Graupner Kwik Fly Mk3 : Restauratie verslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Airo, 13 jul 2007.

  1. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Zoals enkelen van jullie al weten heb ik van Jako 'jakkie takkie' het bovenstaande toestel overgenomen.
    Kwik Fly Mk3
    Het is reeds in mijn bezit vanaf 30 juni, maar door een vakantiejob heb ik er nog niet veel tijd aan kunnen besteden.

    De Kwik Fly is een model met een hele geschiedenis :

    [​IMG]

    - Het is een doorontwikkeling van de door Phil Kraft ontworpen Kwik Fly (die ook zijn eigen radiosystemen bouwde)
    - Deze werd met het origineel in de jaren '60 wereld- en Amerikaans kampioen.
    - Is oorspronkelijk ontworpen voor een 10cc

    Het is de bedoeling dat dit project rustig vordert, want ik heb nog niet veel ervaring met acrokisten, dus dat moet eerst bijgeschaafd worden.

    Ik ben begonnen met het verwijderen van de oracover van de vleugel, zodat ik kon nakijken of er onderhuidse breuken waren. Deze zijn er, en wel allemaal aan de linkerkant. Het zijn een drietal ribben die scheuren vertonen.

    Foto's zeggen meer dan woorden natuurlijk :

    [​IMG]

    Zo zijn er 3 ribben.

    Ook draagt de vleugel sporen van reparatie :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook ben ik niet altijd te spreken over de netheid van de eerste eigenaar (niet jakkie takkie) :

    [​IMG]

    Verdere 'mankementen' tot nu toe zijn :

    - Geen cockpitkap
    - Ontbreken van een neuswiel
    - motorruimte die met een onbekend materiaal brandstofbestendig is gemaakt

    [​IMG]

    - geen originele motorbokken.


    Wat staat er verder nog op het programma :

    - De romp ontdoen van oracover en nakijken op breuken
    - Reparaties uitvoeren
    - Eventueel de vleugel opnieuw beplanken
    - Rolroeren aansturen met elk een eigen servo
    - Terug foliën in de originele Graupner cataloguskleuren
    - Voorzien van motor


    Voor enkele van deze taken kan ik wat hulp van jullie gebruiken.

    Ik heb totaal geen voeling met de brandstofmotoren van die tijd. Daarom zou ik willen vragen of iemand van jullie me enkele goede/veelgebruikte 10 cc motoren van die tijd kan aantonen, en me kan voorzien van zoveel mogelijk fotomateriaal van die motoren. Enkele motoren die ik al heb horen vernoemen zijn :

    - Enya .60
    - Helmut Bernhardt (HB) 61 PDP
    - HB Schiebevergaser
    - ...

    Ook afbeeldingen van servo's van die tijd zijn welkom.
    Of indien iemand beschikt over zo een servo (werkend of defect) dan hoor ik dat graag.

    Verder zijn ook plaatjes van de originele kleuren van de Kwik Fly welkom.

    Alvast bedankt daarvoor.


    De inleidende post is iets langer geworden dan wat ik had gedacht, maar zo een toestel verdient wel wat aandacht :p :!: :!:

    Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van de vooruitgang.

    Mvg,

    Dennis
     
  2. HuibW

    HuibW Guest



    Hallo Dennis,

    Ik heb zelf een Kwik Fly die ik in de 70 - er jaren heb gebouwd van tekening maar die nog nooit heeft gevlogen.
    Toen nog traditioneel bespannen met papier en spanlak.
    Door diverse verhuizingen zijn er verschillende scheuren in de bespanning ontstaan.
    Ik wilde toen al het papier eraf halen, maar dat gaat echt niet.
    Zelfs weekmaken met thinner wilde niet lukken.
    Dus maar besloten de scheuren met nieuw tissue, dat nog amper is te verkijgen, te repareren.
    Om de reparatieplekken te camoufleren ben ik nu bezig de vleugel en romp opnieuw te schilderen.
    Daarvoor heb ik de ailerons elk van een eigen servo voorzien, dus er moesten eerst flinke gaten
    in de vleugel worden gemaakt.
    Ook de besturing van het neuswiel heb ik aangebracht, hoewel ik niet echt enthousiast ben over een neuswiel, ik had liever een staartwiel gehad, maar ja, het was er nu eenmaal.
    De motor is een Super Tigre .56 uit die tijd, die nog niet eens goed is ingelopen.

    En nu maar zien of het ding ooit nog eens zal vliegen!

    Succes met jouw herstelwerkzaamheden.

