Graupner Mosquito - tipverdraaiing of niet

TheNorb

verslagschrijvers
Wie-o-wie weet (nog) of een Mosquito negatieve tipverdraaing heeft? :confused:

Ik zie op de tekening de U2 - unterlagen (dikte 0,8mm), maar ik zie ook op dezelfde tekening een zij-aanzicht van de vleugeltip (rib124) met daaronder 5mm "unterlage" aan de vleugelachterlijst 8-O

Dit is toch tegenstrijdig lijkt me, en ik heb de bouwbeschrijving niet meer... :nooo:

Wie weet nu hoe het zit? In het verleden heb ik in ieder geval die 0,8mm U2's gebruikt (zonder die 5mm)

:help:
Norbert

De Mosquito heeft inderdaad negatieve tipverdraaing. Bij het opbergen deden we altijd het volgende: de vleugels legden we tegen elkaar aan met de vlakke kanten en bonden er een paar elastieken om. Tussen de beide tips plaatsten we dan een stukje balsa van ongeveer 10 mm. De vleugels werden dan rechtop weggezet. Volgens mij had de laatste 40 cm van de vleugel verdraaing, de rest was recht.
m.v.g. Erik

De Mosquito heeft inderdaad negatieve tipverdraaing. Bij het opbergen deden we altijd het volgende: de vleugels legden we tegen elkaar aan met de vlakke kanten en bonden er een paar elastieken om. Tussen de beide tips plaatsten we dan een stukje balsa van ongeveer 10 mm. De vleugels werden dan rechtop weggezet. Volgens mij had de laatste 40 cm van de vleugel verdraaing, de rest was recht.
m.v.g. Erik

Ok, dan heb je dus een latje nodig die van 5 naar 0mm loopt, om tijdens de bouw het laatste stuk van de vleugel te ondersteunen.... Die zie ik niet getekend op de tekening :confused::confused::confused: (terwijl dat bijvoorbeeld wel op de Cirrus tekening staat....)

Je hoeft niet altijd de tip verdraaing meteen bij de bouw van de vleugel 'in te bouwen'

Niet alleen is dit erg moeilijk - er is ook een andere manier:

Je kun de vleugel ook vlak bouwen en na het bespannen de tip verdraaien en je oracover tegelijkertijd fohnen of strijken, op deze wijze breng je de tipverdraaing erin...

Je hoeft niet altijd de tip verdraaing meteen bij de bouw van de vleugel 'in te bouwen'

Niet alleen is dit erg moeilijk - er is ook een andere manier:

Je kun de vleugel ook vlak bouwen en na het bespannen de tip verdraaien en je oracover tegelijkertijd fohnen of strijken, op deze wijze breng je de tipverdraaing erin...
Dat kan maar is buitengewoon moeilijk symmetrisch te krijgen en te houden. Als je tipverdraaiing wilt, doe het dan meteen, inbouwen dus, en niet vervormen onder spanning.

Dirk

m.v.g. Erik

Klopt volledig!

Kijk maar eens in mijn 'handtekening'

Groet,

Jacob Bos

Heb ooit eens een stel MOSQUITO vleugels gemaakt, maar dan in de zgn D-box constructie. Volkomen vlak opgebouwd totdat de bovenindekking geplaatst werd. Voor het indekken de vleugel op de plank spijkeren en een stuk achterlijst van 5 mm dikte onder het laatste deel tot aan de tip vastzetten. Na het aanbrengen van de bovenindekking is er geen beweging meer in te krijgen. Bevalt mij best zo.

Succes, JH

Ok, bedankt voor de antwoorden! :proost:

Ik weet wel hoe ik de verdraaiing moet inbouwen, maar vond/vind de tekening niet éénduidig.... De vorige keer dat ik de Mosquito gebouwd had (bijna 30 jaar geleden.... :( ) heb ik dat niet gedaan, blijkbaar overheen gelezen...

Groeten,
Norbert

Back