Graupner Mini Nimbus

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Hans V, 10 jun 2018.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Vandaag heeft mijn tweedehands aangeschafte Graupner Mini Nimbus (elektro uitvoering) succesvol zijn 2de maiden gehad nadat hij tijdens zijn eerste maiden opeens in een stall kwam en ongelukkig met de grond in aanraking kwam. Het herstel wat hoofdzakelijk de romp betrof, heeft toch wel even geduurd en eigenlijk langer dan ik wilde. Maar ja ik had al 30 jaar geen besturing in mijn handen gehad laat staan gevlogen te hebben dus wat is tijd?

    Na een aantal handstarts en kleine aanpassingen waarna alles goed leek te werken crashte ikzelf maar eens tegen de grond voor de afwisseling want tijdens een aanloop voor een handstart en omdat ik in een verborgen kuil stapte ging ik tegen de vlakte maar de Nimbus vloog gelukkig netjes door en lande volkomen uit zichzelf.

    Positief:
    • De Mini Nimbus stijgt goed met deze motor en de Lipo accu.
    • Tijdens een overtrek kwam hij niet in een stall terecht zoals eerst.
    • Hij vliegt zowel langzaam en snel en ik kan ook goed steken met hem.
    Negatief:
    • Rolroeren zijn te agressief (differentiatie).
    • Na een duikvlucht klimt het model weer (zwaartepunt).
    • Hoogteroer komt niet exact terug naar nul (wip is het probleem).
    Nog te doen:
    • Romp opnieuw schilderen (derde poging).
    • Decals printen of laten maken.
    • Vleugels opnieuw bespannen of (2K) lakken.
    • Doorzichtige cockpit maken met een goede sluiting.
    • Instrumentenpaneel bouwen.
    • Stabilo bouwen van de kernen die @DirkSchipper heeft gesneden.
    Ik heb ook nog een standaard romp die ik eigenlijk wil gaan gebruiken voor de helling en een nog te bouwen ribben versie nieuw in doos, dus nog zat te doen.

    Ik had graag meer aandacht gehad voor de afwerking van de Mini Nimbus en de inbouw van de besturing maar om eerlijk te zijn vlogen de Euro’s ook snel weg omdat je alles weer opnieuw moet aanschaffen zoals gereedschap maar ook veel (klein)materiaal.

    Een lange inleiding maar ook al was het invliegen redelijk kort, ik heb ervan genoten speciaal toen er nog 3 lepelaars in formatie voorbij vlogen en de Mini Nimbus even deel uitmaakte van hun formatie, wat kan zweven toch mooi zijn. :)

    Nimbus_2.JPG
     
    Lyckele en DirkSchipper vinden dit leuk.
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Voordat Max Verstappen vanavond nog moest gaan rijden en nadat ik eerst de hardnekkige grasstrepen uit mijn witte overhemd had gewassen na mijn buiteling toch nog even snel wat aan de wip van het stabilo gedaan.

    Tijdens de testvlucht kwam de wip niet exact terug wat er toe leidde dat als er bijvoorbeeld wat down werd geven de Nimbus maar bleef duiken. Omdat de wip met wat ruimte op het kielvlak zit kan er daardoor wat speling opzitten mede omdat die enkele bout door het kielvlak gaat via een holle aluminium klinknagel die weer wat te ruim uitsteekt op het kielvlak waardoor de wip samen met het stabilo de neiging krijgt om wat te gaan kantelen. Ik had de borgmoer daarom al wat strakker aangedraaid zodat de wip wat beter geklemd zat in de hoop op minder speling (lees kantelen). Nadat ik de borgmoer een slag losser draaide kwam de wip wel exact terug zowel na het hoog en laag geven. Later maar even bekijken of deze kanteling van het stabilo niet nadelig is onder het vliegen.

