Graupner Lipomat 4 Plus, Laadstroom 1A of ook kleiner ??

• Topicstarter Topicstarter Kerensky
  • Startdatum Startdatum
K

Kerensky

Guest
Wie heeft er ervaring met de Lipomat 4 Plus van Graupner ?
Deze lijkt me een leuke lader omdat hij elke Lipocel apart
laadt via de Balancer-stekker van een Akkupak en niet al te duur is.

Ik heb zijn handleiding eens gelezen maar vindt die niet helemaal duidelijk
wat betreft de Laadstroom. Is deze nu altijd 1 ampere of "herkent"
de Lipomat de akkucapaciteit en stelt hij een lagere stroom in bij
akkupaks die minder capaciteit hebben dan 1000mAh ?

Hans

Er staat bij de specificaties dat de laadstroom 1A konstant is.
Je accu zal dus met 1A geladen worden. Voor kleine accu's kan dat vrij veel zijn maar voor de grotere wat weinig. Dit betekend dat kleine accu's snel geladen worden en grote juist langzaam.

Hallo Ernst,

Inderdaad dacht ik eerst ook dat de laadstroom 1A constant was totdat ik het volgende in zijn manual las :

"Der LiPomat 4plus wählt automatisch den zum jeweiligen Akkutyp passenden Ladestrom bis maximal 1 Ampere, sodass eine Einstellung überflüssig ist und bei diesem Lader bewusst weggelassen wurde."

Vrijvertaald zou deze lader dus zijn stroom instellen afhankelijk van het aangesloten akkupak met 1A als het maximum.
Ik vroeg me af of er misschien een forum-lezer is die deze Lipomat gebruikt en het bovenstaande kan beamen.

Groet,
Hans Keiren

Dat is verwarrend maar je moet even bedenken hoe een LiPo accu geladen wordt dan wordt het volgens mij wel duidelijk.
In tegenstelling tot een NiCad ofd NiMH accu wordt een LiPo NIET met een constante stroom geladen. Net als bij een loodaccu wordt hier gebruik gemaakt van het CCCV principe. Dit betekend Constand Current, Constant Voltage.
Kort gezegt komt dat hier op neer: Als de accu leeg is zal de accuspanning het laagst zijn. De uitgangsspanning van de lader is gelijk aan de spanning van de VOLLE accu. Door het relatief grote spannings verschil zal er een vrij grote laadstroom gaan lopen. Die laadstroom wordt door deze lader begrensd op 1A.
Zolang de accu nog niet vol is zal die 1A blijven lopen, dat is het constant current deel van het laden.
Wanneer de accu bijna vol is zal het spanningsverschil tussen de accu en de lader steeds kleiner worden en op een bepaald moment is het zo klein dat er geen 1A meer kan lopen. De laadstroom wordt dus kleiner en naarmate de accu voller raakt wordt die stroom kleiner en kleiner. Tot er uiteindelijk geen stroom meer loopt. Dat is het constant voltage deel van het laden.
Wat ik denk is dat men dit laadprincipe bedoeld met het automatisch aanpassen van de laadstroom.
De laadstroom bepalen aan de hand van de inwendige weerstand van de accu is voor een LiPo niet echt een goed idee. De kans dat de laadstroom dan (veel) te hoog wordt is erg groot met alle mogelijke gevaren van dien. LiPo's KUNNEN gevaarlijk zijn als je ze niet op de juiste manier behandeld. Oké, dat kunnen NiCad's en NiMH accu's ook zijn maar LiPo's zijn er wel gevoelliger voor. Voorzichtig zijn en blijven dus!

Hallo Ernst,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord.
Ik zal dan op zoek moeten gaan naar een lader die mij duidelijk laat zien hoeveel stroom hij afleverd aan de akku. Meten is weten !

met vriendelijke groet,
Hans Keiren

De Graupner Lipocharger 4 ladertjes stellen ook zelf de laadstroom in, de eerste minuten wordt 'gemeten' welke accu er aan hangt, de lader stelt zich dan in op een 1,2 of 3s pakket (Bij 4s met de hand instellen op 4s) en stelt de laadstroom ook automatisch (!) in van 100mA tot 3A afhankelijk van het soort pakket.

