Graupner Eco manta proefvaart

• Topicstarter Topicstarter hjboven
  • Startdatum Startdatum
H

hjboven

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb net de eerste proefvaarten met een Graupner eco manta achter de rug.
2 dagen geleden gekocht en nu varen dat gaat lekker zo.

Alleen valt me de snelheid wat tegen. Ik doe misschien iets fout waar weet niet wat.
Kunnen jullie in de volgende setup ontdekken wat ik fout heb gedaan?

1 graupner Evo Manta.

accu 6 cellen Intelect 4200

LRP brushless regelaar
Motor LRP 9,5 turns brushless
200W 4700 rpm/v

schroef 29mm zat in de doos.

Ik heb geen gps of zo om te kunnen meten. De boot vaart mooi en stabiel maar spectaculair is anders.

De meeste eco's varen op 7 cellen.

Het snelheidsverschil is aanzienlijk.

Als de meegeleverde prop een carbon propje is, zal een messing exemplaar ook sneller zijn.

Vraag anders BJ (gebruikerslijst) even, die heeft er ook een.

Spectaculair is nu nét wat een vleugeleco niet moet zijn, goed afgesteld met de juiste prop is 'ie bloedsnel en adembenemend wendbaar.

Groeten, Jan.

Idd wat Jan ook al zegt, meeste eco bootjes zullen wat je er ook kwa motorisering niet supper snel zijn, maar door hun wentbaarheid wel spectaculair.
Zo op het oog lijkt er aan je setup niks mis te zijn, maar misschien zou groter proppen (grotere maat schroef) een optie zijn.
Of anders een extra celletje bij je pakket toe voegen.
Heb je al gemeten wat tot nu toe de tempratuur van je motor, regelaar en accu is na het varen?
Als de boel koud blijft zou je misschien groter kunnen proppen. (grotere schroef gebruiken dus).

Ik ken verschillende mensen die ook met dit bootje varen, en deze niet op volle snelheid kunnen varen omdat hij dan opstijgt.
Maar dat ligt natuurlijk ook aan, op wat voor weers omstandigheden hun varen.

Heb je misschien ook wat fototjes van je setup? (ivm met de kans op meer informatie).

Vandaag even uitgeprobeerd of die BL motor wel op toeren komt door er een groter propje onder te hangen met minder spoed.
29mm carbon standaard prop vervangen door 35mm met kleine spoed. Vroeger ook aan scheepjes gedaan en wie wat bewaart heeft wat :-)
Nou die klinkt nu een stuk beter. En de snelheid lijkt bijna gelijk.

Na de vakantie probeer ik nog wat combinaties uit en plak ik even een gps op z'n rug. Wil tenslotte wel weten waar ik het over heb.

Over 2 weken na de vakantie klooi ik weer verder.

Groet,
Henk-Jan

Back