Graupner LiPo charger 4

Hallo,

Een maat van me heeft een Graupner LiPo charger 4 gekocht, nou zitten er 0,0 instel mogelijkheden op die lader (alleen handmatig 4 cellen kan je instellen).
Ik snap nou niet helemaal hoe het laden in zijn werk gaat. (nee,ook niet na het lezen van de gebruiksaanwijzing :wink: )
Hoe weet de lader nou wat voor lipo met welke capaciteit eraan hangt ?
Normaal moeten de lipo's geladen worden met 1C en ik vraag me af hoe die dat gaat doen.
De lader zal ongetwijfeld in het begin stadium van het laden iets berekenen waardoor hij "weet" wat voor lipo het is.

Ik wil namelijk een 2e lader erbij hebben.
Een lader waar je helemaal niets op hoeft in te stellen klink erg prettig in de oren,maar benauwd me aan de andere kant ook weer een beetje.
(waarom heeft bijv. me Infinity 2 lader dat niet ?)

Hier een link naar de lader, en hier een pdf van de gebruiksaanwijzing.

Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen.

Alvast bedankt.

René

Waarschijnlijk door de interne weerstand te meten. Hoe hoger die is, hoe lager de laadstroom moet zijn.

Als dit ook echt zo is, zou een 1000mAh 10C accu langzamer worden geladen dan een 1000mAh 20C accu.

Dit princiepe is makkelijk voor veel mensen. Accu aansluiten en knopje indrukken. Het nadeel is dat het laadproces wat langer duurt omdat de lader nog het eea moet berekenen. ongeveer 10% extra laadtijd.

Laadproces is inderdaad iets langer door de "insteltijd".
Weet echter uit eigen ervaring en van anderen dat deze laders zeer betrouwbaar zijn.
Ik heb zelf afgelopen winter mijn Graupner Lipo4 verkocht en twee Robbe Lipoly300's aangeschaft.

Bij de Robbe stel je zelf de laadstroom in en de lader bepaalt of het een 1-4s pakket is,
Voordeel is een kortere "insteltijd", belangrijkste reden voor mij om over te stappen is dat deze lader door kleurverandering van de LED aangeeft wanneer het pakket 90% vol is.
De laatste 10% wordt bij lipo's met een hele lage stroom geladen, dit deel van het laadproces duurt naar verhouding veel langer.

Vliegtijd is met een 90% geladen lipo echter niet veel korter...
Oftewel als je wilt kun je een kwartier eerder vliegen want dan staat de lipo op 90% vol.

20C continu lipo's mogen als je haast hebt ook op 2C geladen worden, dit kan dus ook met de Robbe omdat je de laadstroom zelf insteld, op 2C laden is ook weer een kwartiertje of meer sneller...

hoi, ikzelf gebruik ook de graupner li-po charger 4, deze heb ik gekocht om het betaalbaar te houden. Tot nu toe ben ik er erg tevreden over aan de hand van inwendige weerstand en spanning kiest hij zelf een laadstroom. Bij mij duurt het steeds net iets langer dan een uurtje, dus dat zit goed rond de 1C. Natuurlijk zijn dit type ladertjes heel eenvoudig maar wel handig vindt ik persoonlijk. Het is gewoon eigenlijk je spaarpot die de beslissing maakt :wink:

groetjes

Bedankt voor de reacties !
Ik heb nou een idee hoe de lader werkt.

Ik denk toch dat ik dat voor een Robbe Lipoly 300 ga.
Dan heb ik toch nog wat instelmogelijkheden indien nodig.

Wat betreft de prijs maakt het eigenlijk weinig uit, allebij rond de 20 euro.
Vandaar even de rondvraag hier...

Hoi, heb nog een vraagje,
Is het normaal dat deze ladertjes wel redelijk warm kunnen worden?
Doet nog steeds prima zijn werk maar ik heb toch zo m'n twijfels over de warmte-afvoer.
Ik heb ondertussen al een koelfan gemonteerd die ik nog had liggen, ook meteen 2 deftige uitgangen gemaakt om een laad-kabeltje in te pluggen, want met dat standaart kabeltje dat op de print vast zat kon ik niets aanvangen.
Hier nog even een foto
Graupner%20Lipo%204.jpg

Groetjes
Steven

Een LiPo lader is in principe een heel simpele lader. In deze lader zal het één en ander aan "intelligentie" in zitten die bepaald wat de maximale spanning en de laadstroom moeten zijn. Maar het laadpricipe blijft simpel.

