Graupner Dandy

Volgende week donderdag een schaaf en schuur klusje

bb83c75b-d613-408f-8a4d-ee27901c8365.jpg

chips weer een foto vergeten maar schuurwerkje is de gedaan zit nu een mooi neusje aan.
Heerlijk om bij een ander in zijn bouwhok een klerezooi te mogen maken.

Deze week is na 18! maanden mijn Graupner Dandy gereed.
En ik ben er blij mee en trots op. Nu nog laten vliegen. Het CG op 105mm vlgs de originele tekening baart mij zorgen maar ik ga het meemaken.
Ze weegt leeg incl. 2 servo’s, BLcontroller en ontvangertje 564 gram.
Romp 310 en vleugels 248 gram.
Met pylon en zonder lipo 754 gram.
Met pylon en 3s1000mAh LiPo van 90 gram in totaal vliegklaar 844 gram.
De pylon weegt al 190 gram.
Dus puur als zwever vliegklaar 654 gram.

Nu eens kijken of ik enkele foto’s kan uploaden

Laatst bewerkt:
Deze week is na 18! maanden mijn Graupner Dandy gereed.
En ik ben er blij mee en trots op. Nu nog laten vliegen. Het CG op 105mm vlgs de originele tekening baart mij zorgen maar ik ga het meemaken.
Ze weegt leeg incl. 2 servo’s, BLcontroller en ontvangertje 564 gram.
Romp 310 en vleugels 248 gram.
Met pylon en zonder lipo 754 gram.
Met pylon en 3s1000mAh LiPo van 90 gram in totaal vliegklaar 844 gram.
De pylon weegt al 190 gram.
Dus puur als zwever vliegklaar 654 gram.

Nu eens kijken of ik enkele foto’s kan uploaden
Is een hele mooie geworden.
Heb met me favorite program de cg nog even nagekeken en kom uit op het volgende.
Helaas is in een CG calc geen profiel mee te nemen dus kan kloppen dat het nog iets verder dus op 107mm zal uitkomen.

DANDY CG calc.jpg

Ton ik heb ff gekeken bij mijn Dandy, 107 mm. En dat komt omdat het een dikke witte viltstift punt is onder de vleugel.

De profielen van vleugel en stabilo hebben geen enkele invloed op de zwp bepaling die op stabiliteit is gebaseerd.
Dus dragend stabiloprofiel of niet, is daarmee niet relevant voor de ligging van het zwaartepunt.
Het is wel zo dat een model dat relatief langzaam gevlogen wordt, dus bij een hoge Cl, ook het stabilo met een relatief hoge Cl vliegt, wat een dragend stabilo profiel efficienter maakt.
Wanneer je vaker snel vliegt, bij een lage Cl dus, zal het stabilo met een heel lage of zelfs negatieve Cl vliegen. Dan is een symmetrisch stabiloprofiel interessant.
Je zou kunnen stellen dat in het algemeen de welving van een stabilo profiel ongeveer 2% minder zou moeten zijn dan dat van het vleugel profiel, voor een optimaal

Modellen als de Hegi Twen en Dandy zijn eigenlijk (radio assist) VV modellen en hebben een dientengevolge relatief groot stabilo oppervlak en saartboom lengte. Op de c.g. berekening van de Twen zie ik nog net de waarde van het staart volume dat 1.01 is, normaal voor een VV achtig model, maar een moderner zweefmodel zal tussen de 0.3 en 0.5 liggen. Dat verklaart een heel stuk de achterlijke ligging van Twen en Dandy.

Ga met een voorlijk zwp als 51 mm op de Twen sneller gaan vliegen zal je flink down moeten geven. Mogelijk compenseert het duikmoment van het motortje boven de vleugel dit gedrag bij hogere snelheid. Het gevolg is wel dat wanneer je (met een E motor) in een keer volgas geeft het model duiken wil, wanneer snelheid is opgebouwd is alles weer in evenwicht, zet je de motor af, schiet je door de oversnelheid omhoog.

Back