Graupner Key West - motor + ESC?

Deze vraag zal vast al wel 30 keer beantwoord zijn, maar ik kan het niet vinden...

Ik heb via EBay een Key West op de kop getikt (jongensdroom!!!), daarin zit nog wel de motor en servo maar verder niet.
De motor is een 700 Turbo 9,6V. Geen waterkoeling, dus dat zou ik eigenlijk ook nog even moeten regelen.
Mijn vraag is nu alleen een beetje tweeledig. Als eerste, als ik deze motor zou blijven gebruiken... Kan ik dan deze of deze ESC gebruiken of moet ik echt een zwaarder model opsnorren? En hoe zwaar dan ongeveer?

En mocht ik de motor vervangen voor een brushless exemplaar, welke motor en ESC zou ik dan aan moeten denken...?

Alvast bedankt!
 
Idd, jongensdroom... maar de tijd heeft niet stilgestaan en er zijn intussen brushless motoren en dito regelaars. Inspecteer eerst 'ns de kwaliteit van de romp. Dit soort modellen staat erom bekend haarscheurtjes te vertonen die voor narigheid op het water gaan zorgen zodra jij gaat tunen en de snelheid gaat opschroeven.
 
Snelheid ópschroeven was eigenlijk niet de bedoeling. Ik wilde eigenlijk vooral weten welke regelaar ik icm deze motor nodig had, of wat ik nodig zou hebben als 1-op-1 replacement. Dus een motor waarmee ik dezelfde prestaties zou kunnen halen.
 
Ik zou zeker geen van beide regelaars nemen...!
De 1e is slechts een 30 A type, voor een 700 type is dat erg weinig. Zeker als je evt. later een 700 BB Neodym motor erin zou zetten. Neem eentje met min. 60 A, watergekoeld. Maar als ik zo snel even kijk zie ik die niet bij HK.

De 2e regelaar staat erom bekend dat ze uitfikken! Zelfs in een schaalmodel heb ik ze -bij anderen- al een stuk of 4 in rook zien op gaan. Het kost niets, maar geloof me, het IS ook niets...
Een achteruit heb je -ook bij een Key West- niet nodig. Het zijn speedboten, die varen alleen hard vooruit.

Een Robbe 570 Navy regelaar is bijv. een goede regelaar, die echter werkt met een aparte ontvangeraccu:
NAVY CONTROL 570 REGLER ROBBE

Iets goedkoper, met BEC én stukken beter:
Modellbau-Regler.de Shop - AS16-100 BEC Lipo

Kun je evt. zelf -indien nodig- voorzien van waterkoeling door een koeling van bijv. Graupner (voorbeeld):
Wasserkühler für Fahrtregler Graupner 3329 - Hobbydirekt Modellbau

Of een iets zwaardere versie:
Modellbau-Regler.de Shop - AS18-100WK BEC Lipo

Of, als je handig bent met soldeerwerk, een zeer goedkope zelfbouw 60 A type, moet je nog wel zelf waterkoeling op maken:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz 12 Zellen 60A BEC

Advies: Ga niet te krap zitten met je Amperes qua regelaar.
Met de genoemde brushed regelaar AS 12-70 kun je ook nog de lipo als accu proberen. Als ik mocht kiezen zou ik deze nemen, ALS het een 'rtr' cq 'plug and play' regelaar moet zijn; Voor dit werk goed genoeg.
Wil je echt verder met speedvaren, dan zal het wel brushless gaan worden en heb je al niets meer aan deze regelaar. In dat geval zou ik de zelfbouwtype nemen, die zijn bij een aantal vaarders gebruikt en qua prijs/prestatie voldoen ze goed. Maar enige handigheid komt hierbij wel van pas.

Met een 700 BB Neodym motor als goede (beste) vervanger van een 700 type is een Key West zeker leuk vooruit te krijgen, het is echter niet te vergelijken qua snelheid met de andere modellen van tegenwoordig. En zoals Eric al aangaf, het is een oud type ABS romp waar je eigenlijk geen brushless in moet zetten, dan kun je beter een Psychocat of zo nemen, maar dat was dus niet je bedoeling.