Wanneer de accu aan de lader wordt aangesloten zal een computertje eerst de spanning meten. Aan de hand van die spanning wordt dan het aantal cellen bepaald. Daarna worden een paar metingen gedaan met verschillende laadstromen om te bepalen wat de laadstroom moet gaan worden. Hoe dat precies wordt bepaald weet ik niet, er zijn verschillende manieren voor. Elk van die manieren hebben hun voor en nadelen en het is aan de fabrikant die belaald welke hij gebruikt. Voor ons als gebruikers maakt het niet zo veel uit dus doet het er niet zo veel toe welke gebruikt wordt.

Wanneer het laden start wordt er een spanning op de accu gezet die afhangt van het aantal cellen. Dat zal zijn: het aantal cellen x 4,215V. Wanneer de accu leeg is zal het spanningsverschil groot zijn en zou er een hele hoge stroom gaan lopen. Omdat de computer "gemeten" heeft wat de maximale stroom mag zijn zal de stroom tot dat maximum beperkt worden.
Naarmate de accu voller wordt zal het spanningsverschil steeds kleiner worden waardoor de laadstroom ook steeds kleiner wordt. Bij een laadstroom van 1C zal na zo ongeveer 1,5 tot 2 uur de accu vol zijn. Het spanningsverschil tussen de accu en de lader is dan zo klein dat er zo goed als geen laadstroom meer loopt. Je kan nu ZONDER GEVAAR de accu nog uren, zelfs dagen aan de lader laten hangen. Dat komt dus omdat de laadstroom "0" is geworden!

Omdat de lader de ingansspanning zo ver omlaag moet brengen dat het bij de accu past zal er een deel van die spanning "weggewerkt" moeten worden. Dat wordt meestal simpelweg als warmte afgevoerd dus is het vrij normaal dat een lader warm wordt tijdens het laden. Als de accu vol raakt loopt de laadstroom terug en zal ook de warmte ontwikkeling minder worden. Als de accu vol is loopt er geen stroom meer en zal de lader ook niet noemenswaardig warm meer worden.

Hmm, dus als ik het zo lees laad de lader van Graupner niet met 1C ?
Als hij vol is met 1.5 uur kiezen ze dus voor een veilige marge.
Bij mijn Infinity 2 gaat het laatste stukje ook wat langzamer maar gemiddeld pompt hij ze toch vol met 60 a 70 minuten.
Zit me balancer ertussen dan gaat het wel iets langzamer.

Ik had Q nog gebeld om te kijken of ze de Robbe Lipoly 300 hadden liggen en toen kwam het gesprek over de Graupner lader.
Die hadden ze niet liggen omdat ze er slechte ervaringen mee hadden. (lipo slopers)
Als ik hier zo de ervaringen lees zal dat dus wel meevallen.

Als een LiPo met 1C wordt geladen wil dat echt niet zeggen dat het laden slechts 1 uur duurt!
De uitgangsspanning van de lader wordt ingesteld op het aantal cellen maal 4,215V. Dit is de maximale celspanning voor LiPo cellen.
De laadstroom wordt door de lader begrenst op 1C. Dat wil zeggen dat gedurende een groot deel van de laadtijd er een laadstroom van 1C loopt. Wanneer de accu voller raakt wordt het spanningsverschil tussen de accu en de lader steeds kleiner. Als er een kleiner spanningsverschil is zal ook de stroom kleiner worden, dus zal de laadstroom minder worden.
Bij de meeste LiPo's zal de accu rond de 80% vol zijn wanneer de laadstroom minder begint te worden. Als de accu voor 90% vol is zal de laadstroom zo ver gedaald kunnen zijn dat er nog maar 0,1C loopt. Daarom duurt het dus langer dan 1 uur om een LiPo helemaal vol te laden, ook al gebruik je een laadstroom van 1C.

Back