Ik neem aan dat deze lader dit ook doet, echter met een max laadstroom van 1A per cel, omdat in dit geval de cellen apart (gebalanceerd) geladen worden, bij een 3spakket dus eigenlijk drie ladertjers in een die ieder max 1A kunnen laden.

Bij gebruik van de Lipomat 4 heb je dus wel lipopakketten van Graupner nodig of andere pakketten voorzien van dezelfde balanceerstekker.
Helaas gebruiken de verschillende merken hier een andere stekker of andere penvolgordes...

Handleiding Lipomat 4:
http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/6438.pdf

Handleiding Lipocharger 4:
http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/6437.pdf

Hallo Pjotrrr,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb dus nog hoop dat die Lipomat 4 Plus voor mij bruikbaar is.

Voor alle zekerheid ga ik even een e-postje aan Graupner sturen.
Zodra ik van hun antwoord heb laat ik het in dit draadje wel weten.

Groet,

Hans Keiren

Ik heb al een antwoord ontvangen van Graupner. Wat een service !
Hierbij de tekst van de e-mail als antwoord op mijn vraag of ik een 640mAh 3s1p Lipo van Graupner (Kokam) met de Lipomat kon laden :

"der Lader beginnt mit 1A Ladestrom, was aber für diesen Akku noch kein
Problem ist.
Gegen Ladeende wird der Ladestrom reduziert.
Ansonsten eignet sich auch der #6437 zusammen mit dem LiPo-Balancer Plus #3064 sehr gut.
Mit freundlichen Grüßen / Kind Regards,
i. A. Ralf Helbing"

Vrij vertaald betekent dit dat de laadstroom in het begin altijd 1 ampere is. Eigenlijk dus te hoog voor mijn 640mAh Lipo. Volgens heer Helbing zou dat geen probleem mogen zijn maar ikzelf vermoed dat het wel invloed heeft op de levensduur van de Lipo aangezien die met meer dan 1C (= 0,64Ampere) wordt geladen.

Deze lader werkt dus precies zoals ik al beschreef.
Je accu is 640mAh dus 1A is inderdaad wat aan de hoge kant om mee te gaan laden.
Toch zou het misschien wel kunnen. Je moet daarvoor op zoek gaan naar de specificaties van deze cellen. Daarvoor zal je bij de fabrikant moeten zijn. Het is dus best mogelijk dat deze cellen zo gemaakt zijn dat ze hoge laadstromen kunnen verwerken.

Hallo Ernst,

Je had inderdaad gelijk !

Ik heb gisteravond nog een e-mail aan Graupner gestuurd met de
tip om betreffende passage (zie eerder bericht) in hun handleiding van
de Lipomat 4 Plus te wijzigen opdat gebruikers niet zouden denken dat
ze Lipo's met kleine capaciteit hiermee konden laden.
Tot mijn verbazing ontving ik heden het volgende antwoord :

"Sehr geehrter Hans Keiren,
das Ladegerät ist für alle Graupner Akkus geeignet, deshalb wurde auf
diesen Hinweis verzichtet.
Unsere 350mAh Akkus können bereits 1A Ladestrom.
Mit freundlichen Grüßen / Kind Regards,
i. A. Ralf Helbing"

Als ik het dus goed begrijp verteld hij me dat je hun kleine Lipo's met bijna 3C kunt laden !!!!

Gezien de berichten die ik in diverse fora heb gelezen twijfel ik hier
toch wel een beetje aan. Ik zou dat zelf nooit willen proberen.
"Better safe then sorry"

Groet,
Hans Keiren

Ook volgens Kokam zijn deze 350 mA 20C cellen met 3C te laden. De Graupner cellen zijn gewoon Kokams.
Dit gaat echter niet met de oudere generatie 10C cellen...

Back