Graupner DA20 Katana - Restauratie

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Boesman, 30 jun 2020.

  1. Boesman

    Boesman

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Pelt
    Dag beste kijkers,

    Zoals het bij velen gaat die al van jongs af aan bouwen en vliegen, in de periode van huisje tuintje boompje gaat de hobby een beetje (veel te veel) naar de achtergrond. De varkens in onze stal zijn intussen oud genoeg en papa big kan eindelijk weer wat aandacht aan zijn oude speelgoed besteden. :yes:

    In dit geval wel letterlijk. Ik heb in mijn jonge jaren, bij de opheffingsuitverkoop van de Freetime in Hasselt, een mooie grote DA20 Katana van Graupner gekocht. Zorgvuldig in elkaar gestoken, destijds een grote 2000 mAh NiMH ontvanger accu erin, OS .91 FSII in de neus en vliegen maar. Het eerste weekend een drie tal vluchten gemaakt, was wel even wennen zo'n groot toestel, maar mooi!

    Het weekend daarop tijdens de tweede vlucht ging het echter mis. De respons op rollen en hoogte werd gaandeweg heel traag. Richting en gas gingen gek genoeg prima. De bocht van downwind naar base vopor de landing, eindige dus in een 10m hoge denneboom. Verrek! Eén van van de overburen was gelukkig een gepensioneerde kachelverkoper en die had nog een stevige ladder van een meter of 8. De laatste twee meter werden overbrugd met een stevige tak. Even trekken en naar onder ging de Katana. Resultaat: twee kapotte vleugels, romp beschadigd en een gat in de canopy. Herstelbaar was het allemaal wel, maar de deuk in mijn ego was te groot en de kennis ontbrak. Gelukkig destijds wel al een nieuwe canopy gekocht. Die zijn 15 jaar later waarschijnlijk niet meer te krijgen.

    Maar goed, tijd om de koe bij de horens te vatten en de katana weer vliegwaardig te krijgen.
    En de mening van kundige mensen te vragen natuurlijk, aangezien mijn ervaring met glasvezelherstelling zo goed als onbestaande is.

    De staart heeft het meeste geleden natuurlijk. Daar gaan vermoedelijk een laagje of ettelijk aan zware glasmat met opxy tegenaan moeten om dat weer stevig te krijgen. Graag zou ik ook de gelcoat een beetje willen repareren, maar waar kan je dat het beste kopen en hoe breng je dat aan/werk je dat af?

    JPEG-afbeelding 3.jpeg JPEG-afbeelding 4.jpeg JPEG-afbeelding 6.jpeg

    Achterkant kielvlak heeft ook een scheurtje maar dat zal een enkel matje galsvezel wel oplossen vermoed ik.

    JPEG-afbeelding 8.jpeg

    Aan de vleugelwortels zijn ook een paar barsten te zien, maar die lijken me puur in de gelcoat te zitten. Wat denken jullie dat hier wijsheid is?
    Verse glasvezel erover voor de zekerheid?

    JPEG-afbeelding 9.jpeg JPEG-afbeelding 10.jpeg JPEG-afbeelding 10.jpeg JPEG-afbeelding 11.jpeg JPEG-afbeelding 12.jpeg JPEG-afbeelding 13.jpeg JPEG-afbeelding 16.jpeg

    Als dit allemaal hersteld is, is het de bedoeling om de Katana te elektrificeren.
    Dus al iemand me in de richting van een techniek kan wijzen om dat grote gat in de motorkap fatsoenlijk terug dicht te krijgen, dan wordt dat zeker geapprecieerd.

    Oh ja, de oorzaak van dit hele verhaal? Zelfontlading. Vooral NiMH is (was) daar gevoelig aan, maar die kennis had ik (nog) niet op dat moment. Ik had mijn ontvanger accu tussen de twee weekends in niet opgeladen want ik ging er van uit dat die toch voldoende capaciteit had.

    Op de rolroeren en het hoogteroer zitten micro servo’s die een pak meer stroom trekken dan de standaard servo’s op de gas en het richtingsroer. Vandaar dat daar de eerste symptomen opdoken.

    Moest er iemand op het forum zijn die beslagen is in dit soort herstellingen, een kundig handje kan helpen, en graag zijn kennis deelt, dat mag natuurlijk ook en dat hoeft uiteraard ook niet voor niks te gebeuren.

    Voila, dat was weer de eerste stap in de wederopstanding van de Katana.

