Graupner HBS servo's

Discussie in 'Electronica' gestart door Dennis Dierckx, 26 aug 2015.

  1. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Hey iedereen,

    vorige winter kochten we een Raptor E700 met alle nodige electronica:

    HBS 860 BB MG DIGI HV-SERVO op de swash
    HBS 770 BB MG DIGI HV-SERVO op de tail

    alle servo's worden rechtstreeks op een Brain aangesloten, op de Brain wordt rechtstreeks een 2S lipo aangesloten.

    nu maken we het volgende mee:
    De bestelling komt binnen, alles ingebouwd merk ik dat er één cyclic servo doordraait, na enkele keren sturen. De (BLS) motor bleef draaien zonder dat de servo tegendruk gaf (erg hoog toerental). Graupner heeft deze netjes (na verloop van tijd) gewisseld voor een nieuwe, productiefout zo blijkt (?!)

    Nu heeft de Raptor ondertussen circa 5 vluchten gemaakt, en stond ie een dikke maand stil ivm vakantie. Afgelopen weekend wil ik opstijgen, begint de heli in het rond te draaien! Gelukkig was ik er op tijd bij en kon ik zonder brokken landen. De heli draaide linksom, als ik rechtsom stuurde kwam er geen reactie. Ik heb alles nog een keer gereset en nog een keer geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat.

    Naast het veld alles dus even bekeken, eindpunten staan goed, servo arm zit mooi vast, niets speciaals te zien tot ik aan het stangetje duw. Zonder moeite kan ik tegen de servo induwen, de servo overwint de kracht dus niet om de tail extra pitch naar rechts te geven (maar stuurt wel).

    Met deze 2 voorvallen ben ik nu dus mijn hoop in Graupner helemaal kwijt, wat zijn jullie ervaringen?
    Vanavond ga ik nog een BK DS-7005HV HV Digital Tail Servo om de tail servo alvast te vervangen.

    Grt Dennis
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik heb geen ervaring met de servo's, maar:

    bij een 760 uSec / 333 Hz servo, die ik in de standaard instelling voor digitale servo's
    aan de AR7200BX aangesloten heb, draaide deze gewoon snel rond en zonder grote kracht,
    wat betekend, dat hij het signaal niet herkende,

    naar instellen van 760 uSec en 333 Hz in de fbl unit
    werkte de servo plotseling normaal zo als het moet,

    dus kijk precies wat gevraagd is en wat je ingesteld hebt.

    suc6 man

    Groet
    Uwe
     
  3. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Bedankt voor de tip, ik ga het bekijken, wel vreemd dat er in de eerste vluchten niets aan te merken was.

    Grt Dennis
     
  4. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Vandaag ben ik er eindelijk aan toegekomen, door de instellingen van de Brain te overlopen werkt de tail servo nu weer zoals het hoort.
    Ik kan me niet inbeelden dat ik hem fout ingesteld heb, hij stond op 7600µsec en zou op 1520 moeten staan hebben.

    Iets om in het oog te houden dus :)
     

Deel Deze Pagina