Graupner Minimoa

Een poosje terug heb ik via Ebay een ongebouwde kit van een Graupner Minimoa gekocht. Het is een vrij zeldzaam model welke alleen in 1998 werd geproduceerd. Ik was al langer op zoek naar deze kist en kwam via toeval op de aanbieding via Ebay. Uiteindelijk ook gelukt om deze voor een redelijk bedrag op de kop te tikken. Eerst wilde ik geen bouwverslag maken maar omdat er over deze kist weinig info te vinden is leek het mij aardig om om toch een (verkort) verslag te maken van de bouw.

Zo zag de bouwdoos eruit toen ik deze kreeg:
full

De kist heeft superstijve vleugels die door Tangent zijn gemaakt. Verder een lichte epoxyromp die door de vorige eigenaar lelijk rood was gespoten. Eerst de romp dus maar kaal gemaakt en opnieuw gespoten.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugels en stabilo zijn styro / glas / abachi ingedekt.
Voor het vintage effect heb ik het rudder bespannen met oratex antiek

full

Aansturing van het rudder via pull-pull, verborgen aangebracht.
Elevator gaat via een carbon stuurstang met ball link, ook verborgen aangebracht.
Er zijn dus geen roerhoorntjes te zien.

full

full

Zoals verteld zijn de vleugels echt heel stijf. de vleugelverbinder is 10mm rondstaal. De vleugels worden tegen de romp gehouden met een metalen quick release systeem. Alles is echt heel sterk uitgevoerd. Op de helling zal deze kist het goed doen. Het profiel is een HQ/W/3/12
full

full

Daar buigt niks....

Uiteraard ga ik kiezen voor een Nederlandse registratie, de PH-848

full

Dit streepje op de neus was ik nog vergeten

full

Er zitten best aardige stickers bij.

De neus van de romp is iets te lang voor schaal maar al met al zal het er in de lucht best leuk uitzien denk ik zo.

De neus van de romp is iets te lang voor schaal maar al met al zal het er in de lucht best leuk uitzien denk ik zo.
Dat is juist niet erg.
De neus van schaalkisten in het algemeen, en schaal old-timers in het bijzonder, is vaak erg kort. Omdat er van 75 kg ballast in de neus wordt uitgegaan. Die ballast heb jij niet nodig, maar de korte neus betekent wel: veel lood voorin. Als de neus langer is: minder lood! :D

Enne ... zoals Lyckele ook al zei: wat heb je toch een bergje leuke en mooie kisten!

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Dat is juist niet erg.
De neus van schaalkisten in het algemeen, en schaal old-timers in het bijzonder, is vaak erg kort. Omdat er van 75 kg ballast in de neus wordt uitgegaan. Die ballast heb jij niet nodig, maar de korte neus betekent wel: veel lood voorin. Als de neus langer is: minder lood! :D

Enne ... zoals Lyckele ook la zei: wat heb je toch een bergje leuke en mooie kisten!

Gr. Dirk.

Dat van die ballast klopt ja. Er moet nu naast vier cellen NiCad subC nog 200 g lood in de neus dus dat valt mee. Het totaal moet ik nog ff wegen maar ik blijf onder de 2,5 kg.
Ik zit wel met het instelhoekverschil. Op het plan wordt 2,5 graden aangegeven. Zelf vind ik dat nogal veel. Er heeft stukje op RCgroups gestaan van een eigenaar die vliegt met 1,5 graden en die heel tevreden over de kist is. Momenteel zit ik op 1,2 graden. Mijn ervaring is dat een instelhoekverschil van meer dan 2 graden op lage snelheden vervelend vlieggedrag met zich mee kan brengen. Het opgegeven zwaartepunt is 105mm van de neuslijst. Omdat mijn instelhoekverschil wat kleiner is dan opgegeven ga ik daar iets achter zitten. Vanavond hoop ik de kist vliegklaar te hebben

dat heb je erg mooi gedaan!

een minimoa die trekt me altijd in dat mooie blauwe kleurenschema ga jij ook die blauwe strepen op de vleugel zetten?

Bijna klaar

full

full

@Robert: in deze uitvoering komen er geen strepen op de vleugel. Ik heb nog wel een idee om het schaal uiterlijk van de vleugel te verbeteren maar daarover later meer. Eerst ga ik er zo mee vliegen. :p:p:p

Mooie kist Maarten ziet er leuk uit. Ben benieuwd hoe het vliegt
De cannopy op de afbeelding van de doos lijkt mij helemaal anders dan in werklijkheid

Heb je bij toeval misschien de stickers ook van te voren gescand??
Ik heb nl een tekening van een minimoa en ik zal tegen die tijd ook stickers nodig hebben :D

amai, en dat allemaal op 1 dag!
begonnen om 13u59 en klaar rond 15u42!!!!

en ook ondertussen nog snel even een bouwverslagje op het MBF gesmeten! strak gedaan maarten!
haha :murder:

mooie kist maarten, ik hoop dat je in de zomer veel vliegplezier hebt aan de minimoa!

De cannopy op de afbeelding van de doos lijkt mij helemaal anders dan in werklijkheid

Heb je bij toeval misschien de stickers ook van te voren gescand??

@Willem: valt wel mee met de canopy dacht ik. Kijk maar eens hier:

full

De minimoa bestaat er met twee verschillende canopy's, de originele zoals bij mijn model en de geblazen versie die je op de HB-282 aantreft. Bij deze kit zaten beide canopy's dus ik kon kiezen. Ik heb dus ook nog een stickerset over en die mag je gerust hebben. Ik neem die op 14 januari wel mee. :D:D

Dat van die ballast klopt ja. Er moet nu naast vier cellen NiCad subC nog 200 g lood in de neus dus dat valt mee. Het totaal moet ik nog ff wegen maar ik blijf onder de 2,5 kg.
Ik zit wel met het instelhoekverschil. Op het plan wordt 2,5 graden aangegeven. Zelf vind ik dat nogal veel. Er heeft stukje op RCgroups gestaan van een eigenaar die vliegt met 1,5 graden en die heel tevreden over de kist is. Momenteel zit ik op 1,2 graden. Mijn ervaring is dat een instelhoekverschil van meer dan 2 graden op lage snelheden vervelend vlieggedrag met zich mee kan brengen. Het opgegeven zwaartepunt is 105mm van de neuslijst. Omdat mijn instelhoekverschil wat kleiner is dan opgegeven ga ik daar iets achter zitten. Vanavond hoop ik de kist vliegklaar te hebben
1,2 gr lijkt me wat weinig, maar 2,5 is vrijwel zeker teveel.
1,5 à 1,75 gr lijkt me beter (ook beter te starten uit de hand).
Up trimmen kan altijd nog.

Dirk.

N.B.
Komen jullie morgenavond ook?

Back