Graupner MC20: schakelaar geen effect op Kan6

dag allen,

Enkele maanden nadat mijn MC20 binnen was bij Graupner voor de oplossing van een probleem, krijg ik één element van mijn zwever-setup niet meer geprogrammeerd. Zal alweer iets kleins zijn, maar ik vind het dus niet...
Ter info: de zender deed vooraf heel raar en kreeg uiteindelijk bij Graupner een "hard reset".... Met als gevolg: probleem opgelost, maar alle programma's natuurlijk weg :-(

To the point:
- zwever staat geprogrammeerd als type met 2 rolroeren, geen flaps
- intrekbaar wiel zit (net zoals vroeger, toen het correct werkte) op kan 6
- wiel wordt bediend met switch 15 (althans dat is de bedoeling, maar hier zit net het probleem...)
- switch 15 staat in het menu "instellen stuurelementen" aangeduid als de switch voor kan 6 (net zoals vroeger)
- in het menu "servo-aanduidingen" merk ik dat het bewegen van switch 15 geen enkel effect vertoont op kan6. M.a.w. de link is nog niet helemaal correct gelegd, waardoor de zender op kan6 niet eens een signaal geeft.

Vreemd genoeg: de servo voor de sleepkoppeling zit op kan7, is op exact de zelfde manier geprogrammeerd op switch 5, en dat werkt prima.

Eerst werkten beiden niet, maar dat was omdat ik verkeerdelijk de basisinstellingen ingesteld had op "2RO2WK", de kleppen worden dan blijkbaar automatisch gelinkt aan kanalen 6 en 7. Maar dat staat dus ondertussen goed, met het positieve resultaat voor wat betreft kan7.

Bedankt voor de concrete tips !

Het kan natuurlijk zijn, dat de schakelaar mechanisch defect is. Dit kun je zien aan het schakelsymbooltje bij schakelaars toewijzen. Uiteraard kun je dit ook controleren door de schakelaar aan een ander kanaal toe te wijzen of door een willekeurige, andere schakelaar toe te wijzen aan kanaal 6.

Als de schakelaar functioneert, maar geen uitwerking heeft op kanaal 6 is dit kanaal al aan wat anders toegewezen. De tabelletjes met de bezetting van de ontvangeruitgangen kunnen je hierbij helpen. Bij 2 rolroeren/2 welfkleppen zijn inderdaad de kanalen 6 en 7 toegewezen aan de welfkleppen, dat had je al gemerkt. Bij 2 rolroeren/1 welfklep is kanaal 6 nog steeds toegewezen als welfklep. Ook via de vrije mixers kan een kanaal al zijn toegewezen. Welke mixer voor jou roet in het eten gooit is alleen vast te stellen door ze allemaal door te lopen.

Dag Corrien,
Wat verder testen heeft het alleen maar nog onduidelijker gemaakt wat mij betreft:
- andere schakelaar, zelfde kanaal: werkt niet
- zelfde schakelaar, ander kanaal: idem
- ander kanaal, andere schakelaar: idem
- andere servo: idem

Telkens geeft de zender op het "servo-check-scherm" aan dat hij wel degelijk netjes signaal geeft van -100% tot +100%. Aan de kant van de ontvanger geven de servo's (dus ook een andere test-servo) op diverse kanalen ongeveer een kwartje uitslag, wat uiteraard veel te weinig is om het wiel uit de romp te brengen. Bij deze is mijn creativiteit opgebruikt..... Misschien rest er jou nog wat ???

Dit probleem doet zich nog steeds voor:
Alles op kanaal 6 geprogrammeerd: het omzetten van de schakelaar geeft geen enkel effect, noch op de uitgang in de zender (gecheckt via de servo-instellingen), en dus uiteraard ook niet op het overeenkomstige kanaal op de ontvanger. Zelfde programmatie op bvb kanaal doet het wel prima.

Nu is het probleem dat in betrokken zwever een 8-kanaals ontvanger wil gebruiken en mijn wiel dus niet op kanaal 12 of zo kan zetten. Ik vind ook principieel dat dit toch gewoon op kanaal 6 moet kunnen werken.... ?

Alle suggesties blijven welkom :-)

Gevonden !
Voorheen werkte ik in die zwever met een 12-kanaals ontvanger. Vanuit die periode stond bij de zenderuitgangen kanaal 6 nog doorgestuurd naar kanaal 12. Blijkbaar blijft dit gelden, ook al is de zender nadien gebonden met een 8-kanaals ontvanger....

Enfin, nu is het er uit en werkt alles (uiteraard) prima.
dat weten we ook al weer :-)

Back