Graupner Kapitan XL

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 9 aug 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hoogste tijd om wat info te verzamelen voor nog een Traumhaftes model/project..een ultieme VRA...

De Grauner Kapitan (met de Graupner Variophon Anlage er in) ... iets van 1400 á 1500 mm span voor een Webra 2,5 met drossel

Het begon met...Wat te doen met een Bellamatic en SERVOautoMATIC...Ik dacht dus heel even de Bellamatic in de Manx Monarch te zetten maar nee.

Wat is nl het geval..de servo's die ik van Paul heb gekregen werken naar behoren.

Dus dit ligt hier te liggen..

. IMG_20200809_082354.jpg IMG_20200809_082410.jpg

Nu was ik nog niet begonnen met de Mc Gregor zender.( een om te bouwen Spectrum 2,4 gieg).. en stond op het punt om daar mee te beginnen.

Wat als??

Ik zit al tijden op de Engelse tour en..zou toch leuk zijn om eens een Duits uitstapje te maken.... de bouwstenen en de 2 servo's zijn van rond 1963 dus..

- de 2,4 gieg Spektrum zender ombouwen tot 1963 Grundig Tonsender look alike (4 kanalen of te wel 1 schakelaar voor richting en 2 drukknoppen voor motor)
    - een Duits bijpassend kissie
    - een Duits dieseltje met drossel er op ( die dan met de SERVOautoMATIC) bediend kan worden en het RR met de Bellamatic.

En zo kwam ik bij de Kapitan die ik voor het eerst in 1965 op de Renderklippen zag vliegen (Lammert Jan Beumer).

En welke zender kan er bij gehoord hebben ....dus die Grundig van Graupner die in de Bellamatic handleiding genoemd wordt.....Ik ga eens fff terug in dit topic naar Jef zijn Grundig kijken, hij had er dacht ik ook bouwstenen bij..

Ja hoor...dit dus..

Zo'n kassie namaken ( met 2 stuks 3 standen schakelaars er op) en de bouwstenen opfrissen en stickers er op...nee geen echt 27 Mc werkend geheel maar dus een Variophon look alike..

3 standen schakelaar ( richting) zit er bovenop en 2 drukknoppen voor tikkie meer en tikkie minder gas. Moet te doen zijn...

Servo's opfrissen en een voorbeeld...

Nu nog de bouwsteen stickers vinden voor de Variophon Rx...Verder dan dit kom ik niet...is niet genoeg om stickers van na te maken..

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
  3. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik schreef daar ook dat de minimum spanning die dat regelaartje moet hebben 3,6V is, wat teveel is voor het 2,4V motortje van de Bellamatic, en dat je dat op kan lossen met een weerstand in serie. Een betere methode is om een diode in serie te zetten. Dan heb je ong. 0,7V - 1V spanningsval, maar omdat de motor omgepoold wordt moet je er dus twee parallel zetten, in tegengestelde doorlaatrichting. We even de maximum stroom bij 2,4V meten (met slippende koppeling) om te weten welk type diode.

Ik moet wel even waarschuwen: kennelijk kan de regelaar geprogrammeerd worden, maar er is niets te vinden over hoe. Bijvoorbeeld hoe je de remfunctie uit kan schakelen. Nou hoeft dat geen probleem te zijn, van wat ik weet van rc auto's werkt de rem als de stick een klein beetje naar de reverse kant gaat. Bij een bang-bang driestandenschakelaar zul je daar geen last van hebben.

Laatst bewerkt: 9 aug 2020
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    ok daar komen we wel uit...fff op Bruno wachten en dan kan ik besluiten wat te kopen of dat Bruno wat maakt ( maar Bruno..jij bent ook al bezig met de Rx voor de Rehaton..dus nu maar fff wat kopen?)

Maar Max...de ESC staat toch op de boordspanning van 4,8 tot 6 volt? en de secundaire accu die aan de ESC hangt is dan 2 x 1,2 is die maximaal 2,4 volt?

