Graupner extra 300s

hey Dries, goed om van je te horen.
ik heb je bouwverslag van je rasant gelezen en gevolg, mooi werk !

ik heb deze ochtend zitten zoeken over side thrust en de motor domping, ik snap waarom motor domping wordt toegepast, maar ik snap niet waar dat side thrust nou voor dien... ?!?!?!

maar goed, wat heb ik gevonden :

However the manufacturing process does not allow us to set the up/down thrust exactly, and this could be as much as +/- 1 or 2 degrees from the wing incidence

To give the correct sidethrust, and still have the spinner centred on the nose of the fuselage, the motor needs to be offset from the centreline by approx. 6mm

Engine Thrustline:
UPthrust should initially be set at 0.5 - 0.75° degrees and right thrust 3 - 3.5 degrees, depending on the power system and propeller used. Of course, final settings can be finetuned to your liking after the first few flights, and will ultimately depend on your motor/propeller set up.

nu is de vraag, moet ik de side thrust verwerken in mijn motor shot wat ik heb gemaakt, of kan het ook worden afgesteld met ringen achter de motor mount ? ik heb een bouwverslag gezien waar ze ringen achter de motormount hebben gedaan om de motor te dompelen namelijk, nu was dit wel een heel ander vliegtuig en een hele ander constructie die ik wil gaan toe passen.

of dat ik wat materiaal egaal moet verspanen van het shot, volgens hier : http://www.dmac1.org/text/ident/tips/tipsthrustangles.html

voor zo ver, bedankt !
 
ik heb de ecalc er even op gezet :

ecalc1.png


ecalc2.png


motor : turnigy g60 brushless outrunner 500kv ( 60 glow)
accu : 5000mah 3s 20c
esc : 60A
prop : 13 x 6.5 APC E

ik had eerst een 80A esc in gedachte, wat ook kan maar 60A kan ook.
wat is verstandiger ?

kan iemand de gehele setup nalopen om te kijken of ik geen foutje heb gemaakt, en of de setup klopt ?
Hoi,
Je hebt maar 2964 static trust dat is veel te weinig !!
201 watt per kilogram je hebt minimaal als je 3d wil vliegen tussen de 350 tot 400 watt per kg nodig.
Dus behoorlijk underpowered!!
 
hallo,

ik wil u bedanken voor de opmerking, ik begrijp hem ook.
maar ik snap alleen de berekening niet naar watt per kilogram........
het zou dan betekenen dat er meer power in moet ....??


fijne feestdagen !!
 
Nander, niet mee inzitten. Je ben niet van plan om hier mee 3D te vliegen (daarvoor is het toestel an sich ook te zwaar en "te kleine" roeren maar voor jouw doel (als tweede toestel) goed rondvliegen en acrobatie is hij uitermate geschkt.
De motor die je eropzet is een krachtige motor. Op 5S zou ik persoonlijk een 14x8 prop erop zetten. Met je 13x6.5 gaat hij ook vliegen maar vrij braaf.
Deze motor kan je zelfs met een 14x8 op 6S vliegen, dan wordt het echt een powerbeest.
Ik zou zeggen: eerst maar eens met een 5S en 13x6.5 of 13x8, kun je verder in het seizoen probleemloos een 14x8 opleggen en zal je toestel wat meer ballen krijgen..

Watt per kg slaat op opgewekt vermogen per kg (gewicht van vliegtuig).
Er zijn zo tabellen die aangeven hoeveel vermogen je nodig hebt per kg vliegtuig om bepaalde stijlen aan te kunnen.
Een trainer zit tussen de 150-200 W/kg
Schaalmodellen en warbirds rond de 250W/kg, hier valt ook normale acrobatie bij
3D vliegen ga je richting 350-400 W/kg
 
good to know, ik ga me er eens in verdiepen.
geen enkel idee namelijk.....

ik heb de 14 x 8 prop met 6 in de ecalc ezet voor wat meer info, het toestel krijgt heel wat meer power..... prachtig. is uiteraard het proberen waard, maar eerst de 5s met 13 x 8 prop.

intussen zit het motorshot gelijmd, motor gemonteerd en de ESC aangesloten en mooi weg gewerkt.
ik heb gekeken waar het zwaartepunt ongeveer komt te liggen, namelijk op de plek waar eigenlijk de brandstoftank moet van het vliegtuig, nu was het net wel.... net niet als je begrijpt wat ik bedoel....( het toestel hing nog iets naar achter dus dat betekende dat er nog wat gewicht aan de voorkant bij moest.) Dus als oplossing................ heb ik de ESC onder het motorshot gemonteerd met een tyrap en het cg lag perfect :)

hier wat foto's van de tussenstand ;).....

motorextra.jpg


motor_extra1.jpg


motorextra2.jpg


wat ik nu nog moet doen is het bevestigen van een motor plankje, wat ook inmiddels al is gemaakt :P, de motorkap monteren en het aanbrengen van een bevestigingsmiddel in het kapje wat onder de vleugel moet.

nu was mijn vraag nog, of de spinner uitgebalanceerd moet worden en als het van toepassing is hoe ?

bedankt !!! en tot de volgende keer !!!!!
 
