De Graupner Kadett, mijn eerste motor model dat ik als VV sportmodel vloog in 1968 heb ik opnieuw gebouwd aan de hand van de originele bouwtekening (wie wat bewaart die heeft wat) en wacht op zijn eerste proefstart. Nu uitgerust met een Frsky ontvanger en escapement (Typhoon), met rudder only beïnvloedbaar en hopelijk binnen het vliegterrein te houden. Het is wél de bedoeling hem op de manier te vliegen zoals het originele sportmodel ook vloog. D.w.z. korte pruttelende motorloop (maximaal 1 minuut) en zo min mogelijk sturen, want dit soort modellen heeft voldoende eigen stabiliteit om zonder hulp van buitenaf te kunnen vliegen. De ruime V-stelling van de vleugel zal waarschijnlijke iedere stuurbeweging met overdreven gewaggel verwelkomen.. Gisteren kon ik tot mijn spijt niet op de D.O.W. aanwezig zijn. Daar had de nieuw herboren Kadett eigenlijk zijn eerste start moeten maken maar aangezien mijn lokale vereniging (de Veluwse Model Vlieg Club) gisteren een feestdag had ter gelegenheid van haar 40- jarig bestaan kon ik niet in Zwolle zijn. Wel heb ik ter plekke mijn trots getoond aan de aanwezigen en ik er was een hoop interesse voor het VRA gebeuren. IMG_20190907_213624 door HBZWEEF geplaatst op 8 sep 2019 om 17:35 Maar even een vraag aan de dieselspecialisten. Ik weet inmiddels dat de Webra Record 1,5 cc diesel kan lopen als een zonnetje, met dank aan Bruno voor zijn hulp destijds. De lostrillende cilinderkop is nu vastgezet met borgmiddel maar ik loop nu aan tegen het volgende: Bijna iedere start wil de motor de verkeerde kant uit lopen. Wat is hiervan de oorzaak? Brandstof naald te ver open misschien, teveel of te weinig compressie? Wat kan ik er aan doen. Mijn geheugen zegt dat dit bij deze motor in de jaren zestig ook wel eens gebeurde maar toch vrij weinig. Nu was het van de 10x, 9x verkeerd om. De prop is een kunststof Graupner 8x4. Henk B
De verkeerde kant op starten is het gevolg van teveel brandstof, je motor springt aan nog voordat de zuiger in het bovenste dode punt is en slaat terug. Je kunt dit op twee manieren ondervangen. 1. Minder brandstof 2. De andere draairichting in starten, de prop slaat dan terug in de goede richting.
Wat Erik al voorstelt. Mijn toevoeging: Ik gok op de combinatie van (iets?) teveel brandstof en (iets?) teveel compressie. Heb je nog wat veranderd aan de afstelling zoals we die toen hadden nadat hij goed liep? Anders ga je uit van de huidige afstelling en doe je: Compressie een kwart slag terug, naald eerst helemaal dicht en dan een paar druppels in de luchtinlaat, een enkel druppeltje op de zuiger, dan zou er meteen leven in moeten komen. Loopt 'ie dan verkeerd om, compressie terug, herhalen. Zodra het ding de goede kant op gaat, naald een slag open en weer proberen, net zolang tot 'ie niet meer stopt. Dan goed kijken en luisteren. Blijft de motor stotterend lopen, iets meer compressie, loopt de motor 'zwaar' dan iets compressie er uit. Vervolgens de naald langzaam dichtdraaien, tot de motor (na het aanvankelijke optoeren) begint te stotteren en dat met iets meer compressie weer wegwerken. Dit herhaal je zo vaak als nodig, tot je het maximumtoerental hebt bereikt waarbij de motor nog goed blijft lopen. Zodra de motor goed warm is ( ~1 min.) moet je de compressie soms iets terugnemen voor maximum toerental. Dan je vlieginstellingen: Compressie zover terug dat je een aanvaardbare trekkracht overhoudt, dan meestal de naald ietsje verder open om het slechtere rendement (en daardoor mogelijk afslaan) te compenseren. Gewoon met die vette reutel een tankje leegdraaien, zodat je bij benadering de motorlooptijd kunt schatten voor je eerste vlucht. 1 -1,5 min. lijkt ook mij een mooi begin. O ja, met lopende motor het escapement testen. Je zult de eerste niet zijn bij wie dat ding gaat haperen ( ik hoop natuurlijk van niet). Maar dan kun je tenminste vrijwillig besluiten dat het toch vrije vlucht wordt of niet. Die keuzemogelijkheid heb ik zelf, helemaal in het begin, een paar keer niet gekregen. Maar het is wel steeds goed afgelopen.
Ja, ik heb wel wat veranderd in de afstelling van naald en compressie schroef. Anders ging die helemaal niet lopen. Maar ik heb goed genoteerd hoe jouw afstelling was voordat ik ging wijzigen, dus ik kan altijd weer terug naar de uitgangspositie. Is de stand trouwens niet luchtdruk, luchtvochtigheid of temperatuur afhankelijk? Ik roep maar wat. Overigens soms gaat hij ook in de twijfelloop, zo noem ik dat. De propeller slaat van links naar rechts. Ik ga aan slag met jullie suggesties en maar eens kijken of het resultaat oplevert. Vast wel. Goeie suggestie ook om te zien of de escapement blijft werken bij lopende motor. En het zelf gesoldeerde tankje gaf de vorige keer precies 1 minuut looptijd.
