Graupner diepte-sensor

Beste duikers,
Ik loop met het idee rond een diepte-regelaar van Graupner (uit mijn Shark) in te bouwen in de U2540.
Zou het een idee zijn deze te koppelen aan de schakelservo van de duikzuigertank e.e.a. zodanig deze leeg pompt bij de te bereikte diepte.
Normaal gesproken stuurt deze het achterste duikroer aan en geeft een tegenwerkende puls aan het roer bij de voor ingestelde diepte.
Zo wordt het bootje altijd richting de oppervlakte gestuurd wat overgens
prima werkt bij deze kleine duikboot.

Ik stel me dan ook voor dat de sensor bij stel zo'n 30cm diepte de waterdruk meet en de schakeling de servo van de pomp zal aansturen tot deze de boot weer iets zal laten stijgen.

Het lijkt een beetje op het systeem van Nobert Bruggen maar er zit geen Lageregler in.
Maar deze heb ik er al apart in zitten.
Misschien is het een mooie tussen oplossing, hij kost nog geen 40 euro.

ik ben benieuwd wat jullie er van vinden?

mvg Rene

Beste Ronald,
fijn dat je wilt helpen maar aan een plaatje heb je niet veel.
als je wilt weten hoe het er uitziet, kun je op de site van Graupner kijken.

rene

Hoi Rene,

Even zoeken, is dit hem?

1962.jpg

Mit dem Drucksensor kann eine bestimmte Tauchtiefe für das U-Boot eingestellt werden. Sobald das Boot die entsprechende Tiefe erreicht hat, steuert die Elektronik das Tiefenruder-Servo automatisch dagegen. Das Set enthält den Drucksensor und die Elektronik.

Even een vraag, werkt die regelaar proportioneel, of stuurt hij zeg maar als een schakelaar de boot plotseling naar boven als hij te diep komt?

Als het proportioneel is zou je samen met een Brüggen lage-regelaar inderdaad een echte Diepteregelaar hebben als ik het zo kan zien. En dan voor 70 euri's minder dan de Brüggen-variant!

Het is echter wel zo dat een diepteregeling op een ballasttank alleen bij geen of erg weinig snelheid nut heeft. Bij een beetje snelheid wordt de op- of neer- waartse kracht uit de ballast makkelijk overruled door de hydrodynamische krachten van roeren en romp. Ik zou in de 2540 dan ook gewoon de duikroeren ermee aansturen, en de trim van de tank handmatig doen.

Beste Lex,
Dat is hem inderdaad.

Het is zo dat de schakeling de duikroeren direct en snel laat bewegen
(kleine correcties) dus niet proportioneel.

Mijn idee zal alleen dus goed werken als de boot langzaam vaart of stil ligt?
Wat is het stuurprincipe van de LTR 5.3 dan?
Stuurt deze dan alleen de duikroerservo, welke dan reageert op de lageregler EN de druksensor?

mvg Rene

Rene,

Als hij het servo niet mooi lineair met het oplopen van de druk laat bewegen zal het als diepteregelaar niets worden ben ik bang. Wel natuurlijk altijd als dieptebeveiliging.

Die LTR 5.3 is eigenlijk een Lageregler waar een druksensor aan gekoppeld zit. Stel je duikboot vaart op periskoopdiepte net onder het oppervlak. Dan geef je met de zender iets meer diepte. Wat je dan eigenlijk doet is de regelaar doorgeven naar een hogere druk te gaan. De duikroeren gaan dan op duiken. Het lageregler-gedeelte gaat dan tegensturen omdat de boot met de neus naar geneden gaat. Hierdoor komen de roeren op een gegeven moment weer in nulstand te staan terwijl de boot duikt, de duikhoek blijft dan min of meer constant. Met het oplopen van de druk geeft de druksensor steeds minder diepteroer, en het lageregler-gedeelte stuurt de boot dan steeds weer op een stabiele duikhoek. Als de druk dan gelijk is aan de 'opgegeven' druk door de zender ligt de boot weer horizontaal door het lageregler-gedeelte. Hij blijft ook op die diepte (=druk) omdat bij afwijkingen de druksensor weer corrigeert. Dit proces is zo gevoellig dat je met een paar klikjes van de trim op de zender de duikdiepte een paar milimeter kunt veranderen. Met de TLR in de Walrus kan ik op periscoopdiepte de knuppels loslaten, waarbij de boot dan strak met een marge van een halve centimeter op dezelfde diepte blijft doorvaren.