Zie ik dat nu zo verkeerd of wijst die motor naar links? (vanuit het toestel naar de neus toe gezien he, dus niet zoals op de foto).

Spinner uitbalanceren: ik gebruik meestal de spinners met een aluminium achterplaat en heb daar nooit moeten naar uitkijken om te balanceren.
 
Let een beetje op met gewicht. Het lijkt er nu een beetje op dat je aan het bouwen bent om te crashen, en dat moet je niet doen. Je moet bouwen om te vliegen. Die draadeindconstructie was prima geweest en stijf, wordt veel toegepast. Je glasmat over de vleugel had met een kwart van de epoxy gekund. De ZAP 30 minuten is daar prima voor, wat je kunt doen voor de volgende keer is de flesjes even opwarmen in warm water, dan wordt het nog wat dunner/vloeibaarder.

Dit kistje kan gemeen zijn, dus hou 'm zo licht mogelijk en ga er eerst op hoogte eens wat mee rondklooien.
 
Draadeind met carbon buizen gebruik ik altijd. Super sterk en redelijk qua gewicht. Alu steun kan nog iets voordeliger zijn maar hoeft niet.
 
Dit soort boxjes kan je licht en stijf bouwen. Desnoods nog verder uitboren. Doosconstructies zijn algemeen zeer stijf. Verrassend sterk en licht. De dorpels van mijn auto bestaan niet uit draadeinden... gelukkig maar... maar uit dunne autoplaat...

Draadeind kan ook, maar is niet per se lichter. Werkt natuurlijk snel? maar is veel minder stijf, dat kan je compenseren door zwaarder draadeind en dikkere moeren... ringen tegen het indringen in het hout. (dat mag je rijkelijk betwisten natuurlijk, ieder z'n methodes). Verder ziet het er niet uit.
Algemeen, als het maar werkt is het goed, wel, dan is het ook goed, mag een ieder zelf beslissen, daarna gaan met de banaan :)

Busjes er tussen geeft -op spanning gezet- toenemend stijfheid aan het samenstelsel.
Die busjes kan je van hout, aluminium kunststof maken. Ook kan je afstands-klosjes draaien uit aluminium... met boutjes vast te zetten.
Om meer stijfheid te krijgen wordt ook wel eens er een plastic pijp midden tussen de draadeinden gezet, of een zelf gemaakte pijp uit balsa, of uit epoxy gelamineerd karton. Alles is maakbaar. Maakt de boel torsievrij. Kan je toe met behoorlijk dun draadeind.

Nander heeft er eerder voor 'gekozen' een box te maken. Alleen staat de side trust de verkeerde kant uit? Dat is dan een kwestie van 'niet inlezen' in de materie.
Dat bijstellen gaat met draadeind natuurlijk weer een stuk gemakkelijker.
Gewoon overnieuw. Lijkt vast te zitten met boutjes?... dan kan het in een handomdraai herstelt worden :)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Draadeind met carbon buis staat super en is enorm torsie stijf door de buizen. Niet te lang maken is het advies.

Ben wel benieuwd naar de side thrust.... Of komt er een andersom draaiende prop op?
 
Uiteindelijk werkt natuurlijk beide. Zo'n houten doosje of draadeind. Het is gewoon niet waar dat op deze schaal en met deze maten er verschil in torsiestijfheid is; dat is er niet. Qua gewicht zal het elkaar niet veel schelen, en dan is het persoonlijke voorkeur.

De scheefstand kan makkelijk met een paar ringetjes tussen schot en motor opgelost worden, daar hoeft volgens mij niets opnieuw voor gedaan te worden. Als het verkeerd om staat, uiteraard.
 
hallo,

ik denk dat het '' schijnbaar '' (oogt)????? dat hij naar links staat, ik heb nog een paar keer gekeken of de motor goed staat, naar rechts.........en dat staat ie...... dus misschien moet ik iets aan mijn foto skills gaan werken ?? :) :) :)

inmiddels zit alles netjes in de romp :

20160207143120.jpg


de vleugel is gereed :

20160207142212.jpg


hoe staat het er nu voor ?.............. : prachtig plaatje

20160207143903.jpg


20160207143934.jpg


ik heb enkel mijn twijfels over het staartwieltje...... :( omdat het nogal onstabiel is.

20160207144002.jpg


verder past het kapje wat onder de vleugel moet netjes, aan één kan heb ik de kap voorzien van twee massieve cilindrische staafjes van hout die de voorwand in gaan van de romp, ik moet alleen nog even kijken hoe ik de achterzijde van de kap ga monteren.....

extra1.jpg


20160207160348.jpg


extra.jpg
 
Back
Top