Of werkt die Bangood anders dan een gewone ESC? en werkt alles met 1 voeding?

5. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Nee, de "boordspanning" van de ESC en de werkspanning van de motor kun je niet scheiden. Je moet dus de ESC met minimaal 3,6V voeden, en dan iets verzinnen om de motor niet op te blazen ( de diodes). Ik maak zo wel een schets.
    Schermafbeelding 2020-08-09 om 10.19.12.png

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik snap het!!

Andere benadering...heeft Hobby King geen 2 kanten op ESC voor auto's die wel de gebruikelijke 2 spannings circuits hebben?

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Fff terug naar de Kapitan..zijn er meer vintage liefhebbers die een vergrote Kapitan wel zien zitten ( dus voor een 2,5 diesel)????

Ik maak me nl ernstig zorgen dat Arthur en Ton zich gaan vervelen na de vakantie periode...:eek::D:p

8. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    "Gebruikelijk" is een BEC, maar dat werkt als je een hoge motorspanning en een lagere ontvangerspanning nodig hebt, hier is het precies andersom.

9. HBZWEEF

HBZWEEF The First Aviators

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Ik heb hier de Kadett staan. De Kapitan is de dubbel gevleugelde uitvoering. Zou wel goed bij elkaar passen. Voelt de Kadett zich niet zo eenzaam.:banana:

10. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Henk B. dan is de 'Tourist' natuurlijk de volgende.
    Die heeft dan weer het voordeel van de deelbare vleugel.

HBZWEEF vindt dit leuk.
  11. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik denk het wel.
    Deze bijvoorbeeld werkt al vanaf 2,5 V: https://www.banggood.com/MicroRC-5A...s=detail-left-hotproducts__2&cur_warehouse=CN
    2 stuks NiMh in serie voor de stuurmotor en je bent het heertje.....

Edit (deze lijkt me zelfs handiger):
    Of anders deze ukkepuk: https://www.banggood.com/2_7A-1S-Du...ft-hotproducts__4&ID=6266377&cur_warehouse=CN

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bruno en Max..het gaat me wat boven de pet.

Wat ik nodig denk te hebben is
    - een ESC die op 4,8 V kan werken (dus de boordaccu ivm de Rx)
    - bi directional is ( dus voor auto's etc)
    - een tweede accu op aangesloten kan worden met 2,4 V voor de beide Graupner servo's

Kan dat met die Banggood?

In dat geval hoef ik dus niet met diodes etc te werken om de juiste spanning voor de servo's te krijgen.

Nogmaals is fff moeilijk voor me om te begrijpen..

13. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik zie twee keer dezelfde link?

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Kapitan:

HenkvH
    Henk B

wie volgt? nee we zetten geen druk op de ontwerpers..dat lijkt maar zo..:eek::D:p

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Max...ik zie nu je tekening...NU SNAP IK HET!!!!!!

16. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Klopt, is gecorrigeerd.

Met deze hebben we een grote kans dat zoiets gaat lukken (is wel maar steeds voor 1 stuurmotor, je hebt er dus 2 van nodig)

17. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002

18. H. de Vries

H. de Vries The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2016
    Kan ik alleen maar beamen. Een geweldig model. Vlieg er al jaren mee met een 1 cc PAW diesel. Geen model voor veel wind overigens.
    kapitan1.jpg Kapitan2.jpg

Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  19. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    De beschrijving is abominabel slecht, maar ik begrijp er uit dat ook hier er geen scheiding tussen motorspanning en voedingsspanning van de regelaar is.
    Je voed het hele handeltje (inclusief motor) vanaf de ontvanger via de servo-stekker, of soldeert een aparte batterij-aansluiting direct aan de regelaar. In het laatste geval wordt dan ook de ontvanger via de servo-stekker gevoed, maar je kunt dat voorkomen door de rode draad uit de stekker te trekken, en hopen dat de signaaloverdracht nog goed werkt.

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014

Deel Deze Pagina