Graupner mc-15 display dood

• Topicstarter Topicstarter Aart van Adrichem
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Aart van Adrichem

Guest
Na het laden van de NiCads van deze zender bleken de spoortjes op de print te zijn doorgebrand en de display gaf geen tekenen vanleven meer.
Na reparatie van de spoortjes op de print, is er nog steeds geen leven op de display.
Kan iemand mij helpen ? :(

De zender doet zover ik kan bepalen niets meer.

Waar zou er een zekering moeten zitten ?
Zover ik op de Printplaat waar de aan uit schakelaar opzit, kan zien is er geen zekering aanwezig misschien dat ik die niet als zodanig herken!
Zou je zo vriendelijk willen zijn om de lokatie en de vorm van de zekering te omschrijven.
Alvast bedankt Aart

misschien is je diode doorgeslagen.
heb je niet per ongeluk de spanning omgepoold ?

diode checken (even overbruggen) prinsporen repareren en dan even kijken wat ie doet.

Bedankt Gerard,

De diode is ok, ik heb de printspoortjes gerepareerd en ik heb spanning op de schakelaar maar geen idee waar ik nog meer de spanning zou kunnen checken op de print en of er een mini zekering op de print zit die mogenlijk defect is zoals Joost als mogenlijkheid gaf
Want er moet een soort van sluiting (cq relatief hoge stroom)zijn geweest om de printspoortjes te doen smelten.

Gr. Aart

Ïk denk dat je het beste contact kunt opnemen met de reparatieservice man voor bijna alle merken in ons land:
Jan van Mouwerik
Slot de Houvelaan 30
3155VT Maasland, tel/fax 0105913594.
Hierheen zenden doorgaans ook de modelbouwwinkels reparaties voor klanten, direct contact scheelt alleen maar in de kosten.

Bedankt Paul,

Dit lijkt mij een goed alternatief, indien de geschatte reparatie kosten de restwaarde van de zender overtreffen dan kan het geheel als nog de "dust bin" in.

Gr. Aart

nooit zomaar wegmikken, wie weet kan je nog ooit iemand of jezelf blijmaken met onderdelen, potmeters, sticks of wat dan ook van de zender :wink:

Bedankt Remco,

Wij hebben elkaar gevonden en dat is voor beide partijen een geschikte oplossing. :P

Mvg,
Aart :lol:

Dat kun jij niet Aart, alleen de moderators kunnen een topic sluiten.

Aart van Adrichem zei:
Na het laden van de NiCads van deze zender bleken de spoortjes op de print te zijn doorgebrand en de display gaf geen tekenen vanleven meer.
Na reparatie van de spoortjes op de print, is er nog steeds geen leven op de display.
Kan iemand mij helpen ? :(

Het 5Volt voedingscircuit is doorgebrand. Insturen naar de reparatiedienst
is de enige optie.

Bedankt voor de tip.

Maar zou het economisch zinvol zijn om dit 5 volt voedings circuit te laten repareren?

Het betekent vermoedelijk dus wel dat de 35 Mhz zender unit en de andere onderdelen nog intact zijn?

Misschien is er iemand met een werkende set die deze onderdelen kan gebruiken zoals al is voorgesteld door Gerard.

Er zit een Potentiometer en 7 schakelaars op + twee 4152 propchannels en een 4151 switch channel.

Er is ook de orginele duitse manual bij.

Als iemand intresse heeft?

Stuur een mailtje

Mvgr. Aart

Reparatie kost iets van 30 euro (exclusief retourporto-kosten). Lijkt mij economisch zeker
verantwoord...

Corrien bedankt,

De zender is inderdaad dat geld nog wel waard, temeer omdat ik er nog de nodige ontvangers van Graupner bij heb.
Als ik dan nog het adres van je mag hebben waar ik de reparatie kan laten doen.
Dan ben ik je zeer erkentelijk.
Mvgr. Aart :lol:

Aad technische dienst van Mourik zit in Maasland 010-5913594. Dit is de technische dienst voor de meeste merken. Juiste adres vond ik nu effe niet, maar staat geloof ik wel op forum.

wat nog rest is de vraag hoe je precies de lader hebt aangesloten en met welke stromen je geladen hebt waarbij dit gebeurd is. Kunnen anderen van leren om het vervolgens zo niet te doen. Had je een rechtstreekse aansluiting op de accu en heb je die gebruikt met de zenderschakelaar "aan"? Hoe kan de te hoge spanning op het circuit zijn gekomen als alles goed was aangesloten, want printsporen kunnen wel doorbranden maar als de geregelde voeding van het impulsgeddelte van je zender stuk is gegaan moet er een verbinding zijn geweest die niet toegestaan is volgens mij. ik ben zeer geinteresseerd in dit soort problemen omdat ik ook wel eens naar RC-electronica kijk die het niet meer doet met het doel dit te repareren.
Hans Delemarre

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back