Graupner Lipo balancer Plus vraag.

Hey

Ik heb overlangs de combinatie gekocht van de ultramat 14 en de lipo balancer plus van graupner.

Nu merk ik dat als de lader stopt omdat de batterij vol is, dat de balancer vlijtig doorgaat met balanceren. Is dit normaal?

Verder is er ook een Disconnect mode, waarmee ik de cellen kan balanceren zonder dat er een lader bij aan te pas komt, maar door een of andere reden stopt hij al na een paar sec.

Iemand een woordje uitleg hier over ?

Mvg

Mario

mario zei:
Nu merk ik dat als de lader stopt omdat de batterij vol is, dat de balancer vlijtig doorgaat met balanceren. Is dit normaal?

Ik heb die balancer zelf niet, maar heb wel gezien dat de max. balanceerstroom erg weinig is, 20mA of zoiets. Daardoor is het heel goed mogelijk dat de cellen na het laden (met over het algemeen een veel grotere laadstroom dan die 20mA) nog niet gebalanceerd zijn, dus de balancer heeft veel meer tijd nodig om zijn werk af te maken :cry:
Die kleine balanceerstroom is eigenlijk niet goed voor de lipocellen, tijdens laden kan het dan mogelijk zijn dat een cel boven de kritische spanning komt (ca. 4.25V).
Hoe lager de laadstroom hoe veiliger in dit geval :wink:

De Robbe Equaliser heeft dit euvel ook, als de lader afslaat dan moet het pakket direkt afgekoppeld worden, dit staat ook zo in de handleiding. Reden is dat de balancer automatisch van mode omschakelt en autonoom blijft balanceren, dus je cellen ontlaadt tot de spanning van je laagste cel. Het is natuurlijk muggenzifterij maar als je zo'n freak bent die z'n accu altijd voor 100% wilt benutten...

Maar als de lader ermee ophoudt en de balancer dus alles brengt naar de cel met de laagste spanning... dan wil dat toch zeggen dat balancer tijdens het laden weinig nut heeft, als er nog steeds een "zwakste" cel is?

Mvg

Mario

Wat is een balancer? Deze hoort ervoor te zorgen dat ten allen tijde de spanning van de afzonderlijke cellen gelijk is, balanceren is: "gelijk maken". Dus een goede balancer moet er voor zorgen dat ook tijdens laden de spanning van alle cellen in een pakket gelijk is.
Als je 100% zekerheid wilt hebben dat dit altijd goed gaat, dan moet de maximale balanceerstroom die de balancer kan leveren, gelijk of groter zijn dan de gebruikte laadstroom. Dus trek de konklusie :wink:

Met die theorie zou ik m'n balancer tegen een koude radiator schroeven om hem als koelplaat te gebruiken! :D Gelukkig gebeurt het meeste van het balanceren op het einde van de laadcyclus (een Orbit balanceert alléén maar vanaf Vmax) en is de laadstroom dan al zoooooo laag dat je echt geen vette balancer nodig hebt.

Veel balancers werken inderdaad pas als de eindspanning van 4,2 Volt wordt overschreden. Zo'n balancer hoeft dan altijd slechts enkele milliAmps te kunnen wegwerken. Echt balanceren is dit inderdaad niet, er wordt uitsluitend voorkomen dat er een te hoge celspanning ontstaat.

mario zei:
Verder is er ook een Disconnect mode, waarmee ik de cellen kan balanceren zonder dat er een lader bij aan te pas komt, maar door een of andere reden stopt hij al na een paar sec.
Als er weinig of niets te balanceren valt is het apparaat snel klaar. Blijkbaar zijn de cellen prima in orde.

Corrien zei:
Als er weinig of niets te balanceren valt is het apparaat snel klaar. Blijkbaar zijn de cellen prima in orde.

Dat zou best kunnen, ik heb nog maar 4 keer gevlogen met die cellen. :-)

Mvg

Mario

Back