Graupner MX -12 hott

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door titobiro, 16 aug 2019.

  1. titobiro

    titobiro

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Purmerend
    Ik heb een vraag over de voltage van de MX-12 hott zender. Bij deze is er een mogelijkheid om i.p.v. NiMH accu een LiPo accu te gebruiken. Deze werkt op 3,7 volt de zender kan dit aan echter vraag ik mij af of dit wel voldoende is om het zend vermogen op sterkte te houden m.a.w. Is een hogere spanning 6 volt niet beter.


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het zendgedeelte van een MX12HoTT werkt op een gestabiliseerde 3,3 volt spanning evenals het impulsgedeelte. De spanning, waarmee de zender wordt gevoed maakt dus niet uit, zo lang deze maar ruim boven de 3,3 volt blijft. Het enige verschil is, dat de spanningsstabilisatoren op 6 volt een groter spanningsverschil moeten overbruggen dan op 3,7 volt.
     
  3. titobiro

    titobiro

    Lid geworden:
    15 aug 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Purmerend
    Ok dus het is beter om een 3,7 volt lipo te gebruiken zoals word voorgeschreven. En is de zendsterkte dan gelijk aan die bij gebruik van bijv. 6 volt?



    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    "Corrien" schrijft hier heel duidelijk dat het zendgedeelte op een gestabiliseerde 3,3V voeding werkt. Die 3,3V wordt van de LiPo spanning gemaakt, de zender krijgt dus altijd 3,3V. Dus wat denk je zelf? Zal het zendvermogen (de "zendsterkte") veranderen als die 3,3V gemaakt wordt van 3,7V of van 6V?
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Ik stem op nee
     

Deel Deze Pagina