Graupner mini Nemesis

ik zag hem laatst staan bij quartel en ik dacht echt: dat moet ik hebben
maaaaar dat doe ik nog niet , maar ik wou toch eventjes weten wat nederlanders er over
denken, wel heb ik begrepen dat er heel positief of gereageert word op de kit zichzelf
en het vlieggedrag, zelfs goeie ouwe jurgen heilig heeft er even goed op gereageert alsof
het een easystar was 8O , dus ik dacht , allemaal duitsers , amerikanen fransen , maar geen nederlanders
en die wil ik graag horen spreken over dit toestel

alvast bedankt Skyhigh

Op de beurs ook zien hangen!
Leek me wel een leuk modelletje, alleen niet geschikt voor mijn huidige electronica, dus maar een ronde overgeslagen :lol:

heb ooit eens in alphen gehoord dat dit het slechtse graupner toestel ooit was.

maar dat was zijn persoonlijke mening he.

Te zwaar en underpowered ..... vliegt indoor te hard en heeft buiten onvoldoende reserve's ....

Kistje weegt netjes gebouwd ca. 90 gram .... de vleugebelasting is dan ca. 30 gram/DM² .... om zoiets netjes te vliegen moet je minstens 40 km/uur vliegen, dat is indoor niet fijn .... en buiten voor zo'n klein ding knap hard ..... en dan moet je nog een passende aandrijving zien te vinden ... die "niks" weegt en zeker 20-25 Watt levert ..... de door Graupner geadviseerde aandrijving is te "zwak" ......

Het is dan ook een racertje.. dus niet gek dat hij hard moet vliegen.. ze verkopen 'm ook als racer..

Dat ding is al bedoelt voor lipo's en veel lichter zal je hem niet krijgen, ook al prop je er een brushless in.

Ik ben toch bezig met posten, dit is de mijne:

Eerste setup:
- Graupner Inline 300 brushless, pulls 3.45 A full throttle
- Hacker X-7 controller
- E-Tec 2s1p 250 mAh lipo
- 2 Graupner C111 servo's
- Graupner XP 10 4 channel receiver
- Dubro Micro Aileron Torque Rod Set (modified)
- Graupner 3x3 CAM prop with respective spinner

Weegt 110 gram, inlusief 10 gram ballast in de neus.

Die E-Tec lipo's kunnen maar 6C aan, da's 1,5 A. Het motortje trekt al meer dan 3A. Op de testbank is de eerste E-Tec al overleden... Dus er gaan 2s1p 300 mAh PolyQuest lipo's in. Die kunnen 20C aan. Wat betreft de torquerods voor de vleugels, de "dikke" originele aluminium buisjes hebben veel te veel ruimte nodig voor een fatsoenlijke aileron uitslag. Daarom heb ik er dunnere in gezet.

Gevlogen heeft-ie nog niet, even wachten op de nieuwe batterijen en op windstil weer...

Yvo

nem1.jpg

nem2.jpg

nem3.jpg

nem4.jpg

nem5.jpg

nem6.jpg

nem7.jpg

nem8.jpg

Overigens heeft Graupner net een grotere variant op de markt gebracht. Voor een Speed 300 of gelijkwaardige motor, 64 cm spanwijdte.

Zie Graupner website

Ze waren er kennelijk zelf ook achter gekomen dat-ie een beetje te klein was...

Back