graupner MX-12 (graag hulp)

Hallo aan iedereen,

ik heb me gisteren de MX12 van Graupner gekocht.
Na het uitvoerig lezen van andere draadjes betreffende deze zender blijf ik toch wel met enkele vragen zitten.

De handleiding is in het Duits, ik heb ondertuusen een engelse en een vertaalde versie naar het Nederlands gedownt maar blijf toch met enkele vragen zitten.

ik wou graag weten hoe ik mijn zender kan instellen om Mode 1 te gebruiken (throttle links)

verder had ik graag geweten hoe ik best een flapfunctie kan programmeeren tijdens het landen

Mochten jullie een topic kennen die de meeste van mijn vragen beantwoord hoor ik het graag.
ik raak nu moemnteel nog niet teveel wijs uit dit prachtig stukje techniek.

vr groeten

kurt :lol:

crazykuki zei:
Hallo aan iedereen,

ik heb me gisteren de MX12 van Graupner gekocht.
Na het uitvoerig lezen van andere draadjes betreffende deze zender blijf ik toch wel met enkele vragen zitten.

De handleiding is in het Duits, ik heb ondertuusen een engelse en een vertaalde versie naar het Nederlands gedownt maar blijf toch met enkele vragen zitten.

ik wou graag weten hoe ik mijn zender kan instellen om Mode 1 te gebruiken (throttle links)

verder had ik graag geweten hoe ik best een flapfunctie kan programmeeren tijdens het landen

Mochten jullie een topic kennen die de meeste van mijn vragen beantwoord hoor ik het graag.
ik raak nu moemnteel nog niet teveel wijs uit dit prachtig stukje techniek.

vr groeten

mode 2 bedoel je? daar zit het gas op links..bij mode 1 op rechts :)

kurt kom eens bij mij langs, ik heb hem ook en ik zal hem voor je instellen, trouwens prachtige aankoop, ik ben er alvast heel content van.

groeten

crazykuki zei:
Hallo aan iedereen,

Staat in de handleiding: normaal houdt je select en down ingedrukt om het menu te bereiken.

Om de mode te veranderen moet je MX-12 uit staan, je houdt sel+down ingedrukt en je zet de zender aan.
Nu kun je een modelgeheugen kiezen en de mode erbij selecteren.

Flaps kan ik je niet mee helpen.

voor flaps moet je mixen kurt.
kijk welke ontvengeringang van je twee rolroeren overeenkomt met de namen in je zender, bij mij was servoingang 5 dacht ik gear ofzo.
dan doe je gear => naar het andere woord dat overeenkomt met de servoingang van je andere rolroer, in het boeje staan de nummers van 1 tot 7 met daarnaast de benaming van welke beweging.

kort samengevat, je moet met mix1 programma instellen dat je beide rolroeren omlaag gaan door ook nog eens het percentage in te voeren van hoeveel, dan moet je met een ander mixprogramma zorgen dat als je flaps aanstaan je hoogteroer wat omhaag gaat, maar als je het echt zeker wil zijn wil ik hem gersut voor je instellen

Hoi dag iedereen, alvast bedankt voor de reacties :D .

Beste Sam :lol: , je bent van harte welkom om me op goede weg te zetten. :P

ik ben nog een absolute noob op dit gebied (toch wat deze zender betreft)
kent iemand wat sites waar men voorbeelden heeft van programma's of zo?

groeten

kurt

Ik ken geen voorbeelden,
Het beste kan je gewoon alles aansluiten (motor zonder prop of draadje los :) ) en dan gewoon flink gaan klooien, alles proberen met de handleiding ernaast. Dan kom je meestal al een heel end. Kom je er dan nog niet uit, kan je het altijd vragen hier. Er zijn nu meer dan genoeg mensen die hem helemaal door en door kennen :).

Ik zat ook met problemen met mijn heli, maar je blijkt zelfs nog meer in te kunnen stellen dan ik had gehoopt :D

vandaag de bouw van miojn nieuw toestel kunnen beeindigen met flink wat geklooi in de mx-12.
alles is echter goed afgelopen, ik heb zelfs meer gevonden dan gehoopt.
ik heb nog steeds veel vragen maar ben gelukkig tevreden nu!

meer later.

ik post straks een nieuw draadje met mijn nieuwe plane, een 3D stuntbeest

prettig week end.

kurt

P.S: nogmaals dank aan Samuel Speltdoorn voor de goede hulp bij het afregelen hiervan.

