
De Dandy kit zit in elkaar
Pakket zag er goed uit en paste prima met uitstekende tekening erbij, begonnen met de vleugel, was even zoeken hoe de voorlijst er op moest maar dat is prima gegaan verder. Makkelijk bouwen met dat vlakke profiel. Voorzichtigheid met schuren is geboden omdat de spanten lichter gemaakt zijn door er openingen in te maken. Handig is dat de V stelling al in de spanten zit waardoor de metalen versteviging gewoon recht kan blijven. Ik heb de twee vleugeldelen aan elkaar gelijmd.
Stabilo is ook snel gebouwd, rudder past mooi in de ruimte tussen de middelste spanten. Stabilo koud op de romp ge-epoxied, wel voor de zekerheid twee driehoeklatjes er onder gelijmd tegen de romp aan.
De romp is eenvoudig te bouwen in tegenstelling tot de oude Dandy loopt nu de nerf van het hout van boven en onder haaks op de lengte, dit is veel sterker en daardoor splijt de romp niet zo makkelijk als de originele Dandy.
Aangezien de romp stevig is ontworpen heb ik het onderste gedeelte hiervan met 1,5 mm gedaan in plaats van de 2,5 mm verder heb ik het voorste onderste plankje op de neus van 6mm niet geplaats.
De cockpit zit met een pennetje door het gat aan de voorkant door het spant in de romp en een magneetje aan de achter, onderkant vast in de romp maar kan er naar boven toe makkelijk uitgehaald, de canopy is gelijmd met plexiglas 2 componenten die ik per ongeluk had gekocht ipv epoxy, stinkt vreselijk maar lijmt dit uitstekend .
Het spant achter de cockpit waar de vleugel tegenaan ligt wat verlaagd waardoor bij een neuslanding de vleugel er overheen kan schieten, althans dat hoop ik.
De neus van de romp vond ik moeilijk bij elkaar te brengen mede door de 2,5 mm delen, daar stond erg veel spanning op en was ook daardoor niet makkelijk links en rechts in een gelijke bocht te krijgen. Van 3mm triplex de neusvorm uit gezaagd en tegen het eerste spant gelijmd, daarlangs de zijkanten naar voren geleid. Zo zit het ook in het originele ontwerp zag ik.
De starthaak die zoals het hoort van multiplex is heb ik niet gebruikt, mijn Dandy destijds heeft het gebruik van deze haak nauwelijks overleeft omdat op de een of andere manier een paar keer de ring bleef steken waardoor de Dandy als een vlieger aan de lijn naar beneden stortte en zich in de grond boorde. Nu zit er een metalen schroef haak in.
Plankje voor de servo's gemaakt en de besturing ingebouwd. Ik heb geen scharnieren gebruikt maar de folie door laten lopen als scharnier, nog niet eerder zo gedaan maar werkt voor deze zwever prima. Van de bijgeleverde stuurkabels heb ik de oranje buitenkant niet gebruikt. De witte binnenkant loopt ook al een stalen draad door. Dus witte plastic doorgesneden en die gebruikt als buitenmantel, sturen doe ik met de staaldraad.
Na het nodige schuurwerk alles bekleed in geel en zwart folie net als in 1970. Bekleding is redelijk geworden, laatste restje zwart op de neus gezet maar blijkt helaas in het juiste licht iets andere glans te hebben dan de rest van de romp..
Ontvanger en accu er in, accu helemaal naar voren met klein beetje lood erbij brengt het zwaarte punt ietsjes te ver naar voren, ongeveer 5 mm maar ik laat het even zo.
Totaal gewicht is nu 610 gram. De gebruikte ontvanger heeft ook Telemetrie mogelijkheden maar ik wacht nog even met hoogte sensor en accuspanning sensor te bestellen, eerst maar zien hoe het vliegt, de maiden is op de DOW
.