    De Lipo accu (200gram.) samen met de motor zorgen ervoor dat het zwaartepunt redelijk goed is en door de ontvanger accu iets naar achteren in te bouwen kwam ik goed uit en zoals de Nimbus nu is uitgebalanceerd hoefde er dus eigenlijk geen lood bij. Nu de wip niet meer aanloopt moet ik maar eerst een nieuwe duikvlucht gaan uitvoeren en theoretisch zou ik verwachten dat hij nu nog sneller zou willen klimmen en dat er dan achterin de staart dan maar wat lood bij zou moeten. O.a. @DirkSchipper heeft mij er ook op gewezen over de eigenschappen van dit huidige stabiloprofiel en als deze combinatie redelijk vliegt dan pas kan ik beoordelen of het nog te bouwen stabilo ook het gewenste effect heeft en dat er een betere corrigerende werking zal plaats vinden door dat nieuwe stabilo profiel.

    Maar..... ik heb nog een ander stabilo gesneden en waar (nog) niet de uitsparingen in zijn gemaakt zoals in het richtingsroer is te zien waardoor deze dus wat zwaarder is. Nu vloog ik vandaag met een 2100 mAh accu maar ik heb er ook nog eentje met 3100 mAh en die weegt 250gram dus met een licht stabilo moet er dan nog meer lood achterin. En met deze combinatie wil ik eigenlijk liever gaan vliegen en mocht ik dan toch weer met een lichtere accu gaan vliegen dan kan er voorin altijd nog wat lood bij of het andere stabilo er weer op plaatsen eventueel met wat lood achter in als het moet.

    Met de huidige rolroer differentiatie is het nu zo dat al bij een kleine uitslag de Mini Nimbus er te vel op reageert. Naar onder weet ik dat het maximaal 4mm moet zijn maar naar boven ben ik het even kwijt. Het staat nergens in de handleiding vermeld maar ik heb het wel ergens gelezen, dit ga ik dan maar proefondervindelijk uitzoeken om te zien wat het lekkerste vliegt. Voor aan de helling wil ik wel een wat agressievere rolroeruitslag behouden maar voor in de thermiek mag het wel iets rustiger maar weer wel met voldoende uitslag om de Nimbus snel op zijn kant te kunnen gooien bijvoorbeeld als je (hard) door een thermiekbel heen vliegt en dan kort wil indraaien.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet differentiatie, maar grootte van de uitslag.
    Sowieso, eerst proberen met zo weinig mogelijk differentiatie, en een evt. negatief haakeffect met combi (richting) compenseren.
    Dat levert betere rolroer-werking op, waarvoor de uitslagen nog kleiner kunnen.
    Dat vliegt nog efficienter ...
    Dat moet! Een kist die rechtdoor blijft vliegen (zichzelf niet corrigeert) moet constant door jouw gecorrigeerd worden. Vermoeiend en veel sturen is inefficient!
    De correctie moet alleen minimaal zijn.
    Ja, dat is niet goed. Moet opgelost worden.
    De oorzaak kan in de wip zelf zitten, maar ook in de stuurkabels/-stangen/kwiklinks, of in de servo ...
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Op de rolroeren reageert de Nimbus in principe goed en is er nu geen sprake van een negatief haakeffect (gieren). Wat ik alleen belangrijk vind is dat als ik vooral met een lage vliegsnelheid een bocht wil inzetten om te gaan draaien in een bel dat de Nimbus niet gelijk op zijn kant gaat bij een kleine beweging met de stuurknuppel maar hij soepel de bocht inzet. Juist bij een lage vliegsnelheid wil je die weerstand niet hebben zoals jij het ook aangeeft. Dit heeft echter wel met de differentiatie te maken omdat de uitslag naar boven nu veel te hoog is en de vleugel daardoor te veel zakt, inderdaad moet de uitslag naar boven zo wie zo kleiner worden.

