Graupner mc-15 display dood

• Topicstarter Topicstarter Aart van Adrichem
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Hans,

De lader is Graupner 6423 Schnellader welke voor de Tx een uitgang heeft van 9,6 volt bij 150 mA de Ni cad accu is een 9,6 volt 1800 mA.
Dit komt dus redelijk overeen met de vuistregel laden met 1/10 van de accu capaciteit.
Deze lader werkt nog steeds goed op andere units
Een mogenlijk is dat de Tx door een van mijn huisgenoten is verplaatst terwijl deze onder lading stond.
Ik heb op deze lader drie uitgangen gemaakt voor resp.
a; de Tx
b; de Rx
c; een start accu deze levert onbelast 15,6 volt maar is niet geregeld dus kan een stroom tot 3 amp aan.
Dus of de laaddraad per ongeluk is verwisselt naar de accu uitgang en daarbij de Tx is aangezet en of de lader stekker uit de wandcontactdoos is getrokken dat is onbekend.
Ik heb de Tx aangetroffen op de juiste lader uitgang aangesloten met de stekker uit de wandcontactdoos.
Ik denk niet dat je hier veel mee kunt doen maar dit is de storry
Mvgr. Aart

Aart: Paul Tupker heeft reeds het adres gegeven van de reparatiedienst.

Hans: in dit soort gevallen is er meestal eerst kortsluiting gemaakt, waardoor de accu niet meer
met het laadcircuit is verbonden. De zender is dit
echter wel en krijgt de onbelaste en dus veel te
hoge spanning van de lader te zien. Dit geldt voor
vrijwel alle computerzenders.

Ik heb drie zenders: een MC-4000, en FC-28 en een FF-9 en in geen van deze zenders is de elctronica met de lader verbonden als de schakelaar "uit" staat. Niet de min en niet de plus pool van de lader. Daaarom snap ik niet goed wat er gebeurd is/kan zijn. Als er printsporen verbranden (waarvoor vrij veel stroom nodig is en niet de begrensde 150 ma uit de betrokken lader...) moet er dus iets anders gebeurd zijn volgens mij. (Ernst: suggestie?)
Hans Delemarre

Delcam zei:
Ik heb drie zenders: een MC-4000, en FC-28 en een FF-9 en in geen van deze zenders is de elctronica met de lader verbonden als de schakelaar "uit" staat. Niet de min en niet de plus pool van de lader. Daaarom snap ik niet goed wat er gebeurd is/kan zijn. Als er printsporen verbranden (waarvoor vrij veel stroom nodig is en niet de begrensde 150 ma uit de betrokken lader...) moet er dus iets anders gebeurd zijn volgens mij. (Ernst: suggestie?)
Hans Delemarre

Bij de MC-4000 is dit inderdaad zo, bij de FC28 blijft er wel degelijk spanning staan op o.a. de schakeltransistor, die vlak bij de beveiligingsdiode zit; bij de FF9 ben ik niet zeker. In ieder geval heeft de accu hier nog een verbinding naar de 6polige plug in de achterwand.
Als bij een MC15-zender de diode van het laadcircuit overbrugd is (jumper op laadplugprint), is het kortstondig tegen elkaar houden van de banaanstekers voldoende om een flinke rookwolk te produceren.

Heren,
Ik stel de input van de leden van het forum zeer op prijs en ik wil dan ook de besproken Tx ter beschikking stellen ter ontleding en ter lering van het Forum.
Is er iemand die het aandurft om de Tx te ontleden en misschien te repareren.
Uiteraard blijft de Tx het eigendom van de persoon die dit aandurft.
Ik verwacht wel dat ter lering van de leden de uitkomst op deze webside wordt vermeld.
Mijn e-mail adres is Aartvanadrichem@tiscali.nl
Mvgr. Aart

Helaas heb ik op dit moment ook geen idee wat er precies gebeurt is. Er zijn diverse mogelijkheden waarvan perongeluk sluiting maken van het laadsnoertje wel de meest voor de hand liggende is. Als de beveiligings diode kortgesloten is kan dat dit soort problemen opleveren. Die kortsluiting hoeft echt maar een halve seconde te duren om die dunne prinspoortjes in rook te doen opgaan. Vergis je niet in de stroom die de accu kan leveren bij kortsluiting (kan oplopen tot wel 100Amp heel kort).

Aart, ik wil wel voor je kijken of ik de mogelijke oorzaak kan vinden. Het moet alleen wel even mogen duren want ik heb helaas niet zo heel erg veel tijd. Meestal komt het op de zondag morgen aan om dat soort dingen te doen (ja ik slaap dan wel uit :wink: maar 9.00uur is voor mij al lang uitslapen :roll: ).

