Graupner Ergo 30

• Topicstarter Topicstarter Brooklands
  • Startdatum Startdatum
B

Brooklands

Guest
Hoi iedereen!

Ik lees hier al een tijdje mee, heb lang rc autos gereden maar nu tijd voor iets anders.
Ik sta op het punt een Graupner Ergo 30 te kopen. Deze is jullie waarschijnlijk bekend en bij mijn weten een "oud" model wat niet meer gemaakt wordt?
Toen ik 11 jaar geleden begon met rc auto's wist ik dat die heli bestond maar die was me toen iets te duur en het is achteraf niet meer in me opgekomen een heli te kopen. Nu kan ik deze heli kopen, gloednieuw in de doos, nooit gemonteerd.

Ik heb absoluut geen ervaring met heli vliegen maar daar kan aan gewerkt worden. Ik ga alvast, als ik de heli aanschaf eerst op sim oefenen tussen het monteren door.

Wat me vooral bezighoud is ga ik nog aan wisselstuken kunnen komen voor deze heli?

Groeten,
Cédric

Hoi,

De Ergo 30 is inderdaad een redelijk oud model,
waarom overweeg je niet om een recenter en vooral moderner toestel aan te schaffen, zoals daar zijn bvb een trex of raptor.

Daarnaast zou ik persoonlijk zeker beginnen met een 50'er en niet met een 30'er.

Het is toch belangrijk, zeker als je begint, dat je vlot wisselstukken kan kopen en dat die dan ook liefst niet al te duur zijn. Bij de webshops die mij bekend zijn (4RC, Fast-Lad, Quickuk), kan je nergens stukken kopen voor de Ergo 30.

Een sim is alvast aan te raden en eigenlijk onmisbaar !

Just my 2 cents..

Succes ermee !

Ik ben geen heli piloot maar ik sluit me wel aan bij dieters opmerking.
Het is begrijpelijk dat je na 11 jaar besluit toch die heli wilt kopen.
Echter is er in die 11 jaar een hoop vooruitgang gekomen in de r/c wereld.
Ik kan je geen specifieke heli aanraden wegens het eerder genoemde feit, maar ik zou een mooi toestel aanschaffen op basis van leverbaarheid van de onderdelen, maar ook op basis van gebruikers- en/of beginnersvriendelijkheid.

Mvg, Alex

Bedankt voor de tips. Daarnet even in de modelbouw winkel binnengestapt en inderdaad, voor een Ergo 30 geen onderelen meer leverbaar. Ook door het gesprek met de verkoper tot inzien gekomen dat zo'n machine om mee te beginnen wat hoog gegrepen is. Hij raadde mij dan ook aan om te beginnen met een Robbe Spirit Fun. Ik heb niks tegen elektro maar vind het misschien iets speelgoed-achtigs hebben vandaar dat m'n eerste keuze op brandstof viel. Nu ga ik waarschijnlijk toch beginnen met een elektro maar ik heb hier en daar de term 3D vliegen al tegengekomen. Is dat de naam voor het maken van acrobatische figuren? Ik besef dat ik eerst moet kruipen alvorens ik ga kunnen stappen maar met het oog op niet direct een nieuwe heli te moeten kopen wil ik toch graag weten wat de mogelijkheden met de Spirit Fun zijn.
Ook de bijgeleverde zender, in hoeverre valt die in de toekomst met eventueel een grotere (misschien ooit benzine aangedreven) heli te gebruiken?
Nog een laatste vraag, wat zijn de tegenhangers van een Robbe Spirit Fun en zijn ze daarom beter of?

Groeten

De robbe Spirit fun is een Chinese heli geimporteerd door Robbe. Niet echt een aanrader vind ik.

Als je brandstof wil vliegen, zou ik kijken naar de Raptor 50, of de Trex 600. Dit zijn goede beginnersheli's.

De robbe Spirit fun is een Chinese heli geimporteerd door Robbe. Niet echt een aanrader vind ik.
Voor ik dit gelezen heb was ik al tot de aankoop van een Robbe Spirit Fun overgegaan... :)

Daarnaast zou ik persoonlijk zeker beginnen met een 50'er en niet met een 30'er.
Wat is het verschil met een 50'er en 30'er? Is dit een zwaardere motor in de 50'er en waarom zou je daar mee beginnen?

Groet,
Cédric

Laatst bewerkt door een moderator:
Back