Graupner Elektro Max repareren

Hallo,

Ik heb gisteravond van een vriend van me een Graupner Elektro Max gekregen. Hij deed hier niets meer mee en hij lag al jaren in de kast. Dit was dan ook te zien, er zitten veel scheuren in. Ik ben hem nu dus eerst even aan het repareren en wil hem dan weer geheel mooi opbouwen.
Nu ben ik een beginner en ben ik sinds enkele weken begonnen met modelvliegen, heb twee weken geleden een Multiplex Mentor gekocht.
Echter heb ik nu een paar vraagjes over de Graupner. Ik ben me aan het verdiepen in het bouwen zelf dus wil van beide kanten ook wat mee krijgen maar heb nog totaal geen ervaring met bouwen. Vandaar de volgende vragen:

- Er zit een Graupner Jumbo 550 in. Deze doet het nog. IS deze motor voldoende?
- Welke accu kan ik het beste voor dit model/deze motor/ gebruiken?
- Welke regelaar functioneert het beste bij deze motor?
- Kan ik gewone normale standaard servo's gebruiken?

De ontvanger en zender heb ik al dus dat is geen probleem meer.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Stijn

Welkom Stijn :)
Ik heb de moderatoren gevraagd deze discussie naar het elektro-vliegtuigen subforum te verplaatsen, daar zul je meer kijkers/antwoorden krijgen. Het tips subforum is voor het geven van tips en trucs, vandaar. Je kunt om verplaatsing vragen d.m.v. van klik op het waarschuwingsbordje onder je naam, naast je openings-bericht.

(Detail)foto's van de schades? Voor het plaatsen van foto's zie
www.modelbouwforum.nl/forums/members/stijnv-albums.html
Vergeet niet openbaar/publiek aan te vinken.
Albums met wat foto's/tekeningen enz., dat geeft je alvast een idee
www.modelbouwforum.nl/forums/members/ron-van-sommeren-albums.html
Verder zijn er de belangrijk/sticky FAQs met tips in het
Foto-Album

Welke zender/ontvanger heb je? Hoe jong/oud zijn de accu's? Het is raadzaam om (te) oude, of langere tijd niet gebruikte accu's te vervangen. Zeker omdat zend- en ontvang-accu erg belangrijk zijn voor behoud van je model(len).

Neem het hele spul, alles, ook mee naar een club. Daar kunnen ze meer zien dan via een forum. Zondagmiddagen zijn doorgaans het drukst. Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:
Modelvliegen op Airtoi -> clubs (NL & B)
KNVvL Modelvliegsport -> algemeen -> clubs (NL)
Modelvliegclubs in Nederland (NL)
www.flytovml.com -> clubs (B)

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro vliegen

Forumtipje, of eigenlijk twee:
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
Als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gezien de leeftijd zal de Jumbo 550 (Mabuchi?) een borstelmotor zijn. Borstelmotoren zijn achterhaald. Ga voor een borstelloze motor, lichter en goedkoper, met borstelloze regelaar. Nu een (borstel)regelaar kopen voor een borstelmotor is weggegooid geld. Borstelloze motoren hebben drie aansluitdraden (drie-fasen / 'sterk' stroom), borstelmotoren twee aansluitdraden. Nooit spanning rechtstreeks op borstelloze motor zetten, de motor is een fikse kortsluiting en zal meteen doorbranden. Draait een borstelloze motor verkeerd om (bij eerste tests altijd prop veiligheidshalve niet monteren), dan twee van de drie motordraden verwisselen, maakt niet uit welke twee. Nevernooitnie de twee accudraden verwisselen om draairichting te veranderen, daar kan geen enkele elektronica (RC, radio/tv/pc, auto enz.enz.) tegen.