Het is laat maar toch het resultaat van mijn onderzoek.
Helaas bleek de patient al voor de operatie te zijn overleden. Het is en blijft voor mij een raadsel hoe het gebeurt kan zijn maar de microprocessor heeft de geest gegeven. Ook in het zender gedeelte is er het een en ander doorgebrand. Het lijkt wel alsof er 220V op is gezet. Op de print zijn diverse printsporen doorgebrand enkele hebben zelfs het printmateriaal verbrandt. De pogingen om die spoortjes te repareren hebben niet mogen baten want de rest van de elektronica is ook kapot.
Zoals gezegt is heb geen idee hoe dit gebeurt is behalve dan dat er een hele grote stroom door is gelopen. Omdat ook de microprocessor kapot is zou het ook kunnen zijn dat er op de ene of andere manier een hoge spanning op is komen staan. Ik zeg dit omdat de grote stroom niet via de microprocessor is gegaan. Daar zijn geen printspoortjes doorgebrand, dat is alleen op het deel van de print waar de schakelaar en de accu aansluiting zit gebeurt. Een andere mogelijkheid is dat Aart bij zijn pogingen de zender te repareren de microprocessor kapot heeft gemaakt. Vaak zijn die chips nogal gevoellig voor statische elektriciteid. Een statische ontlading van Aart naar de processor kan die al "opgeblazen" hebben.
Helaas, geen oplossing voor het raadsel hoe dit gebeurt kan zijn. Maar let allemaal wel op als je IN je zender aan de gang gaat. Als het even kan haal dan je accu los en leg de accu weg. Kortsluiting is zo gemaakt en printspoortjes zijn wegegbrand voor je het weet. Pas op als je met je vingers aan de print komt. De statische elektriciteid van je lichaam kan de chips onder bepaalde omstandigheden "opblazen". Dit gebeurt in alle stilte, je hoort het niet, voelt het niet en ziet het niet maar het gebeurt wel.

hallo
even een reactie op dit onderwerp

een colega die nog niet lang met model bouw bezig was heeft het eens klaar gekregn om de banaanstekkers in een stopkontakt te stoppen
wat een mooie rookpluim uit de zender liet komen
het kan zijn dat iemand die hele toestand heeft verplaatst en perongeluk bovenstaande ook heeft gedaan dan zijn vergissing in heeft gezien en de banaanstekkers alsnog in de juiste gaten heeft gedaan alvorens het pand te verlaten

sportieve groeten raf

een colega die nog niet lang met model bouw bezig was heeft het eens klaar gekregn om de banaanstekkers in een stopkontakt te stoppen
zonder meer een van de meest debiele acties die ik ooit gehoord heb :(
sorry hoor maar als je zoveel er vanaf weet kan je beter gaan spelen met van die houten autotjes waar peuters van 3 mee spelen, kan niet zoveel mee mis. :(

Misschien is het een goed idee om die collega te voorzien van kinder veilige stopcontacten kan je geen banaan stekkers in stoppen.

gr Remco

hallo

ik wil hier wel ff op reageren

kijk niet iedereen is zo supper begaaft

als je 40 jaar geen modelbouw hebt gedaan dan is er in die tijd heel veel veranderd

in de ontvangers waar die man mee heeft gevaren zaten nog lampen
dat zijn van die gelazen dingen met rommel in als je het niet moest kennen want dat is nog van voor dat je geboren waart

in die tijd werdt er nog gevlogen met diesel motoren zo van die motoren met een vleugelmoer boven op om de cylinderkop naar omlaag te draaien en was er van nitro en al dat materiaal nog geen sprake
een elektro starter nee gewoon met een rubbertje om je vinger en draaien aan de prop die trouwens niet van kunststof was maar van hout

toen bouwde men nog zijn eigen modellen van een papiertje (plan)
en moest je zelf ook nog iets maken en niet uit een blister verpakking nemen zoals nu
een kwicklink bestond niet je moest een stalen draad buigen met een tangetje
epoxy en polyester bestond niet seconden klever ook niet trouwens
van die witte houtlijm of zelf maken
een ontvanger werkte toen nog op 36 volt
en een zender hadt toen maar 1 kanaal waar je alle besturingen mee moest doen waar dat je nu tig kanalen hebt en giro's om je handelstabiel te houden mixers op je zender en noem maar op
een snelheids regelaar was toen nog te repareren als hij niet meer werkte gewoon ff op schuren met een schuurpapiertje en hij werkte weer
als het nu fout gaat kan hij in de vuilbak want reserve onderdelen zijn haast net zo duur als een nieuwe

niks lipo's of NMh of nicads nee gewone brommer of auto baterijen
met vloeibaar zuur er in

dat was toen nog model bouw wat er nu in de winkel tekoop is kun je haast vergelijken met een plastiek doosje van revell
in elkaar klikken en vliegen /varen /rijden met die handel

nu ga ik slapen want ik kom juist van de nacht post

sportieve groeten raf

En manuals lezen was 40 jaar geleden zeker ook niet gebruikelijk. 8O

Blijft een van de domste akties waar ook ik ooit van gehoord heb. Ik sta liever niet te kijken als deze meneer na 40 jaar voor het eerst weer gaat vliegen. :wink:

hopelijk ver van mij uit de buurt :wink:
maarja als ie banaanstekkers in het stopcontact blijft steken zal ie weinig aan vliegen toekomen.

hallo

ne vliegen doet hij niet meer daar kun je dus gerust in zijn en dat met die stekkers dat is ook opgelost

hij was verleden jaar wel tweede in de belgische kampioenschappen F4

en dit jaar maakt hij veel kans om eertse te worden dus zo erg is het nu ook weer niet

in de c klasse daar gaat hij binnen twee jaar mee doen tegen die tijd zal zijn model af zijn waar hij nu reeds 3 jaar aan het werken is

het is een model van een sint annekes boot
de mensen die al wat ouderdom hebben zullen hem wel kennen daar dat vroeger de enige verbinding in antwerpen tussen linker en rechteroever was voor de tunnel er was

en wie heeft er in zijn leven nog nooit geen foutje gemaakt ????????

mail me ff dan

sportieve groeten raf

Zender is definitief stuk, en laadkabel stekkers in stopcontacten steken is niet zo slim..

Klaar, einde draadje...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back