****volgende vraag****

mijn rolroeren worden bestuurd door 2 servo's met een y-kabel op kanaal 2 (mode 2 besturing)
Nu wilde ik echter graag vandaag even uittestten hoe ik de flapfunctie kon gebruiken.
echter door deze te gebruiken heb ik gemerkt dat mijn flaps worden tegengesteld bestuurd (rechter rolroer naar beneden, linker naar boven) (wat ook logisch is voor een verbinding met y-kabel (volgens mij))

ik denk dan ook dat ik best allebei de servo's op een verschillend kanaal stop (zonder y-kabel) of bestaat er een mogelijk van mixing in de MX-12 om dit zonder al te veel poes pas te kunnen doen?

een vraagje voor de pro's dus :)

vr groeten

Kurt

Met een Y-Kabel kan je echt alleen maar de servo's tegelijk bewegen. Door 1 om te draaien kan je nog beslissen of ze samen 1 kant op moeten gaan of juist tegenovergesteld.

Wat je dan allemaal in je zender instelt boeit dus echt helemaal niks. Er komt maar 1 signaal uit voor de 2 servoos...

wat ook logisch is voor een verbinding met y-kabel (volgens mij))
Had je dus zelf al door :D.

Je moet idd beide servo's zonder y-kabel in aparte kanalen gooien. ik dacht 2 en 6. Daarna kan je mixen wat je wilt. Ik sta er trouwens ook elke keer weer versteld van wat hij allemaal kan! echt ongelovelijk :D.

Gewoon flink wat proberen :D[/quote]

Hoi sietse,

alvast bedankt voor je "swift reply"
idd, ik dacht ook al dat het apart moest, je hebt me wel de goede kant uitgestuurd door te zeggen dat kanaal 6 er nog bij mocht (voor de andere rolroer servo)
echt een fantastisch ding die MX-12 en makkelijker dan gedacht qua bediening en dit slechts na 2 dagen studie.

have a nice evening.

Kurt

Om de rolroeren als flaps te kunnen gebruiken stel je de zender zo in dat je kanaal 2 en 6 (inderdaad) voor je rolroeren gebruikt met de rolroer mixfunctie (plaatje staat in de handleiding, kan niet missen). De flapbediening gaat vervolgens met het knopje links bovenin (niet de schakelaar). Standaard +/-30% meen ik.

Tja een makkelijke zender dus?????????

en nu wil ik er naast de rolroeren ook nog flaps bij en om te landen de kraaienstand gebruiken. (4 kleppen zwever)

flaps allebei omlaag en rolroeren omhoog en dan moet het hoogteroer ook nog een klein beetje diep erbij mixen, en de rolroeren ook nog eens als de normale rolfunctie blijven werken.
De flaps kunnen dan ook nog eens stukje bij beetje omhoog of omlaag (thermiekstand en snelheidsstand) lopen via weer een andere schakelaar.

Let wel, ik heb het voor elkaar gekregen maar met heel veel problemen en omwegen. Om te kijken hoe het allemaal werkt moet ik de zender er weer bij hebben. Ik zal komende week de eigenaar van de zender vragen om die zender zodat ik deze programmering hier kan posten.

Hoi Theo,

bij mij is het de bedoeling om mijn rolroeren ook als flaps te gebruiken, (ik heb immers geen flaps apart) dus wanneer ik deze gebruik dat de rols naar beneden wijzen maar toch nog steeds beweegbaar zijn.

Ik had in het verleden mijn 3D stuntbeest de Reflex vlieger van nature al met zijn rolroeren naar benedend wijzend afgeregeld, dit zorgde ervoor dat ie steeds lekker traag zwevend binnen kwam.

Nu heb ik opnieuw een 3D stuntbeest en ik wou gewoon de flap functie van mijn nieuwe zender er even bij uittesten.

Hopelijk gaat vandaag de wind wat liggen, dan kan ik mijn nieuwe maiden gaan uitvoeren :P

Prettige Zondag iedereen :D

Back