Maar aangezien het een 'jongensdroom' is zou ik het bij een Key West maar bij brushed aandrijving laten... ;)
En check je hele romp en lijm desnoods alle naden na (evt. met een glasmatje langs de zijkanten), en de beide neuzen ook even erbij pakken.

Groeten, BJ
 
Laatst bewerkt:
Òf je haalt alles eruit (motor eruit, servo eruit), verstevigt de romp aan de binnenzijde met glasweefsellaag en stapt over op brushless. Het is op zich een leuk model, stukje nostalgie.
 
Zoals gezegd: Harder wil ik zowiezo niet, ik ben eigenlijk al een beetje bang dat ik hem in originele staat al stukvaar (iets met oud plastic enzo). Stiekem zit ik er over te denken om er eerst een mal van te trekken in epoxy en glasvezel, zodat ik een gfk-romp kan maken en dan dáármee gaan varen. Maarja, dat is ook weer een partij werk waar ik eigenlijk niet om verlegen zit ;)

Op welke waarde baseren jullie eigenlijk hoe zwaar je ESC moet zijn?
 
In principe de motorspecificaties. De fabrikant geeft op voor één specifieke motor waar bij een specifiek voltage het ampèrage is, waarbij de maximale werkingsgraad wordt behaald.

Voorbeeld: ik heb een LMT 1535/5 en die vaar ik op 2s, dus 7,4V. Bij dit voltage ligt de max werkingsgraad (91%) tussen 60A - 90A zegt de fabrikant. Kan dit ampèrage hoger worden als ik vaar? Ja, alleen ik kies een propellor uit waarbij ik binnen deze bandbreedte blijf.

Als je het Ampèrage logt heb je zekerheid (av. = 61A, piek = 77A). Echter, op het gehoor kun je ook veel doen. De motor moet niet ontzettend makkelijk op toeren komen en blijven (te kleine prop), maar het mag ook niet zo zijn dat de motor amper op toeren komt (te grote prop).

Theoretisch heb ik dus voldoende aan een 80A regelaar, echter het wil nog wel 'ns zo zijn dat af fabriek de FET's onvoldoende tegen het koelblok aanliggen. Daarom heb ik voor een 150A regelaar gekozen (veiligheidsmarge).
 
Hallo setsunakaede,

Het bouwpakketje van Modelbauregler waar BJ naar verwees heb ik jaren gebruikt samen met een 700 Neodym in een Mono II op 12 cellen, waterkoeling erop maken is een fluitje van een cent.
Ik heb 'm nog liggen.

De Key West heeft een paar kieltjes onder de sponsons zitten, die door 'iedereen' werden verwijdert, ze drukken namelijk de neus naar beneden, kijk er even naar of die remmen er nog op zitten...

Je hebt weinig ruimte onder de kap, dus een dunne waterkoeling past daar het best, gecombineerd met borstelkoeling:

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Eric,

Bedankt voor de uiteenzetting, een duidelijk verhaal denk ik.

Jan,

de Key West heeft inderdaad de kieltjes nog er onder zitten, ik had de uiteenzettingen hierover al gelezen vóórdat ik hem kocht.
Ik heb hem vooral voor de nostalgie en om recreatief te varen met standaard set-up; hoe erg zijn die kieltjes dan? Ik heb namelijk wat angst om ze er onderuit te snijden. Stiekem heb ik eigenlijk zelfs wat angst om ermee te gaan varen, bang om hem tegen een tak onder water oid direct stuk te varen...

Ik ben op zich wel geinteresseerd in dat bouwpakketje en in elkaar zetten zou ook geen punt moeten zijn; ik kan best wel een beetje solderen. Alleen die verzendkosten... crisis. Bijna even veel als het pakketje zelf! Zo veel betaal ik ook voor een flinke bestelling uit Hongkong..

Die mantelkoeling; is dat een in de vorm gebogen plaatje messing met hoeklijntjes voor de montage, pijpjes voor de koelaansluiting en een beetje rubber er tussen voor de afdichting, of mis ik ergens nog een kleinigheidje?
 
