Graupner Cumulus - Cirrus

Nou,zal het maar respecteren,maar met moeite.

Gelukkig maar. Respecteren is ook niet hetzelfde als het er mee eens zijn :-)
Ik vind het echt een hele aparte verschijning hoor, lijkt me echt een ding waar je verliefd op kunt worden als het je type is. Maar ik ben meer van de schaalmodellen. Ik vind mijn F3J ook niet mooi.

F3j kisten hebben mijn voorliefde ook niet wat uiterlijk aangaat.Maar zal wel leuk vliegen.(heb er persoonlijk geen ervaring mee).Leg ik mijn Cirrus naast mijn Motorspatz,dan kiest iedereen ook voor de Cirrus.Terwijl ik veel lol aan mijn Motorspatz beleef.Zo heeft ieder zijn voorkeur.Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je aan het eind van de vliegdag met een brede grijns naar huis gaat.

Mooie foto's Steven... de volgende keer gaan we zien of de cummulus gesleept wil worden.
De hoogste start met elastiek was ca 130 meter....helemaal niet gek gezien de omstandigheden. Zo'n hoogte is prima om met wat thermiek naar 300 meter te stijgen.

Laat ik beginnen met: uit de foto's maak ik op dat hij goed vliegt. Hij ligt netjes in de lucht. Ik zie geen 'rare standjes'. :confused:

Of hij mooi is of niet? Zolang je hem niet van onderen ziet vind ik hem er beslist niet onaardig uitzien, maar die pijlstelling oogt een beetje raar. :rolleyes:

Maar 'elk nadeel heb z'n voordeel': daardoor ben jij niet nummer honderd met alweer een Cirrus, of ... Nee, jij bent (bijna) de enige met een CUMULUS!!!
Leuk voor de VGG.

Dirk.

Ik ben benieuwd hoe de cumulus op thermiek reageert. Het grootste voordeel van de pijlstelling is volgens mij de gevoeligheid op het richtingsroer. Scherpe bochten maken kan hij aardig goed...en dat in 2k.

Volgens mij heeft de kist ook wat minder last van "achteruit" vliegen. Het grootste nadeel is volgens mij de glijhoek.

Ik zie trouwens nog een ander voordeel van de pijlstelling........stel maar eens voor dat er ook nog 10 andere zwevers de lucht in zijn..... ;)

:yes:Of hij thermieken wil??Die van mij moet je soms met een hark uit de lucht trekken.Zoeft makkelijker naar boven dan de Cirrus

Hoi Steven,
Ik heb nog even de moeite genomen om de Vario uit te lezen die in de Cummulus heeft gezeten tijdens de maiden.....

Glij hoek van 0,53 :D:D
correctie:
daalsnelheid = 0.53 m/s

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Glijhoek van 0,53 is meer dan 45 graden naar beneden. :confused:
Je zult wel bedoelen daalsnelheid -0,53 m/s wat niet slecht is.

Dirk.

full
full
full
full
full

Mocht er nog iemand aan twijfelen of die mooi is??Ja natuurlijk is hij dat.
Wou hem vanmiddag de licht insturen,zijn verdorie de pennen van de roeren weer niet te vinden.
Nu maar hopen dat het maandag ook nog mooi weer is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mocht er nog iemand aan twijfelen of die mooi is??Ja natuurlijk is hij dat.
Wou hem vanmiddag de licht insturen,zijn verdorie de pennen van de roeren weer niet te vinden.
Nu maar hopen dat het maandag ook nog mooi weer is.

Ook een mooi exemplaar! Mijn cockpitkapje is nog volledig doorzichtig, ik zag bij die van jou dat de voorkant niet meer doorzichtig is. Is dit orgineel?

Nope,uit de verpakking zijn ze doorzichtig.Dus de mijne is niet meer origineel in die zin.
Zit erover te denken een nieuwe kap te bestellen,niet omdat ik het niet mooi vind,maar het instrumentarium is niet meer zichtbaar en valt daarbij in het niet.

Back