    Het kan ook zoals jij al aangeeft met ondersteuning van het richtingsroer maar het kan ook zonder is mijn ervaring met mijn vorige Mini Nimbus en dat moet ik proefondervindelijk weer gaan uitzoeken. Ik heb ergens anders al geschreven dat ik de mixer wil zijn op het moment dat het nodig is want als ik dat weer onder de knie krijg, dan geniet ik er volop van wat er mogelijk is met de Nimbus. ;)

    Ik moet ook nog wennen aan de bediening van de zender en de soepele knuppels maar softwarematig kan ik dit zo instellen dat bij een kleine knuppelbeweging de rolwerking beperkt is en bij een grotere uitslag met de knuppel de Nimbus feller reageert. Mijn ervaring is afhankelijk van hoe sterk een bel is, je kan draaien zonder bij te sturen hoogstens met wat kleine correcties met de rolroeren en soms ook met het hoogteroer afhankelijk hoe scherp je draait, dit is eigenlijk afhankelijk van de turbulentie die de thermiekbel in zich heeft en de hoe het model daar op reageert. De Nimbus vraagt er nu eenmaal om om zich te laten corrigeren want dat past bij zijn vliegeigenschappen en met de eerste 20 vluchten zal ik alleen maar bezig zijn met het fine tunen van de Nimbus en de rest die er na volgen ben ik aan de beurt. LOL

    Zoals jij het model het liefst wil afstellen (terecht), zo heb ik dat wel gedaan bij de DG-100 van Robbe want dat paste perfect bij het statische vliegbeeld waar deze zwever over beschikt.

    Klopt Dirk, gisteren vloog hij niet echt lekker en moest ik te veel corrigeren maar ik acht de wip daar meer verantwoordelijk voor omdat het ZW nu klopt met wat Graupner aangeeft. Door de te stroef lopende wip moest ik wel elke keer corrigeren maar er is ook een verschil hoe een model zichzelf corrigeert uit een duikvlucht. Natuurlijk kan ik ook wat met het ZW punt gaan spelen om te zien wat het effect is als ik het ZW iets verleg maar wel alles één voor één aanpakken.

    Door de borgmoer wat losser te draaien beweegt de wip nu veel soepeler en komt hij weer neutraal terug, ik kreeg er wel iets anders voor terug zoals ik al eerder schreef en dat is dat het stabilo nu iets gaat kantelen wat ook niet echt prettig is. Ik moet hiervoor een remedie gaan bedenken hoe deze speling er uit is te halen zonder dat de wip zich te veel klemt.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een rolroer uitslag van 10 gr naar beneden veroorzaakt veel meer weerstand als een van 10 gr. omhoog. Dit veroorzaakt het negatieve haakeffect!
    Alleen ... een uitslag van 10 graden omhoog is veel minter effectief op rol als een van 10 gr. naar beneden!
    Dus als je erg veel differentiatie instelt (meer uitslag naar boven dan naar beneden) neemt de kracht van rol (en ook het haakeffect) af.
    Een krachtige besturing op rol vergt weinig (of geen) differentiatie.
    Om het haakeffect te compenseren laten we het richtingroer meelopen (combi heet dat bij MPX zenders), precies genoeg om het haakeffect te elimineren.

    Om (bij thermieken) subtieler te kunnen sturen met rol kun je (negatieve) exponetieel inschakelen. Sommigen programmeren zelfs heel veel expo: -60% of meer.
    Dan levert een bepaalde hoeveelheid knuppelbeweiging rond het middelpunt minsder roeruitslag op dan dichtbij de uiterste knuppel-stand. Dat stuurt dus veel genuanceerder rond het midden.
    Zelf het ik meestal 40%-50% expo, maar voor de vliegfase 'thermiek' zijn de meeste stuuruitslagen kleiner. Bv. 50% ipv. 70% ...
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Over het algemeen wil men het redelijk kort houden maar ik ben iemand die het liever toelicht waarom ik iets (anders) doe. :)