Ik ben op zich wel geinteresseerd in dat bouwpakketje en in elkaar zetten zou ook geen punt moeten zijn; ik kan best wel een beetje solderen. Alleen die verzendkosten... crisis. Bijna even veel als het pakketje zelf! Zo veel betaal ik ook voor een flinke bestelling uit Hongkong..

Die mantelkoeling; is dat een in de vorm gebogen plaatje messing met hoeklijntjes voor de montage, pijpjes voor de koelaansluiting en een beetje rubber er tussen voor de afdichting, of mis ik ergens nog een kleinigheidje?

Heb je geen familie in Duitsland, waar je het pakketje naar toe kunt laten sturen?
Binnen Duitsland zijn de verzendkosten €3,25.
Zo doe ik het altijd, want ik ben een beetje flauw van die 'uniforme' posttarieven binnen Europa...

Als je mij een mailadres stuurt per PB dan stuur ik je een tutorial en wat foto's over het maken van zo'n mantelkoeling.

Als de boot een ongeverfd exemplaar is, lekker vergeeld, dan is een deel van de weekmaker uit het ABS verdwenen en wordt het hard/bros.
Als je dan op snelheid (en een KW op 12 cellen met een 700 Neodym is rap) iets raakt, helpt er geen poolnoodle meer, want dan desintegreert de boel volledig.

Persoonlijk zou ik de verbindingslip wegschuren, de beide helften voorzien van een aantal laagjes glasweefsel en epoxy (waarbij je de eerste laag glasweefsel met Aceton, of MEK in de ABS werkt) en de zaak weer aan elkaar plakken/lamineren.

Dát, of een mal trekken, waarbij je de kieltjes er van te voren af haalt natuurlijk.

De kieltjes zorgen ervoor, dat de boot té nat blijft lopen en de motor extra hard moet werken, dit kost snelheid en vaartijd.

Een plaatje ABS aan de binnenkant over de kieltjes lijmen/lassen met Aceton of MEK, dan de kieltjes wegschuren en de boel weer vlakmaken met óf een papje van ABS resten opgelost in MEK, of kunststof plamuur.

Wees voorzichtig met het gebruik van oplosmiddelen als Aceton en MEK, werk altijd met kleine hoeveelheden en laat het goed uitdampen vóór je een volgende (dunne!) laag opbrengt.

Groeten, Jan.
 
PB voor de mantelkoeling tutorial gestuurd!

De boot is ongeverfd inderdaad, maar niet vergeeld. Blijkbaar altijd goed uit het licht opgeslagen geweest.

Ik zie nog wel even wat ik precies met de kieltjes enzo ga doen. Eerst moed verzamelen denk ik...
 
De FETs zijn de IRL 3803, de microprocessor is een acht pens 0714 Tiny.

Modellbauregler heeft voor elke toepassing een door hen ontwikkeld stuurprogramma.

Bij het opzoeken ervan kwam ik nog een Kontronik regelaar tegen; een SUN 4001 40A 6-16 V + BEC.
Deze regelaar komt uit een boot waar een 700 Neodym in zat, dus die kan zeker een 700BB aan.
Eventueel een waterkoelinkje erop en klaar ben je.
full


Als je belangstelling hebt, stuur even een PB.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, jammer een AtTiny. Microcontrollertje.
Ik heb zeker wel interesse in die ESC, ik heb je al een PB'tje verstuurd!

Ik heb vandaag trouwens zelf ook nog wat lopen snuisteren door de krochten van het internet en dan kom je dus uiteindelijk toch weer bij EBay uit.

Even een bloemlezing van "als het te mooi is om waar te zijn...". Ik ben benieuwd wat jullie van deze ESC's vinden:
50A ESC brushed
50A ESC Brushed w/reverse
50A Marine ESC Brushed w/reverse
...En natuurlijk de mooiste:
320A (!) Brushed Esc w/reverse for CAR/BOAT

Nu ben ik licht sceptisch over de eerste, en in toenemende mate over de ESC's die daaronder genoemd worden. De laatste geloof ik botweg niet. Maar ik ben wel even benieuwd naar jullie meningen:rolleyes:

(oh ja, en ik heb zojuist een tweede Key West op EBay.de gescoord, dus ik kan nog wat verknallen zonder gelijk een jongensdroom in diggelen te varen/klussen...)
 
