Graupner Minimoa

Het is een mooi model, altijd al gevonden. Maar PH-848... is dat authentiek? Zou dat eigenlijk niet iets onder de honderd moeten zijn?
edit- ja ik zie het, 1989 J. Disma...

Op de foto's van jouw model zie ik heel weinig van de karakteristieke vleugelknik, maar ik neem aan dat dat klopt...?

Bart, een vliegtuig krijgt zijn registratie bij inschrijving in het Nederlandse register. Als dit een oude kist is die in 1989 geimporteerd is naar NL dan klopt deze registratie prima.

Als dit een oude kist is die in 1989 geimporteerd is naar NL dan klopt deze registratie prima.
Vandaar dat ik wat verbaasd was dat een Minimoa een zo recente registratie had. Maar ik heb even het register gechecked, en hij werd dus in nederland geregistreerd in 1989...

Zo de Minimoa is vliegklaar. Het gewicht is uitgekomen op 2350 gram. Als het een beetje meezit morgen de maiden.

Heb hier nog een tijdschrift (Frans) liggen met een artikel over de Minimoa van Graupner.
Dit artikel bevat testresultaten van dit toestel.

Moet met snelheid gevlogen worden.
Erg kritisch in korte bochten.
Waarschijnlijk wel de reden waarom Graupner er mee opgehouden is.

Ik zal het tijdschrift eens zoeken.
Ligt ergens in mijn zolder.

Moet met snelheid gevlogen worden.
Erg kritisch in korte bochten. Waarschijnlijk wel de reden waarom Graupner er mee opgehouden is.

Aurector als de kit standaard gebouwd word klopt dat. De aanvormingen van de romp geven een instelhoekverschil van ongeveer vier graden. Het plan adviseert 2,5 graden en dat is mijns inziens ook te groot. Ik heb mede naar aanleiding van informatie van rcgroups - en advies van Dirk - het instelhoekverschil aangepast naar 1,7 graden.

De reden waarom Graupner ermee gestopt is ligt denk ik meer in het feit dat er veel aangepast moet worden omdat veel kleine onderdelen niet passen. Ik heb dus heel wat zelf geïmproviseerd maar goed, daar zijn we modelbouwers voor. Zelf vind ik dat alleen maar leuk.

in QFI werd de kist ook getest door Chris Williams (niet de eerste de beste) met dit resultaat (ik vermoed dat de Fransen de kit "standaard" hebben gebouwd):
some respects it has to be said that this is the best flying Minimoa that I have experienced, and it may be interesting to speculate why. I have always advocated that for scale realism you need to build and fly as large a machine as possible, the reason being that such a sailplane will appear to fly slowly in the manner of the full-size. The downside is that such a model, when flying in rough air, is going to take longer to sail through the turbulent areas and require more in the way of control inputs to do so. A small, efficient and more highly loaded model on the other hand is going to have a wider range of operating parameters, albeit at the expense of realism.
So, to whom will this delightful little machine appeal? Well, to anybody who always fancied a gull-wing glider but didn't have the time or enthusiasm to go the built-up route. The niggles that I found during construction were soon forgotten once the flying commenced, (although if I were to do it again I would definitely remove the ailerons and hinge them separately) and I seriously doubt if you will find a better flying vintage scale model at this scale at this present time.

net wel/niet leesbaar op je foto van de doos aan het begin... wat is de spanwijdte nou precies? 280?

Aurector als de kit standaard gebouwd word klopt dat. De aanvormingen van de romp geven een instelhoekverschil van ongeveer vier graden. Het plan adviseert 2,5 graden en dat is mijns inziens ook te groot. Ik heb mede naar aanleiding van informatie van rcgroups - en advies van Dirk - het instelhoekverschil aangepast naar 1,7 graden.

De reden waarom Graupner ermee gestopt is ligt denk ik meer in het feit dat er veel aangepast moet worden omdat veel kleine onderdelen niet passen. Ik heb dus heel wat zelf geïmproviseerd maar goed, daar zijn we modelbouwers voor. Zelf vind ik dat alleen maar leuk.

in QFI werd de kist ook getest door Chris Williams (niet de eerste de beste) met dit resultaat (ik vermoed dat de Fransen de kit "standaard" hebben gebouwd):

Onbegrijpelijk dat Graupner die normaal goede producten genereert zo slordig kan zijn wat betreft het concept en respectievelijke adviezen (instelhoek 4graden)????, van deze Minimoa.

Jou uitleg is plausibel.
Hopelijk vliegt deze kist prima na aanpassing.
Hou ons op de hoogte van je vliegprestaties ermee.
Veel succes en beste wensen voor 2012.
Mvg,
Aurectar

De minimoa is samen met de Twin Astir van Justus vandaag ingevlogen en dat ging prima. Drie klikjes up en het vliegt als een zonnetje:

full

Wel moet in de flaperon stand de uitslag naar boven duidelijk teruggebracht worden, de kist steekt de neus nu nog te sterk omhoog.

Kist vliegt lekker vlot en liet zich mooi landen. Het was er een mooie dag voor !!

Laatst bewerkt door een moderator:
alles o.k.

Tof te vernemen dat alles gesmeerd liep bij de maiden.
Nog veel leuke vluchten met je Minimoa.

Mvg,
Aurectar

Heren bedankt!
@aurectar: de aanpassingen die ik heb gedaan ten aanzien van het instelhoekverschil zijn de vliegeigenschappen zeker ten goede gekomen. Het zwaartepunt kan nog iets naar achter en dan zal de kist nog beter vliegen verwacht ik.

Het zwaartepunt kan nog iets naar achter en dan zal de kist nog beter vliegen verwacht ik.
Maarten,

Gefeliciteerd! Mooie kist die Minimoa. Telkens weer.
Ik bewonder hem graag volgend weekend.

Als het ZW-punt verder naar achter gaat, kan het instelhoekverschil nog kleiner ...

Gr. Dirk.

ik sluit me aan bij dirk.... bangelijke kist is dat ....

jaloezie slaat me om de oren! :p

Heren bedankt!
@aurectar: de aanpassingen die ik heb gedaan ten aanzien van het instelhoekverschil zijn de vliegeigenschappen zeker ten goede gekomen. Het zwaartepunt kan nog iets naar achter en dan zal de kist nog beter vliegen verwacht ik.

Voorzichtig naar achter schuiven in trapjes van 2mm.
(niet te bruusk) en je komt er.
En dan attent zijn bochtenwerk observeren.

Hopelijk zie ik je met je Minimoa in Pottes deze zomer.

Mvg,
Aurectar

Voorzichtig naar achter schuiven in trapjes van 2mm. (niet te bruusk) en je komt er. En dan attent zijn bochtenwerk observeren.Hopelijk zie ik je met je Minimoa in Pottes deze zomer.

Aurectar ik zal het met beleid uitvoeren en ik zie u natuurlijk graag weer in Pottes deze zomer!

Back