    Dit klopt Dirk en dit is een goed uitgangspunt om zo stapsgewijs naar de juiste afstelling van de rolroeren te gaan zoeken want het kan ook per profiel en het model verschillen wat het uiteindelijke effect is onder andere met de V-stelling en de tipkoorde (ranke vleugel). Maar voor een bestaand model zoals met de Mini Nimbus is het gewoon een kwestie van goed afstellen. Alleen toen kon ik 20 starts maken op een dag aan het elastiek of de lier, nu ga ik al snel naar huis als de accu leeg is omdat ik nog geen snellader heb. Dus als het tegenzit kan het dus zomaar 5 vliegdagen duren voordat er enig resultaat zichtbaar is. :)

    Als ik nu al op een geadviseerde neerwaartse uitslag van 4mm zit dan blijft er weinig over voor een differentiatie want dat zou voor mij betekenen dat ik dan de neerwaartse uitslag naar zo'n 2 mm zou moeten terugschroeven om zo het hoeken te verminderen en dat is niet de juiste instelling zeker niet als je niet altijd nette bochten wil draaien, daarom kies ik ervoor om eerst de opwaartse uitslag te beperken. Het haakeffect heb ik trouwens nog nooit meegemaakt met de Mini Nimbus wel met een oude en onbekende zwever met een hele kleine tipkoorde en dus een behoorlijke vleugelslankheid.

    Sommige vliegen aan de helling alleen met een opwaartse rolroeruitslag en geen enkele neerwaartse uitslag maar ook dit is weer afhankelijk van het model. Met bijvoorbeeld de Sagitta van Carrera die vloog ik met deze instelling aan de helling maar die leende zich er ook prima voor.

    Ik snap dat sommige er bewust voor kiezen om het richtingsroer mee te laten sturen alleen ik doe dit zelf nooit. Ik heb het me in het verleden aangeleerd om bij elke afwijkende beweging van de zwever dit gelijk maar subtiel te corrigeren, zie het als actief sturen i.p.v. dat een mixer het overneemt en die dit ook doet als het niet echt nodig is, en is het niet nodig dan doe ik ook vrijwel niks. ;)

    In mijn Graupner zender (MZ-24 Pro) zitten die opties ook. Door bijvoorbeeld een curve aan te maken kan je rond het middelpunt van knuppel de servo uitslag beperken precies zoals jij het beschrijft en jij het ook doet en waarschijnlijk zijn er vele die het ook zo doen. Dit wil ik ook enigszins gaan toepassen maar dan zonder het gebruik van een schakelaar die schakelt tussen de verschillende standen. Zou ik met een KA8, ASK13 of een Rhönlerche vliegen dan zou ik het wel overwegen om het anders te gaan aansturen maar dat is voor een ieder een persoonlijk keuze of je nu wel of geen gebruik maakt van mixers en de overige instellingen.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nog 1 advies:
    Mechanisch uitslagen verkleinen: kleinere servo-arm, groter roerhoorntje.
    Probeer de gehele servo-uitslag te gebruiken.
    Dat is meer kracht en meer precisie.
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit is nergens voor nodig Dirk want deze digitale servo van Graupner is krachtig genoeg en alles is softwarematig prima in te regelen.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, want je resolutie blijft grof. Maw. de kleinst mogelijke stapjes blijven groter. Als je mechanisch de uitslag kleiner maakt, maak je ook je resolutie finer. Ergo precieser sturen, en nauwkeuriger nulstand.
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Zo zit het nu bevestigd bij het rolroer en nu kan je ook goed zien hoe het solarfilm blijft nawerken. Gisteren nog met de föhn behandelt en vandaag komen de bobbels alweer terug.