    Bart
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.732
    Locatie:
    IJsselstein
    Welkom op dit forum:beer: leuk dat je de bobby weer oppakt. Voor het repareren van de romp kan ik je helaas niet helpen maar op dit moment loopt er een draadje in het zweefvlieg deel om preciezer te zijn zweefvliegen - zweef schaal modellen -wederopbouw van de js1.
    Succes
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    700
    Locatie:
    st Willebrord
    Op de plaats van de crack zowel de binnenzijde en buitenzijde eerst goed intvetten dan goed schuren en vervolgens 2 glasmatjes (80 grams keper of vierkant) met lamineerepoxy aan de binnenzijde waarvan de eerste kleiner is dan de 2e glasmat
    Aan de buitenkant schuur je de kleurlaag weg tot je op het glas. Komt, dan ook daar een glasmatje op lamineren en vervolgens weer netjes plamuren en spuiten.
    In het begin is het even klooten en vloeken :hammer: maar zodra je het door hebt ga je het nog leuk vinden ook :yes:
     
  4. Boesman

    Boesman

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Pelt
    Amai, stevige brokken met de JS1. Benieuwd wat daar van gaat komen!

    Mugen,

    Heb je ook een favoriet adresje om al je materiaal te bestellen? Was even aan het kijken bij Mr. boat, dan kan ik alles in één keertje laten komen. Maar de keuze van Epoxy kan natuurlijk wel een verschilletje maken.
    Waarom gebruik je trouwen specifiek lamineerepoxy?

    Bart
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    700
    Locatie:
    st Willebrord
    Lamineer epoxy gebruik je voor lamineren
    Epoxylijm gebruik je om te lij........ juist :yes:
    Zodra je met glasmatjes gaat werken dan is het de bedoeling dat de hars in het glasvezzel impregneerd waardoor het een stevig geheel word, smeer je er lijm op dan krijg je alleen sterkte door de dikke lijmlaag !

    Er zijn verschillende webshops die kleinverpakkingen van dit soort materialen verkopen, en een zeer uitgebreide how-to is ook vast te vinden hier op t forum en op internet......google is your friend !

    Kom je er echt niet uit dan en ik heb wat tijd over dan wil ik gerust wel even een kijkje nemen
    Ik heb een gecrashte spitfire (ruim 2 mtr span) van iemand over genomen en die moet ook gerepareerd worden dus mijn ruim 20 jaar ervaring hierin komt wel goed van pas :frustie:
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2020
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.046
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat smeekt om een verslag!
     
    Fuel Monkey vindt dit leuk.
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    700
    Locatie:
    st Willebrord
    Op forums ben ik meer een lezer dan een schrijver, voor de reparatie van de spitfire kan het inderdaad best een interessant stuk over reparatie van een epoxy romp worden..
    ik zal mn best doen om al doende foto’s te maken en een verslag te maken...

    Of wellicht een verslag van een reparatie aan de katana :hammer:
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    700
    Locatie:
    st Willebrord
    Ben je al begonnen aan de herstewerkzaamheden van deze beauty ??
     
  9. Boesman

    Boesman

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Pelt
    Uiteraard!

    Maar nog niks spectaculairs te melden.

    De laatste weken vooral veel gezweet op het werk (shutdown periode, altijd spannend!) en vorige week een paar dagen in Duitsland doorgebracht voor een bezoekje aan de twee technikmusea in Speyer en Sinsheim.

    Da's wel de moeite om eens te gaan kijken. De 747 en de Buran zijn we helaas niet in geraakt, daar was de rij wat lang. De grote Antonov op de foto wel, wat een beest!



    Concorde en Tu-144 zijn ook gelukt. Die analoge cockpits zijn geweldig en claustrofobisch klein, maar het is natuurlijk fantastisch dat ze in het pre-digitale tijdperk supersonisch rond de wereld knalden in deze dingen.





    Terug on topic, 'k heb intussen de nodige lamineer epoxy en glasvezel in huis gehaald (100gr, 80gr was uitverkocht in vaste modelbouwwinkel).
    Moet dadelijk nog een arsenaal borsteltjes en bekertjes bestellen om de smodderboel iets of wat onder controle te houden, en dan kan het feest beginnen. :D

    'k Heb op een paar plaatsen met de proxxon ook een paar van die gelcoat barsten open geschuurd om te kijken wat de onderliggende schade is. Maar daar lijkt het effectief beperkt gebleven te zijn tot barsten in de gelcoat.

