Graupner Mini ECO

Hoi,

Heb vandaag een Graupner Mini Eco ontvangen.
direct voorzien van een Speed 400 7,2v met een Rondo 400 regelaar.
Accu is een 11,1v 1000 mah 20-30c lipo. Ding maakt takkeherrie en gaat volgens mij redelijk snel.
had wel een fout.. verkeerde rotatie op de motor dus in de wasbak ging hij als een speer de verkeerde kant op :P

anyway.. mijn vraag.. moet ik ergens rekening mee houden.. zwaartepunt o.i.d.?
bepaalde helling? neus omhoog of juist omlaag. bepaalde roeruitslag?

aangezien ik het dingetje met nimh 2e hands heb gekocht heb ik geen handleiding o.i.d. en is tevens mijn eerste bootje.

Graag advies ;)

Ik denk dat je moet uitkijken met een Lipo op het Rondo-regelaartje, heeft miscchien geen voltage cut-off?
Wat betreft het zwaartepunt weet ik niet echt veel, leg de accu gewoon in het midden zou ik zeggen...

Waarschijnlijk gaat je motor al snel de geest geven, want dik 11 V (continu!) op een 400 motortje (ook al is deze 7,2 V en kan wat hoger belast worden qua voltage en dus meer stroom dat wordt verbruikt) is wel wat erg veel voor zo'n 400 type als je deze lang heel wilt houden. De schroef 26 K met M2 draad (Althans ik neem aan dat die er nog standaard onder zit) zou ik absoluut niet meer veranderen met 3 lipo cellen.

Maar het zal zeker wel even lekker snel gaan voor zo'n klein bootje! Maar of het nog enigszins 'stabiel' vaart? Zwaartepunt ligt bij dit soort boten meestal op het punt waar ook de as uit de romp komt. Het lipopakketje dus zeer waarschijnlijk wat verder naar voren (richting motor) leggen, liefst aan de linkerkant ivm het omdraaieffect.

Groeten BJ

De mini eco kan heel veel lol opleveren maar met de sp400 op 11V vrees ik dat het van korte duur is.
motor zal en zeker niet beter op worden.

Zelf heb ik al eens een mini eco van graupner gemotoriseerd met een bl en 3 lippo cellen
een B20 3200 rpm/v motortje en de standaard prop
Zelfde setup ook al in een graupner minisprint gehad wat ook als een zieke ging.

http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=9320&view=next
het filmpje doet het niet meer maar de reacties geven een indicatie

Bij een internet shop een klein bl motortje met goedkope regelaar bestellen van een 30 A en fun gegarandeerd
Let wel op de as maat en vervang de koppeling door een allu.

Groeten Gerjan

Back