Over het toestel:
Help dit nog te repareren en hoe - #27
Elektro-Max

Laatst bewerkt:
Een motor met de as aan de juiste kant is wel handig als je de mabuchi uit wil wisselen. Ik ga er even van uit dat deze is vastgeschoefd achter het neusschot. Deze motor zou daar wel eens heel mooi kunnen passen:
HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive 35-42 Series 1000KV / 700W
Ik probeer meestal een motor te kiezen die ongeveer 1/10 van het totaalgewicht van de kist heeft. Omdat dit een trainer is die niet veel power nodig heeft mag dat ietsje lager zijn. Je zou met 150W per Kg vooruit moeten kunnen. Dat vertaald zich in dit geval naar 262.5 watt. De aangegeven motor doet op 3 cellen max 450 watt, dus ruim voldoende.
Hang daar een 55~60 amp regelaar achter icm een 3 cellen lipo dan moet dat ding prima te vliegen zijn.
B.v.: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy dlux 55A SBEC Brushless Speed Controller w/Data Logging

In het NiCd tijdperk woog hij vliegklaar zo'n 1750 gram, daar zou je wel eens onder kunnen duiken met LiPo accu's, of je kiest voor hetzelfde totaalgewicht met een veel langere vliegtijd.

Het vliegtuig zal met modern spul veel lichter zijn dan 1750.
180 watt zal genoeg zijn. nog geen 20A met een 3S pakket.
Een motor van 70-100g zal al ruim genoeg zijn.

Achtergrond:
De elektromax (heb nog een bouwdoos liggen) was bedoeld voor een mabuchi 550 en 10 subC nicad cellen.
De mabuchi 550 is binnen de modelvliegerij bekend geworden als "speed 600". Een naam bedacht door de marketing van graupner.
Die motor zat met een soort slangeklem klem geschroefd op een uitgehold balsablok, met een 2e blok er op. Aparte manier van bevestigen. Lastig met buitenloper.

Verder in dit tijdsbeeld:
Losse ontvanger accu, zware 50g servo's. Geen regelaar, maar schakelaar op een servo.

Het gewicht oud:
220g motor
10 x 55g =550 gram accu
100g ontvanger accu
200g voor servo's en ontvanger.

Bij elkaar een kilo.

Nieuw mogelijk:
100g motor
185g 3s 2200 accu
geen ontvanger accu
120g voor 20g servo's regelaar met BEC en lichte ontvanger.

400g. Dat is meer dan 600g lichter.
Kom je op 1100 - 1200 gram uit (2/3 van orgineel)

Hallo allemaal,

Allen bedankt voor de reacties en mijn excuses voor het verkeerd plaatsen van de discussie. Ik heb inmiddels alle scheuren die er in zaten een beetje opgeschuurd en gelijmd met houtlijm. Dit zit nu allemaal weer goed vast en naar mijn mening ook wel weer stevig genoeg.
Ik ben ook begonnen bij een vliegclub: De Pioniers in Venray.
Ben nu hard aan het leren vliegen en het is dus wel leuk dat ik nu kan bouwen en vliegen met een toestel dat gereed is.
Ik zal dit toestel ook meenemen naar de vliegclub en naar hun mening vragen. Het is dat ik hem gratis heb gekregen en vind het eigenlijk jammer om hem direct weg te gooien dus wil er toch nog wel wat energie/geld instoppen als het nog mogelijk is. Onderstaande foto's tonen de romp en vleugels zodat jullie kunnen zien hoe hij er aan toe is. Aan de linker zijkant lijkt het alsof het nog allemaal kapot is. Door het lijmen zit dit weer stevig in elkaar en is het ook geen kwetsbaar stuk meer. Graag zou ik jullie mening hierover hebben.

Dat is een mooie kist hoor.
En als de reparatie herstelwerkzaamheden aan het vliegtuig netjes en goed zijn gedaan, dat lijkt het mij toch echt de moeite waard om er weer leven in te blazen.
Van de foto's te zien zou ik dat wel doen.
Zou er een propere motor set up in steken en dan krijg jij straks vast en zeker een goed vliegend toestel waarmee je erg veel plezier mee kunt beleven.
Sukses.
Vr Gr Erwin

ten eerst, de foto's zijn wel heel erg klein (de .th uit de link weghalen, maar dan wel eerst de foto's verkleinen naar een "ietsje" kleiner formaat voor je ze upload naar "imageshack").

Als je het kistje gaat "verlichten" d.m.v. een brushless motor, LiPo's en lichtere servo's houd er dan rekening mee dat je zwaartepunt niet meer klopt en het best wel eens lastig kan zijn deze weer op zijn juiste plek te krijgen zonder "kilo's" aan balast bij te moeten plaatsen ... en waar je ook op moet letten dat bij je motor/prop combinatie de propeller niet te groot wordt, je landings gestel kan wel eens te kort worden, waardoor de prop de grond raakt ...

Back