    P1010011.JPG
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2018
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Was de aansturing in het verleden met een stugge staalkabel door de vleugel heen en de servo in de romp, de Mini Nimbus vloog hier prima mee. Precisie is prima maar een kleine stuurafwijking/speling zal amper merkbaar zijn en 4.2 kg is krachtig genoeg voor de aansturing van een rolroer. En ik heb ook niet echt de intentie om met hem 250km per uur tussen pilons heen te vliegen. :)
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je snapt het niet. Bij 250 km/u wil je heftig vliegen, dus ook flinke uitslagen, zeker op rol. Op hoogte wellicht iets minder ...
    Maar tijdens thermieken wil je heel subtiel kunnen sturen, juist dan wil je (heel) kleine en preciese uitslagen.
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je bij 250km geen speling wil hebben op de rolroeren.

    Maar Dirk ik snap het wel want zoals ik al in de inleiding aangaf bij negatief: "Rolroeren zijn te agressief (differentiatie)." dit heeft dus mijn aandacht. En juist om subtiel te kunnen draaien in de thermiek is dit een kwestie van proefondervindelijk uit te gaan zoeken wat de juiste differentiatie moet zijn te samen met een acceptabele rolroeruitslag. Zou ik nu nog een Terra zender hebben ja, dan zou ik de hevels moeten gaan aanpassen maar dit doet zich nu niet voor. En om tot een goed compromis te komen tussen model en vlieger zal ik met mijn nu nog onwennige stuurcoördinatie toch ook mijn bijdrage moeten leveren mede omdat ik met een nieuwe zender vlieg en 30 jaar niet gevlogen heb.

    En wat betreft de mogelijkheden en wensen hoe ik een zwever wil vliegen, afhankelijk van de persoon zijn er bestuurders die met een automaat willen rijden en andere kiezen ervoor om handgeschakeld te rijden, ik ben dus iemand die ervoor kiest om handgeschakeld te rijden. Ook al is de Mini Nimbus niet de best presterende zwever want elke zwever heeft zijn voor en nadelen, maar het is wel een heerlijke zwever die onder verschillende weersomstandig prima vliegt want van de vele zwevers die ik in mijn bezit heb gehad, en dat is van een Amigo II t/m een SB10 met 5 mtr. dan is de Mini Nimbus wel de zwever die altijd bij mij is blijven hangen. En als ik de juiste instellingen heb gevonden en ik weer wat vlieguren heb gemaakt dan vliegt hij als een Amigo II met de prestaties van een SB10. (geintje) :)
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Omdat sommige nu kunnen gaan denken dat ik nooit gebruik zal gaan maken van mixers en zo. Als ik straks voor mijn Ventus 2cx een setup moet gaan kiezen dan ga ik voor die instellingen wel gebruik maken van mixers en zo omdat de vleugel hier over meerdere rolroeren en flaps beschikt en dat vraagt dus om een andere setup, maar dit speelt bij de Mini Nimbus totaal niet.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    In theorie kun je idd. de uitslagen op jouw zender verkleinen tot 1% zonder aan de lengte van roerhoorns en servo-armpjes te zitten. Dat kan! Maar dan heb je een moderne zender wel omgebouwd tot een voorganger van de Terra! Je hebt dan vol links, neutraal, en vol rechts ter beschikking. Stel dat je het tot plus of min 5% beperkt, dan zijn je stuurbewegingen net een trap van 5 treden omhoog en 5 omlaag (zonder iets ertussen). Dat bedoel ik met ongenuanceerd kunnen sturen.
    Het is geen kwestie van wel/niet automaat. Het is een kwestie van een stuur, of een schakelaar om de bocht om te gaan (dus rechtuit, of de kleinst mogelijke draaicirkel).
    Al lijkt het dat een servo iedere stand kan innemen, in de praktijk zijn het er 1000 of zo. Als jij bij de inregeling er voor kiest om er maar 20 te gebruiken, heb je geen vloeiende besturing meer ...
     