Je kunt de LTR ook de duiktank aan laten sturen, alleen is dat bij normaal varen niet effectief. Met de roeren sturen gaat veel beter. Behalve dan bij snelheid nul, dan komt de enige op en neerwaartse kracht van de duiktank.

Lex,
dat heb je mooi gezegd.
:D :D
Het systeem van Niels Brakmann is beter dan die LTR5.3.
Veel betere regeling.

Hein

Beste Lex,
Bedankt voor je uitleg, e.e.a. is nog duidelijker geworden.
Het is dus een goede keus zo'n LTR te kopen?
Weet jij of het type LTR 5.3 afwijkt van de andere types of kun je alleen nog maar de 5.3 kopen. (het laatste model?)

mvg Rene

Rene,

Wat mij betreft wel een goede keus. Bedenk alleen dat die 170 euri kost, en de LR 75. Dat is wel een groot verschil. Wil je perfecte vaareigenschappen is dat het waard. Ik heb in mijn 2540 de enkelvoudige LR zitten (dus zonder druksensor) en dat vaart ook prachtig mooi. Ik heb zelf destijds voor de LTR gekozen omdat ik toen dus een perfecte regeling wou, maar ik moet zeggen, dat blijft een eenmalige actie. Ik ben met het vaargedrag met een TL ook erg tevreden, en tegenwoordig knijpt de beurs ook wat meer .... :wink:

De eerdere types hadden o.a. nog alcohol-kamers voor de lageregeling. Tegenwoordig is dat met een piëzo-element en iets met hete lucht.(??) In ieder geval veel betrouwbaarder. Ik geloof dat je alleen de 5.3 nu kunt kopen, maar informeer anders eens bij Norbert Brüggen.

@Hein,

Dat systeem van Brackmann ken ik niet, maar ik vind op 5mm nauwkeurig diepte aanhouden nou toch ook niet slecht! Maar is dat systeem nou eigenlijk in de handel, of alleen als eigenbouw in elkaar te zetten??

Lex,
Niels maakt hoofdzakelijk alleen op bestelling.
Zijn adres heb ik nu niet zo bij de hand.
Als ik zondag terug ben kijk ik wel.
Ik zelf ook een van Niels al een paar jaar voor de Walrus.
Er zijn meer instellingen mogelijk.
Ik zal het je allemaal wel eens laten lezen.
De prijzen zijn bijna gelijk.

Hein

Beste Lex en andere duikbootfanaten,

Je uitleg is helder over de werking maar hoe sluit je de LTR 5.3 aan ik heb gezien dat er twee aansluitingen zijn 1x voor duikroer (de achterste neem ik aan of kan je beiden duikroeren aansluiten?) en voor de balasttank. tevens een uitgang voor je ontvanger.
Ik heb een duiktank met een pomp die het water in de duiktank zowel erin als eruit pompt kan ik die daar dan op aansluiten? en de druksensor dmv een slang buiten de wtc. Hoe wordt de LTR 5.3 bediend via de zender dmv de bediening pomp duiktank of het achterste duikroer.Ik wil graag de LTR 5.3 in mijn upholder bouwen omdat het moeilijk is om die op een constante diepte te houden.

Alvast bedankt voor je info

Leo

Hallo Leo,

Wat de aansluitingen betreft heb je het goed. Je kunt beide roeren (tegengesteld sturend) er op aansluiten, maar ook bij boten met één set duikroeren werkt het goed.