    Daar post ik straks nog wat foto's van. Ben nog wat aan het knabbelen op je suggestie om de hele romp te schuren en te herspuiten (heb ik absoluut geen ervaring mee), of op het simpelweg laten zitten van de haarscheuren of uitschuren en bijwerken met gelcoat.

    Bart
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • D1.jpg
      D1.jpg
      Bestandsgrootte:
      325,7 KB
      Weergaven:
      86
    • D2.jpg
      D2.jpg
      Bestandsgrootte:
      378,6 KB
      Weergaven:
      86
    • D3.jpg
      D3.jpg
      Bestandsgrootte:
      277,7 KB
      Weergaven:
      83
    • D4.jpg
      D4.jpg
      Bestandsgrootte:
      315,7 KB
      Weergaven:
      79
  10. Boesman

    Boesman

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Pelt
    Vreemd , op mijn pc staan alle foto's met de juiste kant naar boven..... o_O
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    700
    Locatie:
    st Willebrord
    fuck heeyyyyy ......... staat er een echte Buran in Duitsland :eek: ????? kan je me het adres daarvan via PB sturen, daar moettttt ik voor mn dood nog eens heen :hammer:
    de Buran is nog meer bijzonder dan de space shuttle..

    wat betreft de haar scheuren, indien dit alleen in de gelcoat zit dan met een bolkop freesje alleen de gelcoat wegfrezen zodat je een soort (afgerond) v-groefje krijgt, deze opvullen met ingekleurde hars of gelcoat en na uitharden vlak schuren.... klinkt makkelijk maar vergt wat oefening om het netjes te doen, opvullen met plamuur kan uiteraard ook. (rompje spuiten wil ik wel voor je doen)
    kwastjes haal je gewoon bij de action, het werkt vaak handiger als je bij penselen of kleine kwastjes de haren wat korter knipt
    papieren bekertjes zag ik bij de LIDL (2 euro voor een stapeltje),

    bij vragen stuur me maar een PB,
     
  12. Boesman

    Boesman

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Pelt
    Jup, er staat een echte Buran in Duitsland. Was bij mij ook bucketlist materiaal. :D
    Wel een kleine kanttekening, hij is niet in de ruimte geweest.
    't Is één van die exemplaren waar ze vier straalmotoren aan geplakt hebben om mee te leren vliegen.
    Wel een maf zicht als je dat op de filmpjes zit en natuurlijk niet minder indrukwekkend om eens in het echt te zien.

    Je kan hem alleszins vinden op "Am Technik Museum 1, 67346 Speyer, Germany".
    De Concorde en de Tu-144 wonen op een ander adres "Eberhard-Layher-Straße 1, 74889 Sinsheim, Germany".

    Intussen zijn hier de laatste "thermische vluchtelingen" buiten (heerlijk zo'n airco in huis :cool:) en kan ik eindelijk nog eens iets gaan doen.
    Action passeer ik dadelijk als de kids van het kamp gehaald moeten worden, dus borsteltjes komen eraan.

    Gisteren ook nog op het vliegveld geraakt, ben welgeteld twee minuten boven geweest.

    Had de Sebart Shark klaar gemaakt om er terug in te komen, maar er viel niet mee te vliegen.
    Dacht al even dat ik het wel heel erg verleerd was. :confused:

    Eenmaal op de grond werd het nog erger. Toestel reageerde totaal niet op input, terwijl het ontvangertje toch aangaf verbonden te zijn. WTF?

    Na een paar uur diagnose stellen de volgende conclusie:
    a. BEC van de ESC kaduuk. Valt soms terug naar 3.2V. Genoeg voor de ontvanger om te blijven werken, maar te weinig voor de servo's om te bewegen.
    b. De ingewanden van mijn oude oude royal evo zijn ooit voorzien van een 2.4 Ghz Corona module en een lipo. Die bekabeling en module hebben na al die jaren blijkbaar ook hun beste tijd gehad.
    Nu goed, ik heb de royal evo 12 jaar geleden ooit als tweedehandsje gekocht dus die heeft zijn dienst meer dan gedaan en mag jaren trouwe dienst nu gaan genieten van zijn pensioen.