Even een bloemlezing van "als het te mooi is om waar te zijn...". Ik ben benieuwd wat jullie van deze ESC's vinden:
1) 50A ESC brushed
2) 50A ESC Brushed w/reverse
3) 50A Marine ESC Brushed w/reverse
...En natuurlijk de mooiste:
4) 320A (!) Brushed Esc w/reverse for CAR/BOAT
Alle vier worden door de fabrikant aangegeven voor maximaal een 600 type motor, een 'hot' versie daarvan trekt bij het opstarten al gauw 20 - 25A piekstroom.

Een 700 motor trekt piekstromen die nog hoger liggen, dus zonder waterkoeling zou ik het bij geen van deze regelaars aandurven.
Nummer 3) is 'berucht' in de bootjeswereld; helemaal afgedicht brandt 'ie mooi intern af, als je er een 700 motor aan hangt met een 45K

4) dat zijn de piek waarden van de FETs onder optimale (laboratorium) omstandigheden, om dat als praktijkwaarden te presenteren bij zulke dunne kabeltjes...?

Met deze regelaars heb ik jaren wedstrijden gevaren in de Mono II klasse: een 700 Neodym aan 12 cellen NiMH en een 45 K prop:

full


De enige koeling was een messing koker, die over de aluminium koelplaat van de FETs was gelijmd, een stukje siliconen slang er aan geplakt en klaar:

full


De regelaars zijn goor vanwege het slijpsel van de koolborstels, maar ze hebben het altijd probleemloos volgehouden.

Met de SUN 4001 durf ik dit ook wel aan, mits voorzien van waterkoeling en als de boot voor 80% vol gas wordt gevaren.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die "50 Marine" zit volgens mij in de Paula III van onze dochter. Maar dat is geen speedboot, er zit een EF76 II in op 6V met een 35 mm drieblads Dynamic prop. De motor wordt pas na 10 minuten volgas een beetje warm, ik schat het verbruik dan op 5A of minder. Niet gemeten, maar een beetje bepaald aan de accu na het varen. Dat kan hij dus wel aan.

Die 320A is echt een leuke grap. En dat zeker over een Tamiya stekker en met van die wit-metalen motorstekkers... Die smelten meteen weg, maar ik denk dat de regelaar het voor die tijd al voor gezien houdt. Is net als met die 110A die je veel op MP aangeboden ziet. Dat trekt die regelaar echt niet...
 
Tegenwoordig is er veel moois voor borstelloos. Die oude borstelmotoren zou ik om veel redenen afserveren. Tenzij je nog een splinternieuwe Graupner Ultra hebt liggen. Die Ultra's waren nog wel een redelijke poging wat efficiëntie uit een borstelmotor te persen. Maar ook die motoren halen het bij lange niet bij zelfs de low-end borstelloze motoren van nu.
 
Dat is dus ook precies de reden waarom ik op brushless over zou willen stappen: Er is gewoon nog maar heel weinig voor borstelmotoren te krijgen. Daarom was ook het tweede deel van mijn oorspronkelijke vraag, wat voor brushless motor zou er als vervanger geschikt voor zijn?
Ik hoef níet harder! (tenminste, nóg niet! :p )

Gelukkig ben ik door Jan voor 1 Key West uit de brand geholpen met die Kontronics regelaar, dus we gaan in ieder geval van het voorjaar eens een catje uitlaten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de autowereld zijn ze wat lichtgeloviger, sommigen willen zelfs niet weten dat ze opgelicht worden:
[54456] speed-passion-esc-brushless


Leuke regelaars, ook te gebruiken als las-apparaat:
www.fightercatracing.com/index.php?page=shop.browse&category_id=10&option=com_virtuemart

Dat 1e topic is wel al een aantal jaartjes oud. Misschien zijn ze inmiddels ouder en wijzer geworden? Nu heb ik, met mijn slaperige kop (mijn fout), vanochtend een oud topic onbedoeld en ongemerkt gereanimeerd... ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top