Dat laatste is zeer zeker het geval, maar juist daarom kun je ook alles verstellen. Dat is achteruit starten en 'het dan niet meer weten' > teveel compressie voor de aangevoerde hoeveelheid brandstof.. Tuurlijk! Als ik je daarmee 'the walk of shame' ( achter het wegvliegende RC model aan) kan besparen, graag gedaan... Kan dus afgevinkt....
Vanmiddag de Kadett proef gevlogen op Old Hayroad Aerodrome. Ideale omstandigheden met weinig wind. Starten en afstellen van de diesel ging goed met hulp van Enke Blériot. (Eerste klas mécanicien) Eerste start met wat te veel vermogen. De Webra Rekord heeft sinds 1968 nog weinig aan kracht ingeboet. Het model ging in loopings naar boven maar door op het juiste moment rudder te geven kon dit enigszins worden tegengewerkt. Gelukkig liep de motor niet te lang door en de glijvlucht was al een stuk zekerder. Zeker een stuk of vijf/zes vluchtjes gemaakt waarvan deze met Enke Blériot aan de controls. Nauw ja controls. Let op het NIET gebruiken van knuppels en overige talloze mogelijkheden van de Taranis. En let ook op het heerlijke geluid van de Webra, de ganzen, de overweg en de trein op de achtergrond. ik op
ach..wist je niet dat ik geflipt ben?? Wat is er met het filmpje..."door de gebruiker verwijderd" xie nix...
Nu beter? Ik heb mijn halve juichkreet aan het einde van het filmpje verwijderd, vandaar . Nieuwe link zelfde filmpje met in de hoofdrol KADETT, Énke Blériot en filmer HBZWEEF. PS zet het geluid op maximum!
Misschien leuk: ik heb een update van de besturing van de Kadett gemaakt. Het escapement wat het richtingsroer aanstuurt was vroeger al (en nu nog steeds) een probleem qua betrouwbaarheid. Wind je het rubber, dat als het ware de motor is van de escapement, te strak op dan is er te veel wrijving in het mechaniek en werkt het soms wel en soms niet. Is het rubber te veel afgewonden dan werkt het ook niet meer. Experiment in mijn geval zegt dat het rubber ongeveer 150 slagen dient te worden opgewonden. Het zou fijn zijn als je het aantal windingen middels telemetrie in de smiezen zou kunnen houden zodat je bijtijds het rubber opnieuw opwindt. Op RC Groups.com konden ze me helpen met een voorzetje om mijn Taranis zo te programmeren middels een globale variabele, dat het aantal keren dat de schakelaar op de zender die het roer bedient op scherm te zien is en er een alarm klinkt als als het rubber 100 slagen is afgewonden. Elke bediening van de schakelaar doet het rubber een halve slag afwinden. Tevens via telemetrie zie je het voltage van de ontvanger accu met een alarm ingesteld als de spanning te laag wordt. Mocht een en ander betrouwbaar blijven werken dan moet uiteindelijk al dat nieuwerwetse spul (de Taranis) vervangen worden door een éénkanaals zender. uiteraard zoals mijn oorspronkelijke Futaba 5S er uit zag maar dan wel stiekem op 2,4 ghz ipv op 27 mhz. Als je wilt zien hoe het nu werkt klik dan op onderstaand linkje.
Overtuigender kan toch haast niet? Wellicht kunnen we deze functionaliteit toevoegen aan je Futaba encoder, ik zal er eens over puzzelen. Heb je dit ook al op Mode Zero gezet? Want daar gaan ze ook uit hun dak als ze dit zien.
De Frsky module bedoeld voor de in aanbouw zijnde kopie van de Futaba 5s kan toch geen telemetrie aan? Ik heb nog wel een printplaat voor het HF gedeelte van de Taranis liggen. Misschien is dat te gebruiken? Als telemetrie in de remake Futaba zender kan worden geïntegreerd dan zou dat fantastisch zijn. Dus puzzel er op los alsjeblieft Bruno
Toch wel. Het zijn Rx en Tx in dit plaatje: Maar ook zonder daarop aangesloten randapparatuur heb je op zijn minst een RSSI terugmelding, met piepjes. Dat werkt altijd. Ik weet dat er ook voor je on board accumeting een akoestisch alarm zou moeten zijn (andere piepjes). Maar daarmee heb ik nog niet geexperimenteerd, maar dankzij jouw opmerkzaamheid ga ik dat nu zeker een keer proberen. Als al niet daarvoor, wat me niet nodig lijkt, dan wellicht toch voor iets anders. All in good time, but I will....
Ja ik heb die Frsky module ook en er staat duidelijk telemetrie op! Zie ik nu pas. Maar niettemin hoe de Pro mini te programmeren dat de telemetrie data kan worden weergegeven, dat gaat me vooralsnog boven de pet. Kortom: afwachten maar.