Graupner MC16 hott voor NAZA... (3 positie switch en leuk die ingebouwde speaker voor telemetrie)

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Psygho (Emil), 17 dec 2013.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik kon hem niet laten liggen.... Mega aanbieding bij een bekende Dji dealer..

    Graupner mc16 hott...

    Nu wijkt de software en de manier van proggen wat af, dan dat ik gewend ben.
    In eerste instantie wou het proggen van een 3 positie schakelaar niet echt lukken...

    Even snel op internet gezocht en daar ook dezelfde problemen... Men kan de optie voor de 3 positie schakelaar niet vinden. In eerste instantie lijkt de software op de mx20. Met die verstande dat als je een switch toewijst, hij niet ziet dat het een 3 pos switch is! Enkel een 2 pos switch..

    Bij open maken van de zender zien we idd dat deze schakelaar voorzien is van 2 stekkers. En niet 1, zoals je zou verwachten... Nu ben ik leek met de oude MC zenders,dus die ervaring had ik niet aanwezig...


    Dus dat word de manual erbij pakken..Want he tzou dom zijn als dit niet mogelijk zou zijn! Te lezen op pagina 119 in de US manual, en op 115 van de Duitse manual...(thnx Corrien) word dit uitgelegd


    Gezien velen eerst "zeuren" dan pas een manual pakken ;), hier even snel 2 filmpjes voor wat betreft de 3 positie switch en wat gesroken telemetrie..

    Leuke zender! Ben er erg blij mee!








    En wat telemetrie gebeuren....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Mooie mod!
    Ik had hem bijna ook gekocht de MC-16, maar het toevoegen van schakelaars etc was al meteen een must toen ik hem zag...
    Maar er kwam nog een display zoals de mc-20 in? Ben benieuwd!
     
  3. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Ik ken een robbe fc 16, geen graupner ;) .
     
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Je hebt gelijk, zal het meteen even veranderen! ;)

    Daar ben ik mee bezig, maar is wat meer werk dan ik gedacht had. Het display is zonder problemen naar onderen te plaatsen... Tot zover het goede nieuws. De smartbox heeft een grotere printplaat achterop zitten met de 4 knoppen.
    Ik moet het geheel inkorten en een en ander pas maken, en dat kost wat tijd en zin.. Met name het eerste ontbreekt me nu ;)
    Tevens moeten er dus 4 knopjes extra komen.. Deze ha d ik achterop de zender gewild. dus de knoppen die normaal op de smartbox zitten..

    Maar ik ben vrij zeker dat het me wel gaat lukken, maar dit gaat tijd kosten..
     
  5. Devil31

    Devil31

    Lid geworden:
    16 nov 2013
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Zuid-Limburg
    vind het een geweldig mooie zender,had em ook bijna gekocht ma miste de drie standen schakelaar ook,durfde em zelf niet in te bouwen,en heb toen ook de mx 20 aangeschaft.
    net als heyudude. greetz
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Zie btw op youtube dat ze met 2x een 3 standen schakelaar geleverd worden. Deze werd ook geleverd met dus 2x een 3 standen schakelaar aan boord.. (dat waren ook alle geïnstalleerde schakelaars.) Maar ook met maar 2stuks 2 standen schakelaar, had ik deze gekocht!

    Heb er zelf even een klein schakelaartje ingebouwd voor de voice trigger. Zender maakt gebruik van 2polige xth 2.54 stekkers... Te koop 10 stuks met 30cm draad, inclusief verzending voor 3,00 op ebay!

    Helaas heb ik veel dubbelpolige schakelaars, en niet veel enkel polige, en deze zender accepteert alleen maar enkel-polige.
    Geen ramp kosten op ebay ook niets. Heb even wat besteld in verschillende smaken. Al met al zat ik onder de 6,50 euro voor de schakelaars met platte kant (identiek aan de graupners met platte kant) en dus de connectoren voor in de zender..

    Graupner zet de schakelaars direct op de print,zonder weerstand (anders dan bv diverse merken en of type welke ze met bv een 85ohm weerstand pakt).

    Bij een 3 pos schakelaar zou je, om kortsluiting en foutjes tegen te gaan,(gezien je dit verdeeld over 2 stekkers) een weerstand van 100 ohm kunnen pakken op de midden poot van de 3 pos schakelaar.. De zender zit dit als doorverbinding, en toch word bij kortsluiting de stroom gereduceerd naar een veilige waarde, zodat er niets door brand..
     
  7. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Heb je wellicht een linkje van een vervangende 3 polige schakelaar met dat platte kantje?
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Sorry, ebayshop is uitgeschreven...:help: Hmm hopen dat me schakelaars wel aankomen...

    Maar wat ook goed werkt is even een radio amateur beurs bezoeken in de buurt, liggen ze wel voor zeer weinig..

    Als je een dubbel polige 3 positie met middenstand kwijt kan heb ik er nog wel 1 voor je liggen...
    De mc16 heeft een soort van houdertjes waar ze invallen..
     
  9. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Ik heb 1 kapotte korte 3 weg schakelaar op een mx 20. Toen een tijdje gezocht, aangezien de pinnetjes van de schakelaar precies in het printplaatje moeten vallen. Uiteindelijk toen wel een ronde schakelaar gevonden die paste, maar een originele platte is natuurlijk het mooist;) dus als je een tip hebt graag!
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Kijk eens bij Dick Best, ik meende dat hij ze weer had!
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    zal eens kijken;) nog een bepaalde benaming?
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
  13. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ja dat zou hem best eens kunnen zijn, tnx;) binnenkort eens bestellen;)
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    It never hurts to help ;)
     

Deel Deze Pagina