Het besturen van je model (dus de stuurfuncties) werkt altijd, met iedere firmware, zonder problemen of wat dan ook. Daar hoef je dus nooit bang voor te zijn, en de firmware-updates gaan daar ook niet over.
Dat zal een aantal mensen hopenlijk gerust stellen
De firmware zit wel zo in elkaar dat er vrij makkelijk dingen toegevoegd en veranderd kunnen worden. En dat is dus in de afgelopen twee jaar steeds gebeurd. Graupner luistert daarbij op diverse forums naar de wensen van gebruikers en als ergens veel vraag naar is komt het meestal in een firmware-update terecht.
Wat er allemaal is veranderd is teveel om op te noemen. Belangrijk is wel de update van v3 naar v4; daarin is het telemetrieprotocol veranderd. Alles wat momenteel beschikbaar is, is v4. Als je zender en/of ontvanger nog op de allereerste firmware (v3) staan werkt de telemetrie niet of nauwelijks.
In v4 zijn in diverse updates allerlei extra menu's, mogelijkheden en verbeteringen doorgevoerd. Maar nogmaals: eigenlijk alleen in de telemetrie en bij sommige zenders zijn er mixers en timers etc bij gekomen, maar niks wat je echt nodig hebt om te kunnen vliegen. Zo zijn er nu ESC's met telemetrie, en daarvoor zijn de benodigde schermpjes toegevoegd.
In de nieuwste update die er aan zit te komen zitten handigheidjes zoals automatische sensor-herkenning (nu moet je de sensoren nog handmatig activeren in het telemetriemenu) en kun je bij leraar/leerling bedrijf kiezen aan welke zender je het model wilt binden (nu moet het model altijd aan de leerling-zender gebonden worden wat niet altijd handig is. Wel als jij een leerling met zijn vliegtuig les wilt geven, niet als je iemand anders eens met jouw vliegtuig wilt laten lessen - dan moet je het model eerst aan de leerlingzender binden).
Samenvattend; nee, updaten is strikt gezien niet nodig om te vliegen. Maar dan mis je wel precies wat de HoTT-zenders zo uniek maakt.
Op de site van Graupner kun je precies nalezen wat er bij diverse updates gewijzigd is. Soms zijn er updates die mij niet boeien en dan sla ik ze ook gewoon over hoor. Maar als de nieuwste komt waarin het leraar-leerling verhaal is aangepast dan wil ik die wél hebben.
Heel vaak is er dan trouwens aleen een update voor de zender, maar niet voor de ontvangers - die hoef je dan dus ook niet allemaal opnieuw te doen.