    De opvolger is alleszins onderweg, samen met een nieuwe ESC.
    Vorige week ook bericht gehad dat Aerobel de PC21 heeft opgestuurd, dus binnenkort ligt er ook nog eens een hele klassieke houtbouwkit op de tafel.

    Straks weet ik weer niet wat eerst vast te pakken! :D
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    700
    Locatie:
    st Willebrord
    hahaha herkenbaar, hier ligt ook teveel en vaak 2 projecten tegelijk :hammer:
    je hebt in ieder geval wel geluk gehad dat je het toestel hebt kunnen landen, en met een nieuwe zender ben je straks verzekerd van goed werkende electronica wat toch wel essentieel is :yes:
    hou ons op de hoogte van de reparatie, en als je er echt niet uit komt dan trek maar aan de bel :)..... zou zonde zijn om de katana te verknallen :stout:

    ennuh.... welke bouwkit ligt er op de bouwtafel ?? je maakt me nieuwsgierig
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    700
    Locatie:
    st Willebrord
    Zou deze Katana intussen al gevorderd zijn ?
     
  15. Boesman

    Boesman

    Lid geworden:
    30 jun 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Pelt
    Uiteraard.

    Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam. ;)

    De staart is intussen inwendig versterkt met de dubbele glasmatten erin, maar dat krijg ik niet scherp op foto.

    De gaten in de motorkap vorderen intussen ook.

    Eerst het inwendige kind boven gehaald en wat met de klei zitten spelen (Pelikan Makiplast).

    JPEG-afbeelding 21.jpeg

    Daarna glasmatjes erin met wat witgekleurde epoxy.
    Het geheel een weekje laten drogen en daarna de klei er weer vanaf peuteren.

    JPEG-afbeelding 22.jpeg

    't Is klei op basis van bijenwas, dus wat peuterwerk en een wasbeurt met dreft later, en al het geel is weer verdwenen.
    Het oude gat voor de carburator regelnaald is ook dicht. Stukje papiertape langs de buitenkant, binnenkant opvullen met een mix van epoxy, wit pigment en geknipte glasvezels, wederom drogen laten en klaar is klara.

    Op dit moment is het schuurexperiment bezig. Heb nu de grote vlakken gevuld met de lichte plamuur van Polyfilla (kan even niet op het juiste type komen, bestaat ook in modelwinkelpotjes maar kost dan 10x zoveel). Schuurt prima, weegt geen drol, maar is denk ik uiteindelijk toch te zacht. Heb in de vleugels al wat zitten rommelen met epoxy/microballoons dat geeft iets meer vertrouwen. Daarnaast heb ik nog een potje thixotropie poeder in bestelling staan, want dat epoxy/microballoons mengsel vloeit toch nog nets iets te hard uit, of er zitten niet genoeg ballonnetjes in mijn mengsel natuurlijk.

    Nieuwe zender werkt intussen ook. Kreeg eerst de koffer geleverd zonder de zender. :frustie:
    Waren ze in de winkel vergeten terug in de koffer te steken maar dat was gelukkig snel rechtgezet.
    Bij aankomst bleek dan één van de switches niet werken, bij het sluiten van de zender ook nog even een kabel beschadigd (twee switches buiten dienst) dus zender terug naar de winkel, hersteldienst, fabrikant en toen waren we weer 1.5 maand verder. Ach ja, shit happens.
    "Voor de miserie" wel een schoon 6 kanaals ontvangertje erbij gekregen, dus wat mij betreft wel netjes opgelost.

    Daarna nog even moeten wachten op gelegenheid en mooi weer, maar de shark en de nieuwe (nou ja, die lag ook al 2 jaar te wachten) spitfire van MotionRC hebben intussen weer gevlogen. En ik moet zeggen, telemetrie is een leuk dingetje. :thumbsup:

    Aerobel heeft intussen laten weten dat de cockpit kap, die de vorige keer nog niet klaar was, intussen ook stilletjes in productie gaat, dus die zou ook stilletjes moeten binnen komen, samen met een update aan de kit die ze intussen nog gedaan hebben. Dan kunnen we daar ook stilletjes mee beginnen.

    'k Weet nog wel even wat gedaan. :yes:
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    700
    Locatie:
    st Willebrord
    Goed bezig :thumbsup:
    Het uitzakken van de hars/microballoons kan je verbeteren door in dit mengsel wat verdikkingspoeder (aerosill toe te voegen wel de microballoons toevoegen anders word het een kneiterharde smurrie.
     

Deel Deze Pagina