaan door de prop op de as kleine stukjes te draaien net zo lang totdat de onbalans weg was en dat werkt goed.

motortest_zps9249a12a.jpg

De regelaars passen mooi qua kleur bij de vleugel dus ik heb er aan zitten denken om de aan de buitenkant van de romp te monteren. Voorlopig laat ik ze nog even in de romp omdat ik anders de romp moet vernielen voor de bekabeling.
Ze trekken trouwens allebij netjes 29 ampere bij 3S en ze klinken super samen!

Ik vraag me alleen af of de twee 2mm schroefjes voldoende zijn om de 500W motoren vast te zetten op de vleugel???
Misschien moet ik daar nog even tijd aan besteden want het stelt niks voor nu.

spuitafstand 30 cm
en dunne lagen
niet proberen in 1 keer dekend te spuiten
gewoon dun laagje 10 minuten wachten weer een dun laagje
en dat to i overal goed dekt

blanke lak
zelfde principe

spuitafstand 30 cm
en dunne lagen

Ja ik weet het maar in het heetst van de strijd gaat de spuitbus toch opeens te dicht bij. Wanneer je grote wolken verf naast de romp ziet gaan dan ben je snel geneigd dichter bij te gaan spuiten. Metallic verf is ook bijzonder slecht te zien of je al op een plek bent geweest en of er al een redelijke laag op zit. Het blijft een kwestie van vallen en opstaan. De volgende keer gaat vast beter.

Zo slecht is het toch nog niet.
En bedenk als ie vliegt zie je het toch niet.

Vind hem er leuk uitzien.

Klopt ked hij is verder heel behoorlijk geworden.
Alleen omdat dit mijn eerste "mooie" glasromp vliegtuig is was het leuk geweest wanneer hij perfect in de lak zat. Maar ik vind het prima zo

Back