Wat minder agressief mag ook wel Bertus. Uit mijn vraagstelling blijkt dat ik hem orgineel wil hebben en er dan veel mee wil vliegen. Daar heb je die dingen voor . Groet Rolf (hij stond effe paf)
Dan moet je meten hoeveel amp. Hij trekt. Als hij boven de aangegeven spec. Van de regelaar en motor komt is het antwoord, ja. verstuurd met mijn mobiel
Ron vindt die afsluiting wel leuk, in tegenstelling tot sent from my bladieblaphone e.d. (Ron zou alleen reclame ergens voor maken als hij er voor betaald wordt).
als je middenstuk (het deel waar de bladen aan vast geschroefd zitten) net zo groot is kun je dezelfde bladen gebruiken. als je bij de spinner ook een breder middenstuk hebt zul je kleinere bladen moeten monteren. op dit plaatje het langwerpige alu onderdeel
@Arjan : bedankt , ik ga hier eens mee aan de gang @ Ron : de neus is volgens mij niet ingekort, ik dacht hier ook aan in het begin Groet Rolf (hij legt zijn eigen neus nu op het hoofdkussen)
Ik denk trouwens dat de optie van Willem (ruimte tussen neus en spinner opvullen en bijkwasten) de eenvoudigste is, zeker als het geheel met deze setup goed vliegt)
Hallo Arjan, Aan deze optie had ik ook gedacht, ik weet echter niet hoe deze Maxie vliegt. Hij is via via bij mij terecht gekomen, vandaar dat ik aan eea wat aandacht besteed voordat ik hem het zwerk inwerp . Niet in de laatste plaats omdat ik nog niet zo lang vlieg en niet zo door de wol geverfd ben als de meeste van jullie. Groet Rolf (hij verwijst ook naar de regel hieronder )
Als je toch naar je handtekening (Jou regel met grondonderzoek) verwijst, vlieg dan met de originele setup, zo zonde als je toch gelijk op bezoek gaat bij de familie mol en je er allerlei nieuwe spullen in doet Gr Lyckele
Hoi Rolf, Heb net tweede hand Maxie overgenomen en ben ook aan het "onderzoeken". 1. Heb er tekeningen met korte beschrijving en handleiding bij, is een groot vel. Dat zou je moeten kopieren of zo. Ik zit in de buurt van Amsterdam. 2. bij mij ook enige ruimte tussen motor en romp. die was eerst minder en toen liep de motor aan tegen een van de schroefkopjes. Ik kon die afstand aanpassen door de moer los te draaien , de afstand te corrgieren en dan weer aan te draaien. Is een soort klem as. 3. staart: bij mij ook wat speling. en lastig om helemaal los te krijgen. Een vraagje terug; de twee bouten die de vleugel verbinden hebben een kleine hoek (V staart), is dat bij jou ook? Jonathan
Of alleen het neus/cockpit deel inscannen en naar Rolf emaileren? Forumtipjes: Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen. Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden. Handigheidje voor het werken met PB's, bespaart mensen en Rolf typewerk zoals in bovenstaand bericht, je ziet geen PB meer over het hoofd: Gebruiksinstellingen -> opties wijzigen -> pop-up venster tonen bij nieuwe privéberichten en/of -> e-mail notificatie ontvangen bij nieuwe privéberichten Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
Zou je voor alle duidelijkheid je spinner kunnen demonteren en fotograveren. De spinner die Arjan laat zien is bedoelt als klemkoppeling op een glade as. In het begin had jij het over schroefdraad. Hele oude vertragingen van bijvoorbeeld Robbe hadden ik dacht M5 schroefdraad. Een propellor-middenstuk met een gat van 5 mm. Ik ben benieuwd of je dat in beeld kan brengen.
Ok, daar gaan we : Het is dus inderdaad een klemstuk en ja je kan het verder op de as schuiven . Hier zijn de onderdelen zichtbaar Zo zit ie erop zo ziet het er van voren uit en zo als ik de boel wat opschuif dan krijg je deze luchtrem Dit is de diameter van de spinner en dit van de romp en dit is de orginele prop (zover ik kan nagaan) Alles lijkt origineel. maar dat weet ik dus niet zeker en er is weinig te vinden over deze oer Maxie. Hierbij nog wat details van de V staart: de ene kant en: de andere kant. De stangen zitten goed vast maar op de "vleugels" zit speling Wie het weet mag het zeggen. Groet Rolf (hij heeft nu echt zijn best gedaan)
Tsja...je zou dan naar een 52mm spinner met 52mm middenstuk moeten, en daar weer passende bladen bij vinden (kleinere, met dezelfde spoed). Een heel gedoe. Ik zou echt de ruimte opvullen met balsa en het netjes in vorm schuren. Dan kun je alles gewoon gebruiken.
Op de foto is een normale as te zien. De 50 mm spinner die er erg veel op lijkt is deze: Präzisionsspinner 50mm für Klapp-LS (FOLDING) , mit Spannkonus 5.0mm, # 6050.5 | Graupner-Spinner | für Klappluftschrauben | Spinner | Airscrews, spinner cones and accessories | Accessories Wel duur maar ....... veel gelijkenis. Als voorin de romp geen koelgaten zijn aangebracht, en daar lijkt het op, is dit een goede keuze. Tegenwoordig hebben spinners enige koelgaatjes aan de voorzijde en zitten er voorin het motorschot ook enig koellucht gaatjes. De optie om een balsa vulring te maken is dus wel goedkoper.
Ik vergat de klapschroef ...... die zou 1 inch kleiner moeten worden omdat de bladen verder naar buiten komen. Ook dat kost ca. 10 Euro.
Rolf, Een aspect is ook nog dat het nog maar de vraag is hoe lang die Speed 700 (en/of de vertraging) nog meegaat (je zegt dat je er veel mee wil gaan vliegen). Een Speed 700 is nog wel te koop (doch kost veel), maar die vertraging? Als je dan besluit om naar Brushless te gaan is de kans groot dat je te maken krijgt met een 4mm as en ben je dus weer aan een nieuw tussenstuk toe. De overgang naar brushless zal geen eenvoudige worden. Als je er een Brushless met hetzelfde gewicht in zet wordt het een Speed-Maxie. Een brushless met een vergelijkbaar vermogen zal veel minder wegen en dan heb je een zwaartepuntprobleem. En ook nog: 52 mm spinners zijn er maar weinig. En met 50 of 55 mm wordt het ook nog niet perfect. Gewoon eerst gaan vliegen, lijkt mij. Balsaring is snel gemaakt. Juun
Hallo Allemaal, Nu de emoties van een nieuwe aanwinst een beetje zijn weggeëbd, het praktische gevoel weer boven komt drijven, jullie reacties heb gelezen en niet in de laatste plaats een zeer vriendelijk en behulpzame Jonathan van het forum die mij aan de orginele tekening/handleiding heeft geholpen..... (Pfff, langer kon deze zin niet), heb ik besloten om een vulstukje te maken. Maar voordat ik dat ga doen slinger ik hem (of haar) het zwerk in om te bestuderen hoe goed ik met een Maxie maximale grondboringen kan verrichten. Correctie: Hoe deze oude dame het zwerk doorklieft om daarna aanpassingen in cosmetisch en eventueel technisch vlak te verrichten. Zo dat was weer een aardig stuk proza van een aan Beerenburg verslaafde grondboringspecialist. Groet Rolf (hij zit tot zijn eigen verbazing aan een heerlijke witte Chardonnay)