De uitgang voor een ballasttank werkt eigenlijk alleen goed op een proportioneel werkende tank. Dat is een tank die eenvoudig gesteld net als een servo werkt. Als je iets meer "roer" geeft vult hij weer tot het aangegeven punt, en en bij iets minder gaat hij naar de dan aangestuurde mindere stand. In de praktijk betekent dit een zuigertank, waarbij de laatste 20% van de slag door een (schuif)potmeter wordt opgepakt. De stand van de zuiger wordt dan aan een stukje servo-electronica doorgegeven die de motor aanstuurt. Op dat laatste stuk kun je dan heel exact de waterhoeveelheid regelen.

Om dit op een pompbediende tank te willen laten werken heb je dan eigenlijk een een vlotter, of electronisch systeem nodig dat als terugkoppel-potmeter kan fungeren voor de electronica. Bij een pomp-systeem kun denk ik eigenlijk beter een aparte kleine proportionele trimtank erbij zetten. Die kan dan eventueel wel mooi door de LTR aangestuurd worden.

De LTR wordt door het duikroer-kanaal van de zender aangestuurd. De balasttank-aansturing vanuit de LTR dient dan ter ondersteuning van het duiken met de roeren. Maar zoals eerder gemeld zijn de roeren hierbij veel effectiever dan de ballasttank om de boot vlak en zwevend te houden.

Wat Norbert me nog vertelde, je kunt het extra ballast-signaal uit de LTR ook naar een servo sturen dat alleen de torenroeren aanstuurt. Die krijgen dan alleen het druksensor-signaal, en gaan de boot heel precies op diepte sturen.

Jou 'constante-diepte' probleem, bedoel je dan bij snelheid nul, of als de boot snelheid maakt? Bij het eerste zou ik het zoeken in een extra trimtank, bij het tweede in de afstelling van de duikregelaar en/of speling op de roeren.

Hallo Lex,

Mijn constante diepte probleem is zowel bij snelheid en snelheid nul, wanneer ik met een contante snelheid vaar ( niet te snel maar natuur getrouw ) en op periscoopdiepte krijg ik hem redelijk stabiel, mijn achterduikroeren worden handmatig gestuurd en ondersteund dmv pitch controller lr2 en mijn voorduikroeren handmatig. Mijn balastank ook handmatig maar zo gauw als ik roer (links/rechts)geef gaat het mis dan moet ik behoorlijk bij sturen met mijn duikroeren maar vaak redt ik het niet dan komt of zijn neus door de oppervlakte of de toren of hij duikt verder weg. Bij snelheid nul krijg ik hem niet goed afgetrimd met de balasttank ik laat hem zakken dat gaat gelijdelijk en goed tot de toren onder de opvlakte verdwijnt dan schiet hij een stuk dieper, ik heb al gekeken of er lucht blijft hangen in het niet waterdichte gedeelte maar kan niets ontdekken.
Wat moet ik me voorstellen bij een kleine trimtank ik heb niet zoveel ruimte meer in mijn WTC.

Leo

Leo,

Je zou eigenlijk moeten beginnen met de basis goed af te stellen. Dat is dan de trim als de boot stilligt onderwater. Ze moet dan zo goed mogelijk horizontaal liggen, en zweven. Nu is dat zweefgewicht met een tank met pomp (zonder trim) inderdaad wat moeilijk af te regelen. Ik heb het bij mijn U 2540, ook met een pomp-ballasttank) zo gedaan dat ze met een volle tank met de toren nog net aan het wateroppervlak "plakt". Je hebt dan nog iets van 10 gram nodig om tot het topje van de periscopen af te zinken. Die laatste grammen worden door de roeren dan wel weggewerkt. Ik heb trouwens de roeren net als jij aangestuurd, voor handmatig, en achter met een LR2 ondersteund. Ze werken tegengesteld, en het vaart er prima mee.

Back