Graupner Giant Racer G-75 Aansluiten

Hallo,

Ik heb een incomplete graupner Giant Racer gekregen van iemand gekregen.
De boot heeft 3 motoren die alle 3 nog prima draaien. Ik heb alleen geen idee hoe ik die 3 motoren moet aansluiten.
Het vreemde is dat de middelste motor 2 tamiya stekkers heeft terwij de buitenste 2 motoren er maar 1 heeft.
Ik heb een 110A regelaar geregeld.
Kan iemand mij op weg helpen om deze motoren aan te sluiten en zo deze boot weer varende te krijgen?

Foto van Graupner website
Foto van mijn bootje

Gr. Patrick

Laatst bewerkt:
Hey,

als ik het zo goed bekijk lijkt het er op dat hij stuurt met het roer en de motoren, als je stuurt gaat dus het roer opzij, de middelste motor blijft draaien en er draait nog een andere motor, de andere draait op dat moment niet.

ik ken het model niet dus ik kan ook niet zeggen hoe het precies zit maar als ik het zo bekijk lijkt het zo te zitten.

als je de originele aansturing niet meer hebt kun je zoiets ook realiseren met een vtail mixer en twee snelheidsregelaars. alles op 1 regelaar aansluiten kan ook maar ik weet niet of hij met zijn drie schroeven nog lekker de bocht door wil en er is geen garantie dat alle motoren evenveel spanning krijgen.

die tamiya stekkers zou ik er als eerste afknippen en ze of gewoon solderen of er fatsoenlijke goudstekkers tussen zetten, tamiya stekkers willen bij grote stromen wel is aan elkaar smelten en ze geven een hoop weerstand.

Ik hoop dat je er wat mee kunt

Groetjes,

Jelmer

Hallo Patrick. Welkom hier.
De Giant Racer is een geval apart. Ik heb 'm een paar jaar geleden ook gehad.
Waarom een geval apart? Omdat de electronica al af fabrikant in de boot zat.
Elektronica uit de jaren '90 overigens. Geen SMD-techniek, maar printjes met losse componenten erop.
Ik was niet zo dol op deze boot; een paar keer mee gevaren en toen vrij snel verkocht.

Maar als basis kan je er waarschijnlijk wel wat leuks van maken, maar dan zal je moeten investeren.
1) buitenste motoren apart regelen (kan op 1 regelaar)
2) middenmotor als "booster" (extra regelaar erbij)
3) stekers vervangen door goudstekers
4) niet de ingebouwde elektronica (zit die er nog in overigens?) gebruiken, maar een normale 4-kanaals zender
5) als laatste: diepte-investering in accu's plegen. het ding zuipt ampere's als een tempelier.....

Succes!

Zou het anders niet een mogelijkheid zijn om de buitenste 2 motoren eruit te halen, gaten dicht te stoppen en een krachtigere midden motor te plaatsen?

Wat mij betreft mag dit topix gesloten worden .. ik heb de graupner weg gedaan en er een Hydro & Marine Bluebird voor terug gekocht.

Back