Graupner Key West onder handen genomen...

Ha mede boten vaarders en lief hebbers.
Dit verhaal wilde ik jullie eigenlijk niet laten ontgaan.
Een half jaar geleden kreeg ik van mijn broer een Graupner Key West aan geboden met de vraag of ik hem niet sneller kon maken, want met de standaard 700 bb motor vond hij hem eigenlijk niet snel genoeg. Iets wat hij eigenlijk beter niet had kunnen vragen, want onder tussen is de komplete boot verbouwd.
Hier onder een kleine foto reportage van een iets kleine vraag naar een iets grote renauvatie.
keywest1.jpg

Zoals hij oorspronkelijk bij me binnen kwam.
keywest2.jpg

geverft met een roller, waterkoeling van remleiding van een auto gemaakt...noem maar op. Dit bootje moest maar eens flink op geknapt gaan worden.
mip1small.jpg

Als eerste heb ik de boot kompleet geschuurd, om zoveel mogelijk oude verf te verwijderen, en heb ik de kompleete aandrijfset er uit gehaald.
Ten tweede heb ik de achterkant kompleet opnieuw gemaakt en verstevigd, want wat ik met dit beeste wilde uit halen daarvoor was het origineel iets te zwak.
mip4small.jpg

Zoals je kunt zien had ik zo iets van....Mmmm hier passen ook wel 2 motoren in, dus moest ik ook 2 aandrijvingen maken.
keygulf1sm.jpg

En dan hier eindelijk na er flink wat tijd te hebben in gestoken het eind resultaat.
keygulf2sm.jpg

Een key west in een nieuw jasje met een kompleet nieuwe setup, en 1 die nog nooit zo hard heeft gelopen.
keygulf3sm.jpg

Een Key west naar een in de kleuren van "Gulf Racing" wat in de jaren 60 de grote concurent was van Ferarri, en die met Ford samen vocht op de titel.
keygulf4sm.jpg

Vandaar ook mijn Ford Gt 40 er naast in de originele kleur.
keygulf5sm.jpg

Ik moet zeggen, hij ziet er niet verkeerd uit, al zeg ik het zelf.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Ontzettend geslaagd!!! Errug mooie kleuren! Is vast een heel karwei geweest? hoeveel uren heb je er in zitten?

Robert

Dank je Robert...
Ik denk dat ik er nu zo ongeveer 200 uur in heb zitten, maar nu ik eindelijk het eind resultaat voor me heb staan, moet ik ook echt zeggen dat ik het waard geweest vind. kelere dit was mijn eerste echte renouvatie die ik met en boot heb uit gehaald, en ik heb meer en deel zelf moeten verzinnen om het mogelijk te maken. Ik heb hier en daar ook wel een hoop tegen gehad, maar na dat ik op een gegeven moment de motoren op hun plek had zitten en de aandrijving op zijn plaats heb ik gelijk eventjes tussen door een proef vaart gehouden om me een beetje hoop te geven of dit project inderdaad wel werkte, anders zou alles voor niets zijn geweest.
En ik kan je vertellen dat is het zeker. Ik heb nu 2 tests dagen gemaakt om te kijken wat tie doet ook met storm achtig weer en ik moet zeggen... hij vaart perfect. en ik heb ook mee gevaren met andere elektro vaarders die ook al aardig op weg zijn om met hun elektro boten snel te maken... hij is inderdaad nu weer haantje de voorste. Ik schat dat ie zo rond de 55 a 60 km/h loopt, maar helaas door de renouvatie heb ik geen plek meer voor de GPS, en al zou ik die hebben... dan zou ie er te zwaar worden waardoor het vaar gedrag dramatisch achter uit zou gaan, en ik nog niet zou weten hoe hard die daad werkelijk zou gaan.

je wil dus zeggen dat je 50 werkdagen erin hebt gestoken?!?!?! :roll: beetje lang vind je niet :?: :?: :twisted: maar complimenten voor je werk :!: :!:
groeten Edwin(lightning) :wink:

Edwin, tja het is inderdaad een hoop uur wat ik er in heb gestopt, maar dan reken ik al het testen mee. De achterzijde is kompleet op nieuw opgeboud verstevigd, de bodum is versterkt, en het gat wat daar zat opgevult, geplamuurt, en geschuurd. zodat je nu niet meer kan zien dat daar ooit een flink gat heeft gezeten van de vorige as. Verder heb ik ook de rest van de romp moeten verstevigen. Ik heb nu eenmaal wat geleerd tot 2x toe het uiterste uit een boot halen vergt veel van de romp.
Ook het plaatsen en het maken van de drives en het plaatsen van de motoren was nog een flinke uitdaging. Gewicht speeld in dit stadium een erg belangrijke rol, en je kan niet zomaar iets plaatsen met een grotere kans dat het project niet zou slagen, en ik er niks mee zou op schieten.
2 motoren en drives in een Key west is voor een hoop mensen ook onbegrijpelijk, en ik heb ook van velen gehoord dat kan niet dat gaat niet, dus ik heb zelf alles moeten uitdenken berekenen, proberen, en aanpassen tot dat alles juist op zijn plaats zat. en ik kan je zeggen dat het niet altijd mee heeft gezeten.
Nog steeds niet, want heb ondertussen oververhittings problemen van mijn regelaar, die tot 60 cellen kan, maar bij 8 cellen smelt de krimpkous al weg. Maar goed. ook daar ben ik weer mee bezig om een juiste oplossing voor te bedenken, en de boot zo licht en effectief mogelijk te houden.
Ik hou jullie op de hoogte.

hoi Mario! okee nu kan ik me een beetje indenken hoeveel tijd het gekost moet hebben :wink: alsnog PETJE AF voor je resultaat! neem je hem mee naar elst?? want ik ben daar allebei de dagen! ik sta bij de GM stand en ik ga ook af en toe varen met mijn Graupner Grand Prix...
Edwin

en nu moet je hem zeker weer aan je broer terug geven... maar wat voor een motoren / accu's liggen er nu precies in?

@Edwin, ja natuurlijk kom ik bijde dagen ook naar Elst. Ik ga der dan ook mee varen. :D

@Rogier. Nee, deze hoef ik nu niet meer terug te geven aan mijn broer. Voor hem had ik onder tussen al een nieuwe Key west gekocht, omdat hij toen ik er halve wege mee bezig was, de hoop ook al had op gegeven, en dat hij eerder het gevoel had van...Laat deze boot maar voor wat het is, je kunt niet alles mee hebben. Einde verhaal...
En wat denk je... Nu heeft hij na al die tijd eindelijk het eind resultaat gezien, en nu wil die dat ik die nieuwe Key West ook maar zo bouw. :D
Één ding scheeld, ik weet nu waar ik op moet letten, en hoe ik die nu moet gaan op bouwen. Nu lukt het hoop ik wel in een paar dagen, aangezien ik daar niks aan te plamuren heb. Pffff.

Back