Graupner JetRanger 47G probleempjes

• Topicstarter Topicstarter BeterZo
  • Startdatum Startdatum
B

BeterZo

Guest
Hallo,

Ik heb wat probleempjes met mijn Graupner JetRanger 47G en hoop dat jullie me verder kunnen helpen...

Na een "onzachte" landing, trilt de heli meer en draait hij ook rond zijn as in tegenwijzerszin. Ik kan het met de trim op de afstandsbediening zelfs niet meer corrigeren...
Waarschijnlijk is hij ontregeld geraakt bij het neerkomen dus.
De rotorbladen zijn nog intact en correct bevestigd, ik zie ook niet meteen een ander mechanisch defect of iets dat los zit...

Heeft er iemand een ideetje?

Groetjes.

Hij kan inderdaad ontregeld zijn. De electronica - de 4-in-1 control unit - makkelijk ontregeld, bijvoorbeeld door een crash. Deze moet je dan bijstellen. Er zitten twee draaiknopjes op die je met een schroevendraaier kunt aanpassen; de linker is de gevoeligheidsregelaar van de gyro, en de rechter is de gyro zelf. Je moet als eerste de gyro aanpassen (rechts dus). Als de staart daarna nog trilt, dan moet je de gain (de gevoeligheidsregelaar) aanpassen. Naar links toe betekent gevoeligheid vd gyro verminderen. Dit draaien gaat altijd met hele kleine stukjes, in de orde van milimeters!

Kijk ook meteen even naar de stabilisatiestang, die moet echt kaarsrecht zijn om de heli goed te laten vliegen. Als dit niet zo is, dan moet je of deze vervangen of hem zo recht buigen dat als je hem over een vlakke tafel rolt, dat hij geen enkel hobbeltje vertoont. Als de stabilisatiestang ook maar een hele kleine afwijking heeft, kan de heli hierdoor ook gaan trillen en draaien.

Suc6~

Back