graupner MC-10 versus E sky Lama

Ik heb een Graupner MC-10 aangeschaft, voor het gebruik bij een E Sky lama. Alleen de graupner werkt niet met het kristal uit de orginele lama zender.

wie weet de oplossing

Hey PSB

Dat is logisch, je hebt een ontvanger kristal nodig van je Graupner, en dit kristal moet je in je ontvanger van je Lama steken dan zou het moeten werken.

Grtz,
Dirk

Yep, ik heb dat ook gedaan met mijn evo9 zender, ik heb het kristal van een futaba ontvanger ingestoken en het werkt !

Zendkristallen zijn merkgebonden dus zul je een set kristallen erbij moeten nemen.

Heb de fc-18 in gebruik met de orginele esky kristallen. Geen probleem. Krijg het alleen niet voor elkaar om de gas kurve af te stellen. Wie weet hoe? Wel dat als er gestuurd wordt dat er iets gas bij wordt gegeven dat ie mooi op hoogte blijft. Maar zit als een jojo meer/minder gas te geven om hem op hoogte te houden. Daar moet toch een fijnafstelling voor zijn.

Je kan natuurlijk ook je pitch curve wat vlakker zetten ;)

Let wel op met je gas curves, stel je deze verkeerd in kan je wel eens je motor onnodig overbelasten.

Bedankt voor de tips. Maar wat is het goedkoopste adres voor de benodigde Graupner 35 mhz kristallen, of heeft iemand een setje te koop?

Ja, ik heb nog wel een setje, kost je 12,50 en daarvoor stuur ik ze op.
Stuur maar een pb tje

Net als de zender heeft ook de ontvanger graag zijn eigen merk kristal, ik raad je dan ook aan om voor de Lama een Futaba kristal te kopen met hetzelfde kanaal als je Graupner zender...
De zenders van Esky zijn gebaseerd op een Futaba Skysport 4...
Ik vlieg mijn Lama ook met mijn Graupner MC-19 en heb in de Lama een Futaba kristal, het is best mogelijk dat het niet werkt met een Graupner kristal in de Lama ontvanger!

Ik vlieg met de dragonfly #4 maar kan ik ook met mijn eigen FX-18 vliegen ? ik heb al wat dingetjes geprobeerd maar nog niet gelukt :?
:?:

MVG Riechert

nogmaals bedankt voor de tips. Dus eigenlijk het meest simpele is om de Graupner zender te verkopen en een Futaba zender aanschaffen? Klopt deze uitspraak?

Gewoon een Futaba ontvanger kristal aanschaffen met hetzelfde kanaal als je Graupner zender lijkt me het simpelste....
Wat betreft de Dragonfly van Walkera, heb wel eens gelezen dat dit merk een afwijkend zenderprotocol gebruikt waardoor men het niet met eigen zender aan de praat kreeg....

Als de MC10 een Graupner-JR FMsss kristal krijgt zal de Lama het heus wel weer doen. Als je dus het Graupner kristalsetje van Rhelie overneemt of elders een Graupner zenderkristal opduikelt moet het probleem opgelost zijn. Een Futaba ontvangerkristal is dus niet per se nodig. Alleen als men nog moet kiezen is dit aan te raden. In de huidige ontvangers gebruiken alle merken tenslotte dezelfde FM-IC's, dus ook dezelfde oscillatorkringen om de kristallen te laten werken. Zelf geef ik altijd het advies: 'in de zender moet een kristal van het eigen merk; in de ontvanger gebruik je bij voorkeur een kristal van het eigen merk.

Overigens is de E-sky zender een eigen fabrikaat. Deze blijkt inderdaad wel te werken met Futaba zenderkristallen. Alleen het micro heli'tje van Kyosho heeft een zender, die door Futaba wordt gefabriceerd en die is afgeleid van de Skysport 4.

Heren Lama liefhebbers,

Ik heb inmiddels voor mijn Graupner MC-10 een orgineel graupner kristalsetje aageschaft, nu werken de MC-10 en de Lama wel samen.
Het is even puzzelen met instellen van de MC-10 en de lama.

als de MC-10 ingesteld word in mode2 dan is de lama mode1 (gas(pitch) en roll op de rechterstick en nick en heckrotor op links) met kanaal 1 en 4 servoreverse. Op de 4 in 1 controller moet ch1 de nick servo zijn.

Wil je vliegen mode3 (nick en roll op de linkerstick en gas(pitch) en heckrotor op de rechterstick) dan moet de MC-10 in mode4 worden gezet.

volgen jullie het nog?

Back