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik denk dat we niet op dezelfde golflengte zitten Dirk. Ik heb net gevlogen en voor de eerste vlucht de rolroeruitslag naar boven iets vermindert en naar onderen op 4mm gehouden. Ik kan het helaas niet in graden uitdrukken want ik heb nu geen gradenboog bij de hand. Maar was de uitslag naar boven eerst 70% nu is dat teruggeschroefd naar 50%. En inderdaad de Nimbus reageert iets trager op de rolroeren en hoekt hij niet zo als zondag. Is hij nu vriendelijke geworden op de rolroeren dan zeg ik ja.

    Dit kan een lange discussie worden of je nu wel of niet een schakelaar er tussen moet zetten om zo een kleinere draaicirkel te kunnen maken. Ik regel niks in om er zo maar 20 over te houden eerder het tegendeel. Mijn vingers bepalen nu of ik wel of niet een bocht inzet met het richtingsroer en misschien zijn er nu wel 2000 instellingen. :) Nogmaals het is voor een ieder of hij/zij hier wel of niet voor kiest en het is afhankelijk wat past bij het model. Maar ik zou echt niet bij elke bocht een schakelaar om willen gaan zetten omdat als je scherp op zijn kant in een bel draait het richtingsroer een hoogteroer wordt en het stabilo het richtingsroer. Ik zal dat zo wel even apart toelichten want vandaag maakte ik het mee. Maar als ik (scherp) draai wil ik er echt geen hoogteroer bij hebben.

    Eerst even mijn accu's laden en dan gaan we weer vliegen. :)
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2018
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb net gevlogen en er stond zo leek het weinig wind maar bij de eerste start zag ik meteen de vleugels even flink klapperen maar dit kan ook turbulentie of thermiek zijn geweest. Ik heb de uitslag van de rolroeren naar boven vermindert zoals in mijn eerdere reactie naar Dirk is te lezen. Het eerste wat me opviel was dat in de neutrale stand de Nimbus wat naar links wilde vliegen dus dit eerst wat bij getrimd.

    Bij de eerste bocht dacht ik "hij doet bijna niks op de rolroeren" maar naar iets meer uitslag met de knuppel gegeven te hebben draaide hij netjes zijn bocht. Na de duikvlucht, waarbij ik verwachtte dat hij zich te snel zou oprichten, ging de Nimbus netjes over in een horizontale vlucht zonder sterk door te willen klimmen en dat was boven mijn verwachting omdat eerder de wip niet soepel terugkwam nadat ik wat down gegeven had. Met het wat los draaien van de borgmoer daarmee was het probleem van de wip dus opgelost en vloog de Nimbus meteen beter met minder correcties op het hoogteroer.

    De eerste accu was al snel leeg omdat met al dat geëxperimenteer de hoogte er zo uit was. Met de tweede accu vlucht werd het leuker want nu kon ik me echt gaan concentreren op het cirkelen. Linker bochten, rechter bochten, met ondersteuning van het richtingsroer en zonder het richtingsroer. Scherpe bochten draaien met behulp van het hoogteroer en soms corrigeren met het richtingsroer. En hier moet ik iets meer op gaan oefenen want als de Nimbus goed bestuurd wordt, en voor welke zwever geldt dit niet, dan leer ik weer wanneer ik wel of geen gebruik moet gaan maken van ondersteuning van bepaalde roeren want de Nimbus wil zichzelf ook wel corrigeren nu.

    Inmiddels kwam er een buizerd in beeld die aan het cirkelen was op lage hoogte en ik er naar toe. Toen ik vlak boven hem zat en begon te draaien gingen we beide steeds verder naar achteren zonder veel te klimmen en toen ik de kleine bel verliet zakte ik er ook onderuit dus de motor maar aan en de buizerd won het dus.

