Graupner heli modificeren????

Goedendag,

Ik heb een aantal jaren een graupner heli geerfd.
Deze heli kan best wel eens 20 jaar oud zijn en is toen voorzien van de op dat moment moderne electronica.

Nou heb ik begrepen dat het vliegen tegenwoordig een stuk veiliger/minder moeilijk is geworden door de elektronica die tegenwoordig leverbaar is.

Het lijkt mij erg leuk om deze heli een keer te laten vliegen maar wel op de meest veilige manier.

Kunnen jullie mij aan de hand van de foto's (en foto's die ik op jullie verzoek maak) vertellen wat er bij deze heli vernieuwd zou moeten worden om hier veilig mee te kunnen vliegen?

Iedereen alvast enorm bedankt voor de reactie's en het mee denken!!

Mvg Tjibbe

20130203133348.jpg

20130203133325.jpg

20130203133311.jpg

20130203133317q.jpg

Als ik de foto's zo zie, dan lijkt het wel of deze heli nog nooit gevlogen heeft.

Hij is ook ouder dan je denkt, als ik me niet vergis kwam dit type (zonder paddelstang) rond 1978 op de markt en is eigenlijk maar heel kort met deze rotorkop leverbaar geweest. Voor zover ik me herinner, was er al binnen een jaar een modificatie naar Bell-Hiller aansturing. Hij is volgens mij ook maar tot hooguit 1985 geleverd (met modificatie), dus dit exemplaar zal rond de 35 jaar oud zijn....

Zo te zien is er al eens mee gerommeld want de print waar de servo's op aangesloten zijn, ken ik niet. Dit type servo's werkte uitsluitend met Graupner/Grundig VarioProp installaties, dus vermoedelijk is het een adapter om de servo's op andere ontvangers aan te kunnen sluiten.

Hoe dan ook, de heli is specifiek op deze servo's ontworpen en ik vond het destijds een rotklus om er "standaard" servo's in te krijgen.

De heli is een oldie, en hij vloog naar destijdse maatstaven goed, maar persoonlijk zou ik er nu niet meer mee gaan vliegen: de aandrijf-as voor de hekrotor was destijds top-techniek, maar het is maar een 1.2 mm asje wat vrij snel breekt. Hoofdtandwiel en vrijlooplager gingen maar beperkte tijd mee en zeker het hoofdtandwiel is waarschijnlijk na al die jaren harder en brosser geworden: je moet niet raak kijken als dat snel de geest zou geven.

Een ervaren piloot zal er vast veilig een paar vluchten uit kunnen krijgen, maar als jij geen verstand van helivliegen hebt, is de kans dat het jou lukt letterlijk nul.
Daarnaast zou het eeuwig zonde zijn om een zo puntgave heli waar geen bout of moer meer bij te krijgen is, kapot te vliegen.

Als ik jou was, zou ik hem mooi stofvij maken en een ereplaatsje op de kast geven.

Groet, Bert

Kijk een echte oldie, bouwjaar rond 1980. Niet de meest geschikte heli " om eens te proberen" als je geen heliervaring hebt. In ieder geval niet zelf gaan lopen klooien in de tuin ;)

De heli 100% opnieuw opbouwen, mechanisch afstellen, motor nalopen, en nieuwe rc inbouwen, en een setje goede bladen er op. Oude houten bladen zijn lang niet altijd meer geschikt om nu weer mee te gaan vliegen.

Al met al een leuk project waar ook nog wel wat geld in gaat zitten en waar je wel de nodige helikennis voor in huis moet hebben om het tot een succesvol eind te brengen.

Is je zender ook geschikt voor heli's?

Kijk gelijk reactie's waar ik wat aan heb!
Ik heb alle delen die er toen bij hoorde, ik heb alleen 2 zenders en weet niet welke er voor de heli bedoeld is.
Ik heb namelijk ook nog 2 boten geerft.

Ik volg jullie advies op, ik haal beide kappen er even af, zorg dat het beestje stof vrij is en laat het mooi op mijn kast staan.

Bedankt voor de reactie's!!

kan zo in het MBF-Museum

Kijk gelijk reactie's waar ik wat aan heb!
Ik heb alle delen die er toen bij hoorde, ik heb alleen 2 zenders en weet niet welke er voor de heli bedoeld is.
Ik heb namelijk ook nog 2 boten geerft.

Ik volg jullie advies op, ik haal beide kappen er even af, zorg dat het beestje stof vrij is en laat het mooi op mijn kast staan.

Bedankt voor de reactie's!!

mooi zeg..., hoor ik hier een exemplaar voor het MBF-Musuem. Ben nu al nieuwsgierig naar de foto's. Wat is de historie en wat is het verhaal achter de heli?

Qua historie weet ik helaas niet al teveel van deze heli, ik weet alleen dat het mun opa zijn grootste hobby was en dat hij diverse boten, een heli, en een vliegtuig heeft gebouwd.
Ik heb net even wat navraag gedaan bij mijn ouders, de heli heeft wel gevlogen, motortje heeft ie netjes in laten lopen en hij heeft uiteindelijk nog een rondje door de tuin gevlogen met een baksteen er onder.
Hierna is hij de vitrine in gegaan bij mijn opa, na het overlijden (inmiddels alweer 16 jaar geleden) heb ik de heli in mijn bezit gekregen en heeft hij al die tijd op mijn slaapkamer gestaan. De heli is nog in nieuw staat, alleen de striping (geplakt op de overgang van het wit/blauw) is in de afgelopen jaren los gelaten.

Begrijp me niet verkeerd: tenzij je opa véél meer heli's gehad heeft, kan ik je verzekeren dat deze heli niet gevlogen heeft.

Dat is mischien teleurstellend, maar eerstens trok deze heli geen baksteen van de grond, en tweedens, was dit toch een van de destijds pittiger te vliegen heli's (geen flybar, en FBL electronica bestond nog niet) dus tenzij je opa een begenadigd helivlieger was, had deze heli er stukken lelijker uit gezien als er daadwerkelijk mee gevlogen was.

Ik vermoed dat het rondje door de tuin met een baksteen eronder in werkelijkheid bestaan heeft uit "zoveel bakstenen eronder dat hij niet meer loskomt", en dan een beetje over de grond schuifelen.

Ik heb indertijd exact deze heli maar dan voorzien van Flybar, een jaar of twee gevlogen. Het was destijds de top, maar zelfs dan, was het een behoorlijk onderhoudsintensieve heli.
Ik crashte in die tijd al niet meer echt vaak, maar toch was het zeer zelden dat ik geen reparaties had na een middagje op het veld.

De heli is dan ook te "schoon" om gevlogen te hebben (niet qua olie of vuil, maar qua sleutelsporen).

Sorry....

Groet, Bert

Ik moet jou helaas teleur stellen.

Er zijn diverse foto's en is zelfs een video band van dat de heli vliegt (en word bestuurd door mijn opa), met de baksteen er onder, circa 50cm van de grond.
Het is wel de eerste heli die hij gebouwd heeft en tevens ook de laatste.

Wat jij wilt....
Je stelt mij niet teleur hoor....

Groet, Bert

Tjibbe, de hele handel, heli/motor/radiobesturing etc, meenemen naar de
5e Heli Oldie / Scalemeeting 1-2 juni 2013 Eibergen ?

Zie verder ook

Clubs, vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:

Forumtipjes
  • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
foto's!!!!
filmpjes!!!!

die moderne helifilmpjes zie je overal, maar filmpjes van heli's van deze leeftijd zie je gewoon zeer zelden..

Back