    Huib
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zou het tissue uit de open stukken helemaal wegsnijden, de rest goed opschuren en dan de bekledingsmethode uit deze bouwthread http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=62739 -ik dacht blz. 2- toepassen. Levert nauwelijks gewichtstoename op en is bijna zo prikbestendig als plasticfolie en zeker torsie- en buig sterker. Het is bovendien zeer duurzaam.
    Een ST .56 is niet zo sterk als een ENYA 60 II, die Kraft gebruikte, je komt er mee in de buurt van het bruikbare minimum. De kist moet dan zeer licht blijven, die van Kraft was 2750 gram (!) Mijn ST .60 s liepen altijd goed met Top Flite of Zinger 12 x 6 hout. Of de ST 56 dat trekt weet ik niet.... 20% wonderolie en 5% nitro, daar is deze motor voor gemaakt. Anything else and you'll murder it...
    Schilderen? Ultradun spuiten, hoop ik toch...
     
  4. HuibW

    HuibW Guest

    Helaas Bruno, het leed is al geschied, gewoon dun geschilderd met de kwast.
    In een keer een goede dekking. Ik ben trouwens bezig een spuitcabine in de schuur te
    maken, maar had geen geduld om daar op te wachten. Hoewel, mijn projecten duren allemaal
    al zo lang, daar had ook wel weer een jaar bij gekund! :oops:
    Een ander zwaarwegend argument was het feit dat ik een kleur wilde die niet
    bij de bestaande strijkfolies beschikbaar is.
    De opmerking op de bouwlink hierover is me uit het hart gegrepen.
    Strijkfolie is redelijk makkelijk aan te brengen, maar eigenlijk niet echt mooi.
    Maar ik ben in de begintijd dan ook LB vlieger geweest
    en met spanlak en tissue opgegroeid.
    Er zijn ook alleen maar basic kleuren verkrijgbaar, de enig acceptabele kleur is wit.
    En dat terwijl de huidige verven zo een enorme keus aan kleuren bieden!
    Ik ga de manier van bespannen met zijde en tissue zeker een keer proberen.
    Aan de andere kant lijken mij volledig ingedekte vleugels met piepschuim kern ideaal:
    minder kans op scheuren in de bekleding en een volledig vlak oppervlak.
    Wil ik ook nog eens zelf gaan maken.

    Groet,
    Huib
     
  5. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Er is trouwens ook een mini fly van het fabrikaat Multiplex. De gelijkenis met de Kwik Fly mk3 is behoorlijk groot, ik zal er eens een foto van schieten.

    @Huib: eventueel heb ik nog een Super Tigre .60 liggen uit 'die tijd' (althans dat vermoedt ik).
     
  6. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Hey iedereen, inmiddels al een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst.

    Op dit moment is alle bespanfolie verwijdert (zowel van vleugel als romp) en zijn alle scheuren gerepareerd. De vleugel is gerepareerd en van alle overbodige stukjes balsa ontdaan. Nu ligt hij al even langs de kant omdat ik bezig ben met de bouw van een Graupner Loop, om daarmee mijn acro-capaciteiten wat te verbeteren ;).

    De bespanning wordt normaal gewone folie.

    Ik zit wel met een probleem voor de motor. Zou iemand me een boven- voor- zij- en achteraanzicht van de ENYA 60 II kunnen bezorgen? Of een site waar ik deze zelf zou kunnen vinden? Ik heb namelijk al redelijk wat gezocht, maar kan op internet niks vinden.

    Ik ben blij dat deze kist nog bij redelijk wat mensen bekend is.

    Mvg,

    Dennis
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Klopt, dat is een 'ontwerp' van H. Schenk De verschillen met de Kraft Mini Fly (die was er ook, voor .35 motoren) zijn ook goed te zien op de tekeningen in deze thread: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=65978&postdays=0&postorder=asc&&start=0 De kleinste versie, voor .19 motoren, was de Flea Fly.

    Als je een foto plaatst, kunnen we kijken hoe oud de motor ongeveer is.
     
  8. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Het is deze:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Was onderdeel van een kleine verzameling modelvliegspullen van halverwege de jaren 70.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat lijkt me een G60 Blue head. Een stuk sterker dan de ST .60 (in feite een uitvergrote G21 serie, herkenbaar aan het niet gedeelde carter) en veel sterker dan de ST 56, een kleinere uitgave van de ST .60
    Deze G60 is vergelijkbaar met de Webra .61 Blackhead en de ENYA 60 -II.
    De laatste drie zijn wel een stuk zwaarder dan de ST familie, dus kijk uit met het zwaartepunt.
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Blijft voor het originele jaren '70 geluid deze uitlaat zitten?
     
  11. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Ik denk dat die uitlaat er helemaal af moet :)
     

Deel Deze Pagina