    Nadat ik weer was teruggevlogen en de motor uit was ging de rechtervleugel plotseling omhoog en draaide ik scherp in om zo de bel niet te missen. Nimbus op zijn kant en aan het hoogteroer trekken om de cirkel zo klein mogelijk te maken en hup meteen de bel in, en als de Nimbus eenmaal in de thermiek zit dan klimt hij ook goed. Snel won ik hoogte maar ook weer ver naar achteren met de wind mee. En toen weer terug en dan zie je dat de ogen met de jaren ook minder worden tegen een grauwe grijze lucht en een geheel wit model. Er was een moment dat ik de Nimbus niet meer zag tegen de grijze lucht maar door wat aan te duiken kreeg ik weer zicht op de Nimbus. Dit werd een vlucht op de timer van 20 minuten en de eerste thermiek en waar ik heerlijk kon gaan sturen om de Nimbus weer beter te leren kennen en mezelf ook natuurlijk. ;)
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2018
    J.B vindt dit leuk.
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Toen ik gisteren met de motor aan het klimmen was zag ik dat de cockpit open was geklapt en na de landing dat het voorste scharnier doormidden was gebroken. Nu heb ik gelukkig nog een compleet setje liggen maar dat wil ik eigenlijk gebruiken voor een nieuwe transparante cockpit of een doorschijnend blauw getinte pvc kleur.

    Dus moest ik effe na gaan denken hoe ik dit enigszins snel en praktisch kon repareren. Dit is een zwak punt bij de Mini Nimbus en bij harde landingen waarbij de cockpit beweegt geeft het schaniertje het op of scheurt zelfs het pvc in. Een kruisje voor tegels was de oplossing en met wat bijsnijden, secondelijm en wat frezen zit het schaniertje weer muurvast. Er ontbreekt nog wat verf of ik maak die andere ook maar wit. :)

    P1010007.JPG
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Vrijdag heb ik weer met de Mini Nimbus gevlogen maar dat ging niet helemaal zoals het moest. Na wat doorstarts op de motor ben ik tussendoor geland om het één ander bij te stellen en wilde ik met dezelfde accu weer omhoog. Bij de start voelde het alsof er nog voldoende power inzat maar na de worp van de Nimbus zakte de accu compleet in en viel de Nimbus weg over zijn vleugel en maakte hij een grondzwaai met het gevolg dat er een tussenverbinding van de stuurstang van het richtingsroer los zat (was nooit gelijmd door de vorige eigenaar) en de prop beschadigd was. Vreselijk dom van me om me niet eerst te verdiepen in de telemetrie op de zender wat de conditie van de accu betreft en dat was weer een goede les voor de toekomst. Elektro vliegen is leuk gezien de kleine ruimte om te starten maar je moet wel bij de les blijven. Ik overweeg het nu om gebruik te gaan maken van een aggregaat met een lange verlengkabel zodat de met de motor altijd stroom heeft. :)

    Ook heb ik voor het eerst gevlogen met een gps/vario module maar dat werkt nog niet 100% en persoonlijk vind ik het veel leuker om de thermiek visueel waar te nemen dan met een audio signaal. Wel is het leuk als je achteraf alles kan uitlezen zoals de hoogte en hoe er gevlogen is maar dat werkte helaas nog niet 100%. Dit is een kwestie van de handleiding weer goed doorlezen maar we lezen en doen al zoveel tussendoor. :)

    Mooi is het ook om die dame te horen roepen 40mtr, 60mtr, etc en andersom kan het ook natuurlijk, of zo dan ook 'knal' roept moet ik nog uitzoeken. LOL
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het regent vandaag dus niet echt fijn weer om te gaan vliegen. Dan maar andere werkzaamheden afmaken die nuttig zijn zoals de decals verder voorbewerken.

    Mini Nimbus_PH_594.jpg

    Alleen 'Nimbus' moet nog in de goede kleur blauw worden bewerkt en de zwarte pixels verwijderen en dan kan ik het op decal papier gaan uitprinten. Alleen vraag ik me af of ik alle ruimte om de cijfers en letters niet eerst transparant moet maken om te voorkomen dat de kleur wit ook geprint wordt